Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 34838 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

H_H

  • Gast
Gepost op: 28 augustus 2009, 12:24:23
Misschien een hele domme vraag, maarre... wat is nou het verschil tussen een EHBO-vereniging en een Rode Kruis-vereniging? Want in Rotterdam bestaan ze allebei, meen ik. Ik wil me graag aansluiten bij een vereniging (en die in mijn woonplaats vind ik te klein/amateuristisch), maar ik ben nog erg onbekend met deze wereld.

Alvast bedankt!




p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2009, 12:48:26
Hoi,

Welkom en kijk even op het nrk.nl of vraag een folder aan bij het rode kruis rotterdam of hoofdkantoor in den haag. Verschil is dat je bij het nrk handelt vanuit de grondbeginsselen en dat je in princiepe iedereen helpt, bij ehbo vereniging heb ik helaas meegemaakt dat men weigerde so hulp te beiden, want ze hadden het aan zichzelf te danken. dus daarom ben ik zelf overgestapt van een kleine vereniging nar het ned rode kruis., kijk goed rond op internet, vergelijk en trek je conclussie, ps bij het rk kun je je ook opgeven voor landelijke evenementen, verzekering heb je al en werkkleding alsmede.

gr. :Dpim


H_H

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2009, 13:30:41
Bedankt. Ik had ook al op wikipedia zitten kijken en daar leek het bijna alsof het Rode Kruis alleen in oorlogssituaties actief is, maar dat is dus niet zo.

Ik heb trouwens mijn EHBO-diploma van het Oranje Kruis. Mag/kan ik daarmee wel gewoon lid worden van een RK vereniging?


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:34:43
Bedankt. Ik had ook al op wikipedia zitten kijken en daar leek het bijna alsof het Rode Kruis alleen in oorlogssituaties actief is, maar dat is dus niet zo.

Ik heb trouwens mijn EHBO-diploma van het Oranje Kruis. Mag/kan ik daarmee wel gewoon lid worden van een RK vereniging?

Ja hoor geen probleem. Hou wel rekening dat het NRK "stopt" met het aanbieden van de OK certificering en overgaat op zijn eigen certificering. Dus je krijgt geen diploma/pas van het OK na je herhalingslessen maar die van het NRK. Je kan wel een OK verlening hiermee aanvragen (kosten €7,50).

En nee, het NRK werkt ook gewoon bij grote en kleine evenementen (in rotterdam zelfs samen met EHBO rotterdam bij de marathon).


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2009, 17:58:08
Ja hoor geen probleem. Hou wel rekening dat het NRK "stopt" met het aanbieden van de OK certificering en overgaat op zijn eigen certificering. Dus je krijgt geen diploma/pas van het OK na je herhalingslessen maar die van het NRK. Je kan wel een OK verlening hiermee aanvragen (kosten €7,50).
hier in harderwijk worden vooralsnog alle OK diploma's gewoon verlengd door nrk. maar ook nieuwe leden krijgen gewoon nog een OK diploma mee. ik weet niet voor hoelang maar schat in dat we dit nog zeker 2 jaar gaan volhouden.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2009, 22:24:24
hier in harderwijk worden vooralsnog alle OK diploma's gewoon verlengd door nrk. maar ook nieuwe leden krijgen gewoon nog een OK diploma mee. ik weet niet voor hoelang maar schat in dat we dit nog zeker 2 jaar gaan volhouden.

Lekker beleid uit het LB, want in Rotterdam gaan we over op de NRK certificering. Maar wat ik al zei, OK is nog steeds gehonoreerd. Vraag het voor de zekerheid na bij de afdeling waar je wil beginnen


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2009, 22:47:22
Ga eens bij de EHBO vereniging en het NRK kijken. Doe eens een evenement bij beide verenigingen. Hoe de sfeer is kan per vereniging lokaal heel erg verschillen.


Succes met het vinden van een passende vereniging :)


mickel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #7 Gepost op: 3 september 2009, 17:57:11
Ik ben lid van alle twee de verenigingen en als ik jou was ging ik bij alle twee kijken mij bevalt dat goed , als ik moet kiesen koos ik echter voor de ehbo vereniging O0


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2009, 19:58:16
Het Rode Kruis doet volgens mij wel meer inzetten als de EHBO. Ik ben zelf ook lid van het Rode Kruis afdeling Papendrecht en heb het daar goed naar mijn zin!
Brandweer Papendrecht


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 20 december 2009, 10:19:16
EHBO vereniging : Puur EHBO cursus en EHBO inzetten, Niet veel meer niet veel minder

Rode Kruis vereniging :
EHBO en EHBO inzetten. (noodhulp)
Sociale hulpverlening ( gehandicapten, ouderen, daklozen)
en nog een hoop, maar dan zou je even op www.rodekruis.nl kunnen kijken.

Het rode kruis gaat in de toekomst inderdaad een eigen opleiding die niet door het oranje kruis erkend is geven. Als je je EHBO diploma voor je werk nodig zou hebben is het dus verstandiger om lid te worden van een EHBO vereniging die de Oranje Kruis cursus geeft.

Overigens is bij mijn rode kruis afdeling besloten dat ze de oranje kruis cursus blijven geven. Dit is omdat er een groot aantal leden bij ons herhalingen volgen voor het werk en dus alleen lid zijn voor de cursus en herhalingscursus
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken