Locators

Auteur Topic: Locators  (gelezen 3601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 22 augustus 2009, 12:45:00
Momenteel wordt er voor de kust van Zandvoort, Noordwijk en Katwijk de catamaran wedstrijd NAM REM gezeild. De beveiliging van dit evenement wordt gedaan door meerdere reddingsbrigades en KNRM eenheden. Om tijdens het evenement de dichtsbijzijnde reddingseenheid aan te roepen, wordt er gebruik gemaakt van lokators welke via een site zichtbaar zijn.

zie http://spectator.sport-track.com/35425_NAM_REM_Race_2009

Zoals ik nu zie is dit goed en overzichtelijk voor beveiligingen over grotere afstanden.


Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2009, 23:48:07
Momenteel wordt er voor de kust van Zandvoort, Noordwijk en Katwijk de catamaran wedstrijd NAM REM gezeild. De beveiliging van dit evenement wordt gedaan door meerdere reddingsbrigades en KNRM eenheden. Om tijdens het evenement de dichtsbijzijnde reddingseenheid aan te roepen, wordt er gebruik gemaakt van lokators welke via een site zichtbaar zijn.

zie http://spectator.sport-track.com/35425_NAM_REM_Race_2009

Zoals ik nu zie is dit goed en overzichtelijk voor beveiligingen over grotere afstanden.

WOW! Wat een futuristisch systeem, je kunt zo de bootjes zien bewegen en volgen. "Lokators", als in gps-jes die radiografisch hun signalen doorgeven aan een centrale computer die de gegevens upload op internet en op een kaart plot? Wie heeft zoiets, en huren ze dat dan of zo? Een soort AIS dus, maar dan echt live.

Mooi hoe zaken waar je vroeger alleen van kon dromen, (jammer dat dit nooit echt zal kunnen) nu werkelijkheid worden. En dan ook nog voor de min of meer gewone mens... ;)


Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2009, 23:53:10
WOW! Wat een futuristisch systeem, je kunt zo de bootjes zien bewegen en volgen. "Lokators", als in gps-jes die radiografisch hun signalen doorgeven aan een centrale computer die de gegevens upload op internet en op een kaart plot? Wie heeft zoiets, en huren ze dat dan of zo? Een soort AIS dus, maar dan echt live.

Mooi hoe zaken waar je vroeger alleen van kon dromen, (jammer dat dit nooit echt zal kunnen) nu werkelijkheid worden. En dan ook nog voor de min of meer gewone mens... ;)


Henk

Die van de ZVT 1-30 staat nog aan...  :D


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2009, 20:12:46
WOW! Wat een futuristisch systeem, je kunt zo de bootjes zien bewegen en volgen. "Lokators", als in gps-jes die radiografisch hun signalen doorgeven aan een centrale computer die de gegevens upload op internet en op een kaart plot? Wie heeft zoiets, en huren ze dat dan of zo? Een soort AIS dus, maar dan echt live.

Henk,

alles wordt door de firma Barning uit Rijnsburg voor ons geregeld. Ik geef alle RN en KNRM eenheden op in een XLS-bestand en stuur een kaartje mee voor de wedstrijdbaan. Je krijgt een grote koffer mee en klaar ben je. De lokators zijn waterdicht, maar voor de zekerheid wel ff in een plastic zak gedaan en met plastic tape aan de boot. Klaar!!!

Mooi hoe zaken waar je vroeger alleen van kon dromen, (jammer dat dit nooit echt zal kunnen) nu werkelijkheid worden. En dan ook nog voor de min of meer gewone mens... ;)


Henk

Henk,

zelf waren we ook verrast van de simpelheid en weergave. Maar vanmorgen liepen we al te brainstormen over vaste lokators voor reddingsbrigade eenheden. En dan met name de hulpverleningsvaar- en voertuigen en rampeneenheden. Hoe makkelijk maak je het jezelf als centralist om eenheden van buiten zo te gidsen en te kijken waar zij zich bevinden om een goede hulpverlening of evacuatie op poten te zetten.

RR (samen met C2000 te combineren)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2009, 20:41:38
zelf waren we ook verrast van de simpelheid en weergave. Maar vanmorgen liepen we al te brainstormen over vaste lokators voor reddingsbrigade eenheden. En dan met name de hulpverleningsvaar- en voertuigen en rampeneenheden. Hoe makkelijk maak je het jezelf als centralist om eenheden van buiten zo te gidsen en te kijken waar zij zich bevinden om een goede hulpverlening of evacuatie op poten te zetten.

RR (samen met C2000 te combineren)

Ik denk dat dit zeker een goed idee is... zijn we ook is van dat eeuwige 'wat is uw positie, over' af. En voor de coordinatie bij grote evenementen/rampen/incidenten helemaal een handige ontwikkeling ;)

Is dat dan ook eventueel te combineren met het GIS systeem op de RAC/CPA... zodat hun je naar een incident kunnen loodsen?

Joost


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:03:30
Is dat dan ook eventueel te combineren met het GIS systeem op de RAC/CPA... zodat hun je naar een incident kunnen loodsen?

Joost

Nog niet. Maar dat duurt niet lang meer. Nog voor het eind van het jaar is dat klaar en kunnen de lokators toegevoegd worden in CITYGIS op de meldkamer CPA/ RAC.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2009, 21:22:19
Ik vind wel dat er een "secret mode"* op moet komen, dan is het helemaal af!



Henk


* secret mode: uit.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2009, 22:58:37
Ik vind wel dat er een "secret mode"* op moet komen, dan is het helemaal af!



Henk


* secret mode: uit.

Henk,

speciaal voor jou een STEALTH MODES, ook wel IJ-meer modes genaamd.  ;D

Je kan de "ververs"-tijd natuurlijk vertragen op de server. Zeg 1 maal per minuut. Dan heb je een indicatie. Maar zonder spanning geeft ie geen signaal. Dus . . . . .

RR (tis een hulpmiddel, geen controle middel)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2009, 01:14:57
ehm, mogelijk een domme vraag maar waarom niet iedereen op het water AIS, maakt het ook voor verkeersposten en KWC handiger lijkt me i.p.v. een kastje erbij. En hoe zit het met vergunning m.b.t. dit soort digitale signalen op gebruikte frequenties en vermogens t.a.v. bijv. het bereik?

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2009, 11:27:59
ehm, mogelijk een domme vraag maar waarom niet iedereen op het water AIS, maakt het ook voor verkeersposten en KWC handiger lijkt me i.p.v. een kastje erbij.

Kees,

de hulpverlening van reddingsbrigade beperkt zich niet alleen tot waterhulpverlening. Reddingsbrigades aan de kust rijden ook voor onwelwordingen, reanimaties en kleine medische hulpverleningen met hulpverleningsvoertuigen in opdracht van de CPA of eigen meldkamer. Andere, met name binnenwater-reddingsbrigades, leveren verkeersbegeleiding tijdens evenementen of verzorgen de eerste hulp voor een organisatie of logistieke ondersteuning voor de Brandweer. Zoals je zelf al aanhaalt is AIS bedoeld voor nautische eenheden en dus niet voor voertuigen, lopende eenheden of eerste hulp posten.
Als ik voor mezelf praat is totale integratie natuurlijk het makkelijkste. Ik maak op mijn werkplek gebruik van CityGIS. Nu komt er aan het eind van het jaar een mogelijkheid om bepaalde lokators toe te voegen in CityGIS, waaronder AIS en dit soort lokators. Probleem nu is dat CityGIS natuurlijk niet voor iedereen toegankelijk is. Maar de "losse" webbased tracking systemen natuurlijk wel.

Nu zijn de KNRM en reddingsbrigade eenheden ook niet zichtbaar voor mij. Zij melden zich in en . . . . . . . . . . . . Het komt frequent voor dat hulpverleningsvoertuigen van reddingsbrigades  of het KHV van de KNRM ergens in de duinen staan bij een slachtoffer. Maar waar? Niet elke meldkamer centralist kent het duingebied. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van uitzend buro-medewerkers als chauffeur op een ambulance. Dus ook geen regionale bekendheid.

 
En hoe zit het met vergunning m.b.t. dit soort digitale signalen op gebruikte frequenties en vermogens t.a.v. bijv. het bereik?

Kees  8)

Daar moet ik je even het antwoord op schuldig blijven, maar wordt vervolgd. Maar het mag duidelijk zijn dat het bedoeld is om de hulpverlening te verbeteren.

RR (zoeken naar een rondje in een duingebied)
Elke hulpverlening start met communicatie.