Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging

Auteur Topic: Verschil EHBO- & Rode Kruis-vereniging  (gelezen 34829 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #10 Gepost op: 20 december 2009, 11:41:26
Als het goed is mag er geen verschil meer zijn in erkenning door derden ivm europese marktwerking.
http://www.minvws.nl/brieven/cz/2005/brief-aan-het-oranje-kruis.asp
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #11 Gepost op: 20 december 2009, 14:07:59
Of te wel er is geen verschil tussen de opleiding van het NRK of het OK
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2009, 14:17:31
Hier vind je een en ander over de wederzijdse erkenningen:
http://www.1ehulp.nu/Cursussen/Cursussen/Algemene_Informatie/Erkenningen
CN NRK


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 17:01:12
Zoals ik al eerder zei er is geen verschil tussen beide organisatie's, de een is ook niet beter dan de andere.

Er wordt ergens gezegd dat het OK mensen niet willen helpen, ken ook gevallen van NRK mensen die gebroken sleutelbenen over het hoofd zien bij een wiellerronde hier in de buurt gezellig met ze 2en op een stoeltje in de zon gaan zitten en het leukste van allemaal voetballers van de brancard af laten vallen waardoor deze met zijn hoofd op de grond valt en dit waren echt mensen van het Rode Kruis.

Het kan iedereen gebeuren maar denk niet dat de een beter is dan de andere.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


rick-lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 17:14:00
hey

ik zit zelf bij de reddingsbrigade in bergen en daar hebben we ook EHBO.
mijn EHBO diploma heb ik wel bij het rode kruis gehaald maar dat was voordat we dat ook binnen de brigade deden.
ik zit zelf liefer bij de reddingsbrigade omdat het meer is als evenementen.
wij hebben er nog de strandbewaking bij en de daarbij behorende uitrukken vanuit de meldkamer.
en daarnaast is het dus ook nog varen op zee en binnenwater.
maar dit kan ook zijn als er een overstroming is dan moet je erheen met een boot.
dus bij ons is het heel veel breeder dan alleen 'plijsters plakken'.
ik weet niet waar je vandaan komt maar meschien is het waard om bij een brigade in de buurt te kijken.

Rick


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2009, 17:27:19
Het gaat ook niet over bv Sigma-Leden die zijn inderdaad beter opgeleid maar over de gewone EHBO en daar zit geen verschil tussen beiden
er is niet voor niks een aparte opleiding redding bij drenkelingen.
Een gewone EHBO'er (en of hij nou van het NRK of OK is maakt niks uit) zet je ook niet neer bij een Hardcore evenement met 30000 man dan zal je toch ook wat meer achtergrond moeten hebben over Drug's lijkt mij?
Maar in de basis is het gelijk
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2009, 17:41:23
als ik naar tilburg kijk zie ik het als volgt:

het rode kruis levert het materiaal
de ehbo-vereniging de kennis en de mensen.
de ehbo verenigingen hebben veel meer inzetten dan het rk.
ook de kwaliteiten zijn hoger omdat het bij het rk verplicht is op hulpverlening te gaan
en bij de ehbo verenigingen er gekeken wordt wie er wil en wie er voldoende kennis en sociale vaardige heden heeft
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2009, 18:03:05
Het gaat ook niet over bv Sigma-Leden die zijn inderdaad beter opgeleid maar over de gewone EHBO en daar zit geen verschil tussen beiden
er is niet voor niks een aparte opleiding redding bij drenkelingen.
Een gewone EHBO'er (en of hij nou van het NRK of OK is maakt niks uit) zet je ook niet neer bij een Hardcore evenement met 30000 man dan zal je toch ook wat meer achtergrond moeten hebben over Drug's lijkt mij?
 

Nou wij zijn als reddingsbrigade ook gewoon OK opgeleid en er word bij dit soort evenementen ook gepatrouilleerd ;D Daarintegen zijn er vaak bij dit soort evenementen ook reddingsbrigade (of andere medische) teams bij die speciaal zijn opgeleid voor drugsklanten e.d. (o.a. RB Den Bosch zal je daar vaak zien).  

Overigens staat er een nieuwe EHBO+ opleiding voor de reddingsbrigade en de KNRM op de stapel, dit o.a. omdat wij in de praktijk wat vaker dan de standaard ehbo-er met 'ergere' so's en bijzondere siuaties te maken krijgen en de standaard OK opleiding steeds meer wordt vereenvoudigd voor leken/passanten.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2009, 20:14:32
Ik kom vaak op dat soort feesten maar ben nog nooit RB Den Bosch tegengekomen.
Wie ik wel veel zie zijn de mensen van EMS en van Educare zelfs laatst in de Brabanthallen.
en het NRK al helemaal niet
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


EH-Am*dam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #19 Gepost op: 25 december 2009, 14:19:11
Als ik de verhalen lees denk ik dat de verschillen tussen EHBO-verenigingen en Rode Kruis heel verschillend zijn per stad en regio.
In Amsterdam doet het Rode Kruis ook grote inzetten (Dam tot Dam, Marathon, Koninginnedag) en kan ik eigenlijk niet zeggen dat ik ooit een EHBO-vereniging heb gezien.
EHBO-verenigingen doen hier geloof ik meer de sportevenementen en dergelijke. Bij evenementen waar veel alcohol en drug verwacht wordt kiest men meestal voor bureaus zoals Educare en EMS vanwege de deskundige kennis op dit gebied.
Maar ook samenwerkingen komen natuurlijk voor.

Het grootste verschil tussen een rode kruis-vereniging en EHBO-vereniging is dat het Rode Kruis veel meer doet dan alleen (evenementen-)hulpverlening, zoals sociale hulp en noodhulp (opvang en verzorging, SIGMA, e.d.).
Daarnaast is het rode kruis natuurlijk een nationale organisatie (en wereldwijd) zodat je, als je wil ook bij evenementen in andere regio's gemakkelijk een keer mee kan draaien.

Fijne kerstdagen
EH-verlener RK Amsterdam SIGMA Amsterdam-Amstelland BHV