Een sport evenement zal andere eisen stellen dat een popconcert..
Een besloten feest met 300 bezoekers stelt andere eisen dan een open feest met 30.000 bezoekers..
Dus zal je een complete risico-analyse moeten doen.. En dat moet verder gaan, dan een beetje gevoel..
Je kan daar richtlijnen voor gebruiken, van GHOR, vergunningverlener, indien van toepassing door sportbonden. echter al die richtijnen bekijken alles maar van uit een bepaalde richting..
GHOR en vergunningverlener metname op openbare orde en veiligheid voor het publiek, richtlijnen van de sportbonden zijn vooral geend op deelnemers, en minder op publiek.
De meeste richtlijnen houden al helemaal geen rekening met arbo-omstandigheden van medewerkers op terrein. Als je 100 beveiligers op je terrein hebt, en 40 man keuken en catering personeel, en nog 60 man rond opbouwen en afbouwen van podia etc. behoren die werkzaamheden ook gewoon meegenomen te worden.. Ik ken evenementen waar al 40 of meer eerste hulpverleners rond lopen.. Ook daar moet je je eigen risico-analyse op los laten..
Verder hebben opdrachtgevers de neiging (kosten te drukken), om je in te huren gedurende de publieke activiteiten, terwijl bij het opbouwen en afbreken van een evenement vaak ook enorme risico's zijn.
Het is denk ik zaak dat er eens een goede richtlijnen komen.. En niet van de achter het bureau verzonnen richtlijnen, maar van uit mensen uit de praktijk..
Ik ken prachtige voorbeelden van rare vergunningsvereisten :
Het voorbeeld van een Waterskirace, die vanuit de vergunning verlener alleen een ambulance op het terrein hoefde te staan, Ik zie ambulancebemanning al zwemmen naar de bewusteloze ski-racer midden op het water.. En de handhaver wou het evenement al aflassen om dat er geen gele taxi stond.. maar vond twee artsen, team van duikers, drie boten en complete proffessionele eerste hulp post dan ook wel goed..
Risco-analyses maken is ook een vak.. en vergt een brede kennis van verschillende soorten evenementen.