Even wat duidelijkheid scheppen
Amsterdam Amstelland heeft voor de duur van 6 maanden een Cobra Coldcutting systeem gehuurd van de Zweedse fabrikant. Als kennis partner tijdens dit onderzoek heeft het NIFV aangehaakt. Bovendien is Zaanstad inmiddels ook actief betrokken bij dit project.
Tijdens de komende maanden zal er inderdaad naar bijna "alles" worden uitgerukt met het doel om praktijkgegevesn te genereren. verder zal onder leiding van de afdeling onderzoek van het NIFV een aantal experimenten in geconditioneerde omstandigheden worden uitgevoerd om exacte gegevens te verkrijgen.
Inmiddels is het voertuig daadwerkelijk ingezet in Purmerend (zelfs nog voor de officiele in dienst stelling) Maar de échte premiere was afgelopen zondag in Beverwijk. We hebben het systeem daar aangeboden aan de OVD, en toen de Cobra ter plaatse was samen een inzetplan gemaakt.
Voor degenen die daar terplaatse bekend zijn: vanuit de hal van Euromaster dóór de brandwerende scheiding naar het brandende compartiment; dit hadden we binnen een minuut voor elkaar. Helaas konden we maar ongeveer 5 minuten zo inzetten. Via de dakconstructie kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen. Hierop wat teruggetrokken en samen met de collega's van de VRK actief ingezet op rookgaskoeling. Hier is optimaal gebruik gemaakt van de enorme worplengte van de Cobra en het verschijnsel dat door de hoge druk en de kleine druppel het water zich als een gas gaat gedragen; hierdoor bestreken we de gehele diepte van de hal en zagen we de temperatuur van de rookgassen zeer snel tot onder de 100C dalen.
Later hebben we toen we wat meer tijd hadden nog wat collega's VRK laten kennismaken met het systeem.
Inmiddels is de Cobra nog twee keer uitgerukt, helaas nog niet opnieuw ingezet.
De suggestie hieronder, over het via een overdrukventilator creeeren van een "low budget" watermist systeem kan ik kort zijn: dit werkt echt. De watermist was op ongeveer 150 meter nog waarneembaar, en dat in de open lucht!
Krijg helaas geen plaatjes hieronder.