Zo, net terug van een heel vroeg en lang ochtendje nablussen in de Scorl'se duinen. Even wat ervaringen delen.
Vanuit Kennemerland rouleren er nu continu korpsen met minimaal 1 4x4 TS per keer. Zo hebben wij vanmorgen rond 01.30 uur een 4x4 TS van Zandvoort afgelost, met de 342 van Lisserbroek = ex-Bloemendaal. Tot ongeveer 09.30 uur hebben we gewerkt, waarna wij door een ploeg van Lisserbroek werden afgelost die het werk met hun eigen voertuig voortzetten.
De post Bloemendaal is nl enkele jaren geleden door Haarlem (West) overgenomen waardoor wij nog enkele ex-Bloemendaalse chauffeurs hebben die nog met het voertuig kunnen rijden.
Voor mij was het de eerste duin-/bosbrand, en heb er ook veel van geleerd. Het vuur broeit nog flink in de humuslaag. Zo hier en daar krijgt het wat zuurstof en vindt het "verse" brandstof en laait weer een beetje op. Meestal beperkt het zich tot 30-40 cm, maar het kan mis gaan als daar een "verse" bossage bij is. We begonnen vooral met omscheppen van de humuslaag met als doel de aarde eronder te mengen met de hete humuslaag. Daardoor creëerden we echter ook zuurstof waardoor het juist oplaaide. In Amerika zijn ze dan met een grote groep tegelijk bezig en werken flink en lang door.
Wij zijn een simpele blusploeg van 6 man en 2 scheppen en schieten dan weinig op. We zijn dan ook verder gegaan met simpelweg water erop spuiten. Dat betekende wel veel heen en weer rijden naar een vulpunt. Maar dat gaf de ploeg weer even gelegenheid wat te rusten en te drinken.
We zijn dus 's-nachts in het donker begonnen. Het voordeel is dat je de gloeiende deeltjes goed kunt zien. Bij het daglicht werd dat moeilijker en moesten we meer op de geur en rookpluimen afgaan. We baalden dat we geen eigen warmtebeeldcamera mee genomen hadden, wel kregen we er later één te leen. Dan zie je pas goed hoe gloeiend heet alles is en dat er nog veel en lang werk is.
Bij het daglicht verschenen er ook 2 heli's van de KLu; een Cougar en een Chinook. Deze zijn ook ingezet op het gebied waar wij werkten, wat wij zagen nadat we moesten terug trekken wat goed uitkwam omdat onze aflosploeg er was.
We hadden de tank nog even gevuld en vanaf die plek hadden we heel mooi uitzicht op de heli's die water haalden, losten en weer water gingen halen.
Zo, en nu eerst heel lekker douchen