GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 148210 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #560 Gepost op: 30 augustus 2009, 14:54:16
ja maar die TS met 6X6 of 4X4 (in combinatie met een goeie chauffeur) komt echt overal doorheen,
hebben de 4X2 voertuigen die hier ingezet zijn wel de mogelijkheid om banderspanning te verlagen of dat ook niet?

Precies zoals je het zegt een goede chauffeur komt een eind. Maar er zijn ook chauffeurs die minder ervaring in het zand hebben. Enkele jaren geleden nog mee gemaakt ging er een wagen ook de zandbak in en iedereen dacht dat gaat finaal mis. Maar nee de chauffeur en de wagen waren een perfect koppel en ze kwamen er op hun slofjes door heen. Niemand durfde het ook na te doen. Dus je moet inderdaad een goede chauffeur hebben die weet samen te werken met de auto
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #561 Gepost op: 30 augustus 2009, 16:32:40
Voertuigen zoals die unimog hebben zeer goede terrein eigenschappen.  O0 Bijna niet vast te krijgen. We hebben 2 van dat soort voertuigen op de veluwe. (apeldoorn-centrum en Hoog soeren). Ik ben het met jullie eens dat de chauffeur een hele belangrijke factor is.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #562 Gepost op: 30 augustus 2009, 17:17:46
Bron: http://www.bdmedia.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=287

Ze moesten er snel weg zo te zien. Op de link zie je nog een foto staan waar de slangen liggen zonder wagen.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #563 Gepost op: 30 augustus 2009, 18:03:38
Voertuigen zoals die unimog hebben zeer goede terrein eigenschappen.  O0 Bijna niet vast te krijgen. We hebben 2 van dat soort voertuigen op de veluwe. (apeldoorn-centrum en Hoog soeren). Ik ben het met jullie eens dat de chauffeur een hele belangrijke factor is.

De Unimog is inderdaad een erg goed voertuig voor de natuurbrandbestrijding (misschien wel de beste).

Dat de chauffeurs een belangrijke rol spelen is ook van groot belang. De chauffeurs van de korpsen met een 4x4 binnen Noord- en Oost-Gelderland kunnen gelukkig jaarlijks hun vaardigheden testen en bijspijkeren tijdens de oefening "Zandhaas". Hierbij wordt er, dankzij de goede relatie met defensie, terreingereden op het Artillerie Schietkamp (ASK) in 't Harde. Daar leren de chauffeurs wat het belang is van goede bandenspanning, de juiste snelheid en stuurmanskunsten. Dit soort oefeningen zijn wat mij betreft onmisbaar als we ons bij een natuurbrand niet in de nesten willen werken.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #564 Gepost op: 30 augustus 2009, 18:27:46
Zou men deze mensen, ook al is het waarschijnlijk allemaal wel goed bedoeld niet beter weg halen uit het risico gebied?
Indien de wind hier plots zou draaien dan staan die mensen recht in de richting van het vuur en dan gaat het plots heel snel. Nu is op dit stukje slechts een trage branduitbreiding omdat de wind er recht op staat en iedereen weet dat een brand dan slechts langzaam vooruit gang boekt, maar ook weten de meeste brandweermensen dat in deze situaties de wind snel kan draaien en dan .....??

Nog een aanvulling op mijn vorige stukje over zelfredzaamheid. In de "Sitrap", het regiobulletin van brandweer Amsterdam Amstelland, heeft de burgemeester van Amstelveen een stukje geschreven dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat:  "Zelfredzaamheid is de toekomst"  Volgens burgemeester Jan van Zanen is er een trend waarneembaar. "Meer dan in het verleden wordt een beroep gedaan op mensen zelf. Kijk maar naar de Klimopweg (zeer grote brand in Amsterdam, JM) Voordat de hulpverleners begonnen, waren omwonenden al druk in de weer. Twee dingen zijn dan belangrijk. Laten helpen en niet wegduwen. Dat zijn de mensen die je als hulpverlener moet gebruiken. En als hulpverlener help jij dan om juist die mensen te laten helpen."

