Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 34031 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #100 Gepost op: 19 januari 2010, 19:14:37
Dus kort gezegd:
Bij het NRK betaal je geen contibutie daar staat tegenover dat je verplicht wordt om evenementen te doen en je krijgt geen vergoeding ervoor je loopt in een rode jas en grijze broek
Bij EHBO verenigingen betaal je contributie je bent niks verplicht en bij sommige verenigingen krijg je een vergoeding als je een evenement loopt er is nog geen eenduidige kleding voorschrift er is wel en geel met blauwe jas en een blauwe broek of polo met spijkerbroek
de opleiding is gelijk aan elkaar de een is niet beter dan de andere.
Waar Bazzz81 het over heeft klopt inderdaad dat er vereniging opgeheven worden wegens te weinig leden er is steeds minder animo voor en dat geld niet alleen voor het OK maar ook voor het NRK.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #101 Gepost op: 20 januari 2010, 18:56:25
Bij ons in de regio zijn de afgelopen jaren enkele EHBO verenigingen opgedoekt.
Veel leegloop met als voornaamste reden tijdgebrek en de zogenaamd alles zaligmakende BHV opleidingen.

Een poging om nieuwe cursisten op te leiden strandt door gebrek aan inschrijvers.
Zelfs als naburige EHBO verenigingen alle aanmeldingen bij elkaar voegen kan er niet een opleiding worden georganiseerd.

Het is diep triest dat vrijwilligers werk teloor gaat.
Vrijwilligerswerk is onbetaalbaar en mede daardoor een onmisbare steunpilaar van onze samenleving.
Gaat het vrijwilligerswerk ten gronde, dan zal voor letterlijk voor alles moeten worden betaald met alle gevolgen en leed van dien.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #102 Gepost op: 20 januari 2010, 19:16:59
Bij ons in de regio zijn de afgelopen jaren enkele EHBO verenigingen opgedoekt.
Veel leegloop met als voornaamste reden tijdgebrek en de zogenaamd alles zaligmakende BHV opleidingen.

Een poging om nieuwe cursisten op te leiden strandt door gebrek aan inschrijvers.
Zelfs als naburige EHBO verenigingen alle aanmeldingen bij elkaar voegen kan er niet een opleiding worden georganiseerd.

Het is diep triest dat vrijwilligers werk teloor gaat.
Vrijwilligerswerk is onbetaalbaar en mede daardoor een onmisbare steunpilaar van onze samenleving.
Gaat het vrijwilligerswerk ten gronde, dan zal voor letterlijk voor alles moeten worden betaald met alle gevolgen en leed van dien.

heel goed gezegd ook bij ons loopt het leden aantal steeds meer terug en aanwas is er nauwelijks
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #103 Gepost op: 20 januari 2010, 19:45:15
Het vinden van nieuwe vrijwilligers wil vaak nog wel lukken, maar ze vasthouden is in het woud van persoonlijke bezigheden erg moeilijk. Daarnaast is er ook een chronisch gebrek aan kaderdocenten.
CN NRK


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #104 Gepost op: 20 januari 2010, 23:41:12
mmm, leegloop bij verenigingen?

onze vereniging kent juist een enorme groei. 6 jaar geleden hadden we welgeteld 19 ! leden, nu gaan we de 100 voorbij O0

elk jaar een opleiding starten, ongeacht aantal.
dit jaar zelfs 2 opleidingen. nog nooit meegemaakt..(en ik ben 30 jaar lid) ...

wij horen juist dat mensen de BHV te schraal vinden en meer willen weten, meer achtergronden ook.

hou het leuk en interessant..

en ja.. kaders zijn er vaak tekort.  Vandaar dat ik met een team mensen een kaderopleiding heb verzorgd hier in Hoorn.
enne.. de volgende komt eraan, en qua geinteresseerden zitten we al weer vol... ;)

Groet,

Peter


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #105 Gepost op: 21 januari 2010, 07:48:05
Leuk dat jullie vereniging wel floreert.

