Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 34032 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #40 Gepost op: 29 december 2009, 15:53:04
Om ff het vuurtje nog wat op te stoken: de huisstijl qua kleding van het NRK bestaat al wat langer dan die bij de EHBO-verenigingen, dus misschien kan andersom aanpassen ook?? ;D  :-X
Overigens zeg ik daarmee niets over de functionaliteit en draagbaarheid van het NRK werkpak  :-[ maar dat is een andere discussie.

Grappig is dat bij ons in Nijmegen de NRK vrijwilligers tijdens de inzetten bij NEC over hun werkpak een geel hesje dragen met EHBO op de rug. Puur en alleen voor de herkenbaarheid in de mensenmassa. En dan liever de term EHBO voor de herkenbaarheid naar het publiek dan de term 'eerste hulpverlener' (pas ook niet op de rug geloof ik  :P)

Overigens blijft het NRK ook een organisatie die voor het grootste deel bestaat uit vrijwilligers. En dan heb je de keuze of je wel of geen evenement wil draaien. Er is zeker geen verplichting hoor! Echter bij grote evenementen is de sociale druk in de vrijwilligersgroep vaak hoog genoeg om mee te doen of gewoon omdat men het een leuk evenement vindt  :)
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #41 Gepost op: 29 december 2009, 16:01:06
Het Oranje Kruis geeft lesboeken uit, examineerd en certificeerd.
EHBO verenigingen en andere opleidingsinstituten geven uitsluitend EHBO opleidingen en kunnen ook zelf bepalen welke opleidingen zij aanbieden; zoals OK, LPEV, MFA en  BLS/AED etc.
Hoe, door wie, wanneer, waar en welke kleding etc. bepaalt de EHBO-vereniging zelf en is niet voorgeschreven door het OK.

Het Rode Kruis heeft wel kleding voorschriften.
Als je je aansluit bij het Rode Kruis weet je van te voren dat je een uniform moet dragen en wat er van je wordt verlangd als EHBO-er.
Het RK heeft een duidelijke structuur en wordt nationaal en internationaal ondersteund en heeft daardoor meer mogelijkheden.
Een EHBO vereniging niet.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #42 Gepost op: 29 december 2009, 16:19:10
Het grootste verschil is m.i. dat het OK een opleidings/kennisinstituut is, wat via de EHBO-verenigingen ook hulpverleningen doet, en het NRK een hulpverlkeningsorganisatie is, die voor de training van de vrijwilligers een eerstehulpcursus geeft. Het Rode Kruis heeft in heel europa dezelfde EH-opleiding (EFAC). Lange tijd was het OK-diploma het enige erkende in Nederland en moest het NRK dat dus ook volgen. Nu dat is vrijgegeven kan het Rode Kruis ook in Nederland haar eigen europese cursus geven. Die verschillen zijn overigens maar beperkt.
Het NRK is als internationale organisatie natuurlijk gebonden aan de internationale afspraken m.b.t. leerstof, huisstijl, kleding e.d. (met waar noodzakelijk aanpassingen per land).

ehbo-er volgens oranjekruis norm
Misschien dat daarom deze zin in de vergunningen staat zit ook maar te gissen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #43 Gepost op: 29 december 2009, 16:26:25
het verschil wat je benoemt is doordat het NRK geen contributie vraagt voor
-het behalen van het (voorheen) OK diploma
-de herhalingslessen
-de kleding
zij stellen dus de "eis" om een aantal evenementen te "draaien"  dat vind ik niet meer dan normaal (dat je iets terug doet) (voor wat hoort wat)

bij een EHBO vereniging betaal je voor de bovenstaande 2 of 3 punten (sommige verstrekken de kleding ook) dus dan is het logisch dat je dan een evenement mag doen.

Ik heb gehoord dat het NRK per evenement 35 euro pp vraagd dat houd dan in dat 1 hulpverlener in 1 evenement zijn contributie voor een heel jaar bij het OK al heeft terugverdient
Hoezo (voorheen) OK Diploma
dat je iets terug moet doen oke maar laat ik dat dan zelf bepalen wanneer ik dat wil doen en hoeveel keer het is vrijwillengerswerk
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #44 Gepost op: 29 december 2009, 16:34:41
Het Oranje Kruis geeft lesboeken uit, examineerd en certificeerd.
EHBO verenigingen en andere opleidingsinstituten geven uitsluitend EHBO opleidingen en kunnen ook zelf bepalen welke opleidingen zij aanbieden; zoals OK, LPEV, MFA en  BLS/AED etc.
Hoe, door wie, wanneer, waar en welke kleding etc. bepaalt de EHBO-vereniging zelf en is niet voorgeschreven door het OK.

