GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 148244 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #500 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:00:08
Ik ben vanmorgen teruggekomen vanuit Schoorl. Het was bijna niet te doen... We zijn met het 1e peloton van amsterdam via de weg staatsduinen richting de ingang van het bos gereden, daar konden de tankautospuiten niet verder. We zijn toen lopend het bos ingegaan en ongeveer 500 m vanaf de weg waren nog grote gebieden die nog in de fik stonden. Het was zo donker en het landschap zo ruig, dat het gewoon niet verstandig was om daar in de nacht te gaan lopen. Het punt is ook idd dat het onder de grond brand en het is zeer arbeidsintensief werk om dat te kunnen blussen. De rest van de kazernes hebben de waterwinning opgebouwd, wat begrijpelijk een enorme klus was. O0 Rond 4 uur is het hard gaan regenen, dus de omgeving zal vrij nat zijn gelukkig. :)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #501 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:03:19
Wat mij opvalt aan de filmpjes is dat er maar weinig 4x4 voertuigen zijn ingezet.  Wordt daar geen rekening mee gehouden bij de korpsen?

Als ik hun site bekijk zijn/worden vrijwel alle voertuigen (TS'en, PM'en) van de brandweer Bergen (posten Egmonden, Bergen, Schoorl en Groet) 4x4. Ze hadden zelfs een HV 4x4, maar die staat nu in Limmen.

http://www.brandweerbergen.nl/index.php?page=Matrieel

In Kennemerland zijn ook de meeste TS'en van de kustposten 4x4, zoals Zandvoort en Velsen. Vroeger ook Bloemendaal, maar die staat nu in Lisserbroek (maar wat ze daar met een 4x4 moeten?)


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #502 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:07:28
Ik heb mij laten vertellen, (ik ken de lokale situatie niet goed genoeg..) dat de meeste grond rond schoorl gewoon zandgrond is.. Dus van veen-achtige branden zou geen sprake zijn..  Echter wie kan ons daar wat meer over vertellen ?

[/quote]

Ik hoorde van iemand ter plaatse dat het vuur in een humuslaag van een centimeter of 7 dik zit. Daaronder zit idd zand. Het vuur kruipt dus door die humuslaag.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #503 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:12:27
Er zit veen onder.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #504 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:16:32
Vandaar dus mijn vraag of er vroegtijdig buldozers of andere grondverzetmachines zijn ingezet om verdiepte brandgangen te maken om branduitbreiding te voorkomen..

Er zit veen onder.

Waar zit veen onder ??


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #505 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:18:04
vraagje he,het waait nu behoorlijk kan die brand alsnog aanwakkeren en zoja hoe groot is de kans dat het gebeurd?
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #506 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:22:22
Brandmeester  
De brandweer heeft om 12.45 uur het sein brandmeester gegeven voor de bos- en heidebrand in Schoorl. Dit betekent dat het afgezette woongebied voorlopig wordt vrijgegeven voor ALLEEN de daar wonende geëvacueerde bewoners en hun eventuele begeleiders. Zij kunnen zich melden bij de afzettingen en mogen onder begeleiding van hulpdiensten naar hun woningen terug. Voor andere mensen blijft het gebied nog niet toegankelijk. Dit om de terugkeer van de bewoners zo soepel mogelijk te laten verlopen. De noodverordening is nog van kracht tot 15.00 uur.
De politie kan de identiteit van de bewoners bij de verschillende toegangswegen controleren.
Om de hulpverlening niet te belemmeren mag verkeer NIET rijden en parkeren over/op de Heereweg, Achterpad en Oorsprongweg.
Alle bewoners van Aagtdorp, Bregtdorp, Groet en Camperduin krijgen vandaag nog een informatiebrief van de gemeente.

Vragen?
Het telefoonnummer van de gemeente (072-8880000) is vandaag nog bereikbaar tot 17.00 uur en zondag 30 augustus 14.00-17.00 uur. Er is maandag 31 augustus om 20.30 uur een informatiebijeenkomst voor de bewoners in De Beeck.

Bron: http://www.bergen-nh.nl/index.php?page=Bosbrand_Schoorl
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #507 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:23:34
is de blus heli vandaag nog ingezet?
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #508 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:25:00
p2kflex
13:22:07 29-08-09GROUP-1PRIO 2 HAAKARMCHAUFFEURS 7861 OPKOMEN KAZERNE IVM OPHALEN DOMPELPOMP.
0103035BRW Zeevang (Oosthuizen) (HA 7861)
0104528BRW Waterland Noord (Monitorcode)
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #509 Gepost op: 29 augustus 2009, 13:26:38
moeten nou ook daadwerkelijk alle melding hieropgezet worden, is dat in het kader van houd het compleet. hahahaha
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt