Dus laten ze meer gaan Samenwerken ipv. tegen
Ik heb het topic doorgelezen en actief gevolgd, maar heb nog niets kunnen vinden van tegenwerken. De samenwerking zoals die door vrijwel iedereen hier als positief wordt beoordeeld is op (veel?) plaatsen nog niet wat het moet zijn. Dat de samenwerking er nog niet is, wil niet zeggen dat er tegengewerkt wordt.
Er worden vooral voorbeelden gegeven van punten waarop wel wordt samengewerkt, in welke vorm dan ook.
In onze regio wordt er sinds ruim 5 jaar actief samengewerkt tussen EHBO-verenigingen en de RK-afdeling. Er wordt gebruik gemaakt van elkaars middelen en mensen, onderling uithelpen etc. In het begin gaat het niet altijd even makkelijk maar hierbij geldt voornamelijk: onbekend maakt onbemind. Zodra er wat meer duidelijkheid is over wat we elkaar over en weer kunnen bieden is er geen probleem meer.
Amstaf3, ik hoop dat je me dit niet kwalijk neemt maar ofwel heb je niet (voldoende) kennis van zaken om de uitspraken te doen die je de afgelopen dagen hier hebt gedaan, ofwel je bent volledig op de hoogte en probeert met enkele provocerende uitspraken een discussie op gang te krijgen. In het eerste geval sluit ik me aan bij eerdere uitspraken om mezelf te informeren over het onderwerp, in het tweede geval vraag ik me af wat je ermee probeert te bereiken.
In het algemeen worden heel veel incidenten of lokale situaties voor algemeen aangenomen: Eén RK-er die een sleutelbeenfractuur mist betekend dat alle RK-ers dat zouden hebben gedaan; Alle EHBO-ers zien RK-ers als minderwaardig; alle RK-ers zien EHBO-ers als minderwaardig.
Ik heb ervaringen met vrijwilligers van beide organisaties die niet positief afstralen op die organisatie maar weet dat dat kan gebeuren en laat dat niet mijn beeld van de overige vrijwilligers kleuren.
Er zit landelijk gezien net zoveel verschil tussen RK-ers en EHBO-ers als tussen RK-afdelingen en EHBO-verenigingen. De verschillen die er zijn, worden hier te negatief neergezet. Het is goed dat er verschillen zijn. Dan valt er voor vrijwilligers (maar ook klanten en opdrachtgevers) ook wat te kiezen en verwordt het niet tot één grote grijze eenheidsworst.
Vrijwilligers maken een keuze op basis van de kennis die ze hebben van de vereniging of afdeling, op basis van de eisen die zij stellen en op basis van de verwachtingen voor de toekomst. Wil je alleen je EHBO-diploma halen, jaarlijks je herhalingslessen en verder niets? Dan is Taakveld 3 van het Rode Kruis niet het eerste waar je aan denkt. Wil je je actief inzetten op het gebied van evenementenhulpverlening kan dat op steeds meer plaatsen bij zowel de EHBO en het Rode Kruis maar wil je ook andere takken van (rampen)hulpverlening zoals VWI of O&V, dan kom je bij het Rode Kruis terecht.
Nogmaals: er zijn inderdaad verschillen en laat die verschillen rustig bestaan. Het belangrijkste is dat wanneer er samengewerkt wordt, als één man wordt opgetreden en dat er niet tijdens een hulpverlening onderling discussie ontstaat over de manier waarop die vinger verbinden moet worden.