Door de uitkleding van de EHBO basis opleiding van het OK zit er weinig of geen verschil meer tussen een BHV en een EHBO opleiding.
Als veel mensen en EHBO-ers denken dat ze evenveel aan een BHV opleiding hebben dan aan een EHBO diploma en inhoudelijk krijgen ze bovendien ongeveer dezelfde lesstof, dan zit er toch iets gruwelijks mis in EHBO land.
Bovendien kost tegenwoordig een BHV opleiding tegenwoordig nog maar gemiddeld 1 dag  :'( en ook nog eens in de baas zijn tijd.
"Hoef ik niet elke week een avond naar de vereniging en kan ik net zo goed lekker achter de PC zitten en internetten."
De keuze is dan ook snel gemaakt. (Kwaliteit is allang geen issue meer)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2010, 19:06:57
Willem,
ik denk dat een goede basis cursus wel degelijk een stuk uitgebreider is dan de BHV. Tenminste, als ik ze geef: WEL ! >:(  Als je een goede BHV-cursus geeft, heb je geen tijd om op alles in te gaan..
bij de BHV tip je de zaken aan, en ga je alleen in op de essentiele Levensreddende Handelingen. Bij EHBO geef je meer verdieping en achtergrondinfo...
bovendien heb je bij ehbo veel meer onderwerpen, waar je bij de BHV geen tijd voor hebt.

Bij ons blijken de mensen dit dus ook zo te vinden... we hebben nauwelijks verloop de laatste jaren..

grtz

Peter

en dit heeft eigenlijk niet meer te maken met het Topic..verschil EHBO-Rode Kruis :-X


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #107 Gepost op: 23 januari 2010, 18:05:48
Daarnaast is er ook een chronisch gebrek aan kaderdocenten.

Ik heb best interesse, maar dat kost me een vermogen en veel te veel tijd.
Als ze die hele cursus nou eens in een week tijd geven en de kosten halveren, dan denk ik dat er meer mensen bereid zijn de opleiding te volgen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #108 Gepost op: 23 januari 2010, 19:12:43
Willem,
ik denk dat een goede basis cursus wel degelijk een stuk uitgebreider is dan de BHV. Tenminste, als ik ze geef: WEL ! >:(  Als je een goede BHV-cursus geeft, heb je geen tijd om op alles in te gaan..
bij de BHV tip je de zaken aan, en ga je alleen in op de essentiele Levensreddende Handelingen. Bij EHBO geef je meer verdieping en achtergrondinfo...
bovendien heb je bij ehbo veel meer onderwerpen, waar je bij de BHV geen tijd voor hebt.
Bij ons blijken de mensen dit dus ook zo te vinden... we hebben nauwelijks verloop de laatste jaren..
Ja daar zeg schrijf je wat, tegenwoordig is het een doodnormale zaak dat een BHV opleiding in 1 dag wordt gegeven, de herhaling in een halve dag.
Uitermate droevig en uit oogpunt van kwaliteit is dit dramatisch. Geld, gereserveerd voor opleidingen bij bedrijven, speelt natuurlijk een belangrijke rol.
Een EHBO opleiding wordt steeds minder interessant, hoewel er wel binnen veel bedrijven wel degelijk volgens het RI&E goed opgeleide EHBO-ers aanwezig moeten zijn (in plaats van LEH-ers).
Zowel opdrachtgevers als de opleidings organisaties zijn schuldig aan deze treurige ontwikkeling.

EHBO verenigingen en Rode Kruis afdelingen zullen zich meer moeten inspannnen om weer leden te werven en het belang van een goede basis en/of uitgebreide EHBO opleiding te promoten.
Het maakt eigenlijk niet uit waar je een EHBO opleiding volgt, als je er maar een volgt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #109 Gepost op: 31 januari 2010, 21:18:17
Ik heb best interesse, maar dat kost me een vermogen en veel te veel tijd.
Als ze die hele cursus nou eens in een week tijd geven en de kosten halveren, dan denk ik dat er meer mensen bereid zijn de opleiding te volgen.
Ligt ook aan de afdeling of het district. Sommige docenten hoeven zelf geen kosten te betalen, in ruil voor een toezegging dat ze minimaal een x jaar lang een aantal opleidingen per jaar verzorgen.