Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 34030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #50 Gepost op: 29 december 2009, 17:57:21
er zijn meer dan 2 kampen: naast het NRK en de EHBO verenigingen zijn er meer "bedrijven"  die EHBO voor evenementen aanbieden


Maar geven deze dan ook een eigen diploma uit of is dat er dan een van het NRK of OK???
en ik neem dan aan dat deze commercieel zijn en niet vrijwillig en hun mensen dan ook gewoon betalen voor hun inzet incl. reiskosten, etensgeld en overnachtingskosten
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #51 Gepost op: 29 december 2009, 18:07:33
Het is VRIJWILLIGERswerk bij het NRK. Je krijgt dus niet betaald voor je inzet (alhoewel sommige afdelingen wel een kleine vergoeding geven, echter mag dat niet volgens de grondbeginselen van het NRK). De opbrengst van oa. de evenementenhulpverlening moet een hoop andere zaken bekostigen, zoals bijvoorbeeld: Telefooncirkels, Ouderensoos, Vakantieprojecten, etc, etc, etc.

Dus Elco Brinkman LB krijgt ook geen geld voor zijn werk vrijwilligswerk????

Dus als ik het goed begrijp wordt het geld dat bv Nijmegen verdient niet gebruikt voor Nijmegen zelf maar voor andere dingen die niks met EHBO te maken hebben???
Dat gebeurt volgens mij niet bij het OK??
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #52 Gepost op: 29 december 2009, 18:23:23
En dan heb je ook nog stichtingen hi  ;D ;D ;D, non profit en zonder winst oogmerk!!, reclame mag ik natuurlijk niet maken he.

Wat ik hierboven aan prijzen lees dat zijn lokale prijzen elke regio van het nrk heeft zijn eigen prijs, nog wel met samen een zal dat hopenlijk verdwijnen.
Hoeveel uur je bij een nrk ingezet wodt om als tegen prestatie  je diploma geldig te houden verschilt ook nog per afdeling dus moeilijk om daar uitspraken over te doen.

Eelco is natuurlijk geen vrijwilliger kost wie weet wel een €150.000 per jaar maar wat maakt dat uit als hij zorgt dat er het 10 voudige binnen komt via acties en zijn bekende naam.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #53 Gepost op: 29 december 2009, 18:34:55
Dus Elco Brinkman LB krijgt ook geen geld voor zijn werk vrijwilligswerk????

Dus als ik het goed begrijp wordt het geld dat bv Nijmegen verdient niet gebruikt voor Nijmegen zelf maar voor andere dingen die niks met EHBO te maken hebben???
Dat gebeurt volgens mij niet bij het OK??
Je hebt beroepskrachten die het Rode Kruis ondersteunen. Zoals bij elke organisatie krijgen beroepskrachten betaald voor hun werk. Als echter de beroepskracht in het weekend vrijwilligerswerk voor de organisatie doet krijgt hij hier geen vergoeding voor.
En idd het geld wat binnenkomt wordt niet 100% besteed aan EHBO (Natuurlijk gaat een deel naar opleidingen, materiaal etc), maar zoals ik al schreef aan bijvoorbeeld vakantieprojecten, soos, huisbezoek, telefooncirkels noem het maar op. Voor veel afdelingen is het doen van EHBO een van de weinige manieren om de overige kernactiviteiten van het NRK te financieren.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #54 Gepost op: 29 december 2009, 19:19:41
Nu snap ik er helemaal niks meer van?
Dus de EHBO doen ze erbij om andere nevenaktiviteiten te financieren?
Volgens mij was EHBO toch de kernaktiviteit?
want volgens mij heb je geen diploma of opleiding nodig voor een telefooncirkel, huisbezoeken, vakantie's of Soos wat dat ook mogen zijn
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #55 Gepost op: 29 december 2009, 19:28:43
Nu snap ik er helemaal niks meer van?
Dus de EHBO doen ze erbij om andere nevenaktiviteiten te financieren?
Volgens mij was EHBO toch de kernaktiviteit?
want volgens mij heb je geen diploma of opleiding nodig voor een telefooncirkel, huisbezoeken, vakantie's of Soos wat dat ook mogen zijn  
Ik zou zeggen: bekijk deze site eens, dan weet je wat het Rode Kruis doet.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #56 Gepost op: 29 december 2009, 19:58:24
Ik weet dat het NRK een boot heeft de henri dunant dat komt omdat mijn schoonmoeder die helaas te vroeg overleden 64 jaar is ook een aantal maal is meegegaan ze had Alzheimer en Parkinson en zat daardoor in een verzorgingstehuis ik heb het dan wel over ongeveer 17 jaar geleden en ik heb daar wel eens een rekening van langs zien komen.
Maar wat ze verder doen????
Ik ken iemand die bij het Sigma zit (zat)? spreek hem alleen niet meer door prive omstandigheden het laatste wat ik van hem gehoord heb is tijdens de ramp in Volendam geweest.
voor de rest zou ik het echt niet weten buiten de EHBO dan.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #57 Gepost op: 29 december 2009, 20:44:09
het SIGMA heeft niets met het Rode Kruis te maken of andersom

het is wel zo dat de SIGMA graag mensen heeft die ook bij het rode kruis zitten maar het is geen verplichting

het enige wat je moet hebben is een EHBO diploma


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #58 Gepost op: 29 december 2009, 20:56:39
het SIGMA heeft niets met het Rode Kruis te maken of andersom

het is wel zo dat de SIGMA graag mensen heeft die ook bij het rode kruis zitten maar het is geen verplichting

het enige wat je moet hebben is een EHBO diploma

Dat is dan toch ook weer niet helemaal waar... ???
Citaat uit de wikipedia...
SIGMA-leden zijn vrijwilligers die in aanvulling op een diploma Eerste HulpVerlening (voorheen EHBO) een opleiding Hulpverlenen bij Ongevallen en Calamiteiten hebben gevolgd van het Nederlandse Rode Kruis. De vrijwilligers komen voor een groot deel uit de gelederen van het Rode Kruis, maar iedereen met een geldig Eerste Hulp diploma kan toegelaten worden tot de opleiding.

Het NRK is faciliterend v.w.b. bijv. de cursus die gehouden wordt, waarbij de docenten over het algemeen geleverd worden vanuit de RAV's.
De materialen zoals als het Cursusboek komen vanuit het (landelijke) KOC van het NRK, van waaruit ook de opleidingen worden gecoördineerd
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #59 Gepost op: 29 december 2009, 21:00:53
voor wat betreft het uniform denk ik dat het rode kruis terecht een ander uniform heeft en houdt.
De rode kruis vrijwilliger wordt vaak op meerdere manieren opgeleidt, en heeft dus een breder takenpakket als de "gewone" ehbo-er.
Zo hebben wij transportlessen waarin naast brancarderen ook ADL wordt behandeld.
Mensen weten wat ze aan een rode kruiser hebben, omdat dat over de hele wereld hetzelfde is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis