De updates:Update 21.05 uur
Meest gestelde vragen en antwoorden Bosbrand in Schoorl
1. Kunnen we het dorp in?
Nee, de wegen zijn afgezet. Ook met de fiets is het niet de bedoeling dat u door de afzetting rijdt. Hulpverleners moeten hun werk kunnen doen.
2. Kunnen we het dorp uit?
Ja, dat kan, als u vertrekt wilt u zich dan melden op telefoonnummer (072) 888 00 00.
3. We zijn hier op vakantie en willen naar huis, kunnen we gehaald worden door familie of anderen?
Nee, de wegen zijn afgezet.
4. Hoe kan ik contact leggen met personen, familie, vrienden etc. uit Schoorl waarvan ik niet weet waar ze zich bevinden?
U kunt uw telefoonnummer achterlaten bij 072-888 00 00. Mochten deze mensen zijn opgevangen in een van de opvangcentra, dan zorgt de gemeente ervoor dat u wordt teruggebeld.
Update – 21.00 uur
Om 21.30 uur is er een nieuwe persconferentie. Locatie: gemeentehuis Bergen, Jan Ligthartstraat 4 in Alkmaar. Burgemeester Hetty Hafkamp is hierbij aanwezig.
Voor de bewoners in de omgeving van de brand, geldt het volgende:
* Blijf binnen
* Sluit deuren, ramen en maak ventilatieroosters dicht
* Zet ventilatie uit
* Telefoneer niet, zo voorkomt u overbelasting
* Wacht instructie en informatie af
* Blijf luisteren of kijken naar RTV TV (de radiofrequenties: 92,5 FM kabel of 93,9 FM ether)
In totaal zijn nu ongeveer 550 mensen uit het gebied geëvacueerd. De bewoners van zorgcentrum Hoog Duinen zijn inmiddels ondergebracht in zorgcentrum Oudtburgh in Bergen. De overige circa 500 mensen hebben zelf tijdelijk onderdak geregeld, of zitten in De Beeck in Bergen.
Om 21.00 uur wordt besloten of de geëvacueerde ook voor de nacht moeten worden opgevangen.
De ME is ingezet om te helpen bij de ontruiming en houdt de achtergelaten huizen in de gaten.
De brandweer heeft op dit moment geen aanwijzingen dat de brand is aangestoken. Het aantal hectaren dat in brand staat, is op dit moment nog niet in te schatten.
Voor meer informatie kunt u bellen met het telefoonnummer (072) 888 00 00.
http://www.bergen-nh.nl/index.php?page=Bosbrand_Schoorl