Het Rode Kruis heeft wel kleding voorschriften.
Als je je aansluit bij het Rode Kruis weet je van te voren dat je een uniform moet dragen en wat er van je wordt verlangd als EHBO-er.
Het RK heeft een duidelijke structuur en wordt nationaal en internationaal ondersteund en heeft daardoor meer mogelijkheden.
Een EHBO vereniging niet.

maar ook de centen niet die heeft geen LB die achter hun staat geen subsidies, donateurs, collectes, spotjes op tv of iets dergelijks ook geen eigen gebouwen om te oefenen dus geen huur van een zaal.
Maar kleding hebben we wel :P :P
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #45 Gepost op: 29 december 2009, 16:43:01
Ik heb gehoord dat het NRK per evenement 35 euro pp vraagd dat houd dan in dat 1 hulpverlener in 1 evenement zijn contributie voor een heel jaar bij het OK al heeft terugverdient

alsof een EHBO vereniging het gratis doet:
van dat bedrag krijgt  de EHBO-er meestal tussen de €2,50 en € 5,00 per uur

dat je iets terug moet doen oke maar laat ik dat dan zelf bepalen wanneer ik dat wil doen en hoeveel keer het is vrijwillengerswerk
je mag zeker bepalen wanneer en wat je doet, het is niet zo dat het RK bepaalt wanneer jij gaat
hoevaak 6 - 7 x per jaar is wat ze graag willen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #46 Gepost op: 29 december 2009, 16:44:19
Om ff het vuurtje nog wat op te stoken: de huisstijl qua kleding van het NRK bestaat al wat langer dan die bij de EHBO-verenigingen, dus misschien kan andersom aanpassen ook?? ;D  :-X
Overigens zeg ik daarmee niets over de functionaliteit en draagbaarheid van het NRK werkpak  :-[ maar dat is een andere discussie.

Grappig is dat bij ons in Nijmegen de NRK vrijwilligers tijdens de inzetten bij NEC over hun werkpak een geel hesje dragen met EHBO op de rug. Puur en alleen voor de herkenbaarheid in de mensenmassa. En dan liever de term EHBO voor de herkenbaarheid naar het publiek dan de term 'eerste hulpverlener' (pas ook niet op de rug geloof ik  :P)

Overigens blijft het NRK ook een organisatie die voor het grootste deel bestaat uit vrijwilligers. En dan heb je de keuze of je wel of geen evenement wil draaien. Er is zeker geen verplichting hoor! Echter bij grote evenementen is de sociale druk in de vrijwilligersgroep vaak hoog genoeg om mee te doen of gewoon omdat men het een leuk evenement vindt  :)

over de kleding zei ik al of het nu rood grijs (smaken verschillen) of blauw geel is zal me een ... zijn maar dat er eenheid in komt lijkt mij alleen maar een voordeel voor beiden
EERSTE HULPVERLENER past op een hesje je moet alleen ze onder elkaar zetten het OK heeft ze ook wordt geloof ik geleverd bij het boek verkeers ongevallen
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #47 Gepost op: 29 december 2009, 16:54:51
alsof een EHBO vereniging het gratis doet:
van dat bedrag krijgt  de EHBO-er meestal tussen de €2,50 en € 5,00 per uur
je mag zeker bepalen wanneer en wat je doet, het is niet zo dat het RK bepaalt wanneer jij gaat
hoevaak 6 - 7 x per jaar is wat ze graag willen

En wat krijgt een RK-er van dat bedrag weet niet of die 35 euro per uur pp is ??????
en hoeveel er daarvan naar het LB gaat ????

het is niet om het NRK of het OK af te kraken ben gewoon geintereseert hoe het een en ander in zijn werk gaat en waarom er 2 kampen zijn
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #48 Gepost op: 29 december 2009, 17:39:59
Het is VRIJWILLIGERswerk bij het NRK. Je krijgt dus niet betaald voor je inzet (alhoewel sommige afdelingen wel een kleine vergoeding geven, echter mag dat niet volgens de grondbeginselen van het NRK). De opbrengst van oa. de evenementenhulpverlening moet een hoop andere zaken bekostigen, zoals bijvoorbeeld: Telefooncirkels, Ouderensoos, Vakantieprojecten, etc, etc, etc.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #49 Gepost op: 29 december 2009, 17:42:58

het is niet om het NRK of het OK af te kraken ben gewoon geintereseert hoe het een en ander in zijn werk gaat en waarom er 2 kampen zijn  

er zijn meer dan 2 kampen: naast het NRK en de EHBO verenigingen zijn er meer "bedrijven"  die EHBO voor evenementen aanbieden