absoluut als je het zo doet is het sneller, en is deze vorm absoluut goed , maar je vergeet dat deze wagen een totaal andere wagen is als in nederland,in nederland wil men met 1 wagen alles doen met zo min mogelijk water, dit is gewoon een tankwagen met pomp, het idee achter HD is natuurlijk ook met zo min mogelijk water zoveel mogelijk blussen, want het verbruik van die rechter straal is natuurlijk veel meer als die linker HD.
Je moet ook absoluut onderscheid maken in voertuigen voor verschillende gebieden. dorp / binnenstad / bos / natuur / industrie / haven / snelweg / vliegveld, en ik denk dat je het met me eens bent dat je hier niet 1 soort wagen en 1 manier van afleggen voor kan maken.
De wagen die ze hier gebruiken is idd een tankwagen maar ditzelfde wordt gedaan met een autopomp hoor.
Dat van die 1 wagen voor zoveel mogelijk inzetten, daar is men in België ook mee bezig hoor, een multifunctionele autopomp waarmee je zowel basis brandbestrijding als een technische hulpverlening kan doen. En dit voor zowel de steden als voor het platteland en het dorp.
Wel hebben we hier voertuigen enkel voor natuurbrandbestrijding dus daar hoeft e autopomp niet voor uit te rukken.
Voor de korpsen met iets of wat industrie is er de industriele autopomp die we via ministerie kunnen bestellen.
Maar het is idd zo dat je niet 1 wagen kan maken voor alle soorten inzetten.
En wat betreft dat water, daar kijken we hier niet naar. Maar wat verbruikt een LD lans tijdens 3D??? Als je het goed toepast de juiste hoeveelheden om de rookgassen voldoende af te koelen de lans staat max. een halve sec. open per schot. Maar je hebt wel een groter max. debiet indien het onverwacht uit de hand moest lopen.