Als de brandweer voor het simpele maar grootschalige werk zoals het doven van een breed vlamfront in lage begroeiing inschat dat hulp van burgers op veilige wijze kan, dat moet je die hulp ook met beide handen aanpakken. Wel verandert in zo'n geval de taak van in ieder geval een deel van de brandweermensen van (oneerbiedig gezegd) "blusvee" in "hoeders van blusvee". Een verdraaid verantwoordelijke taak, en in geval van een gillend tekort aan "brandweerhandjes", vooral in het eerste stadium van de inzet, erg belangrijk om de brand zoveel mogelijk onder controle te houden in afwachting van de aankomst van grootschalige professionele hulptroepen!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #565 Gepost op: 30 augustus 2009, 19:14:15
Vanmiddag (ong 17:00) de Chinook helicopter water zien tanken in het Geestmerambacht (google maar). Wat een machtig gezicht :o! Helaas geen foto's kunnen maken, daar ik aan het wielrennen was...


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #566 Gepost op: 30 augustus 2009, 19:18:39
Nog een aanvulling op mijn vorige stukje over zelfredzaamheid. In de "Sitrap", het regiobulletin van brandweer Amsterdam Amstelland, heeft de burgemeester van Amstelveen een stukje geschreven dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat:  "Zelfredzaamheid is de toekomst"  Volgens burgemeester Jan van Zanen is er een trend waarneembaar. "Meer dan in het verleden wordt een beroep gedaan op mensen zelf. Kijk maar naar de Klimopweg (zeer grote brand in Amsterdam, JM) Voordat de hulpverleners begonnen, waren omwonenden al druk in de weer. Twee dingen zijn dan belangrijk. Laten helpen en niet wegduwen. Dat zijn de mensen die je als hulpverlener moet gebruiken. En als hulpverlener help jij dan om juist die mensen te laten helpen."

Als de brandweer voor het simpele maar grootschalige werk zoals het doven van een breed vlamfront in lage begroeiing inschat dat hulp van burgers op veilige wijze kan, dat moet je die hulp ook met beide handen aanpakken. Wel verandert in zo'n geval de taak van in ieder geval een deel van de brandweermensen van (oneerbiedig gezegd) "blusvee" in "hoeders van blusvee". Een verdraaid verantwoordelijke taak, en in geval van een gillend tekort aan "brandweerhandjes", vooral in het eerste stadium van de inzet, erg belangrijk om de brand zoveel mogelijk onder controle te houden in afwachting van de aankomst van grootschalige professionele hulptroepen!

Ik ben het hier totaal met je eens, de zelfredzaamheid van de burgers zou moeten verbeteren.
Ik treed je bij wanneer je zegt dat wij als brandweer daar positief gebruik van zouden kunnen en moeten maken.
De enige kanttekening die ik me dan maak is: kunnen we niet opgeleide burgers inzetten bij dit soort gevaarlijke brandbestrijding.
Voor een goed voorbeeld van het inzetten van "opgeleide en aangestuurde" burgers moet je eigenlijk over de grote plas kijken, naar de CERT programma's van verschillende amerikaanse brandweerdiensten. Deze mensen worden ingezet in de eerste momenten om het tekort aan professionele hulpverleners op te vangen bij allerlei incident situaties. En zij kunnen ingezet worden bij ondersteunende taken bij dit soort natuurbranden.

Wanneer je mensen met terreinkennis wil inzetten bij natuurbrandbestrijding zouden deze ook goed herkenbaar moeten zijn voor de andere hulpverleners, hiervoor kan je dan weer kijken naar het zuiden, meer specifiek Zuid-Frankrijk. Daar heb je CCFF (Comité Communale Feux de Forets), dit zijn organisaties van vrijwilligers die tijdens de kritieke periodes patrouilles uitvoeren in risico gebieden om snel eventuele vuurhaarden op te merken en eventueel te trachten deze te blussen maar hun belangrijkste taak, door hun terrein kennis is het gidsen van de brandweerploegen naar de vuurhaarden en het verzorgen van logistiek ter plaatse.

Het gaat hier telkens wel om mensen die voor hun taken een opleiding genoten hebben en die door de brandweer aangestuurd worden. In dit soort gevallen kunne we als brandweer met een gerust geweten deze mensen inzetten voor specifieke taken, nu is dit naar mijn inziens nog al moeilijk omdat je totaal niet weet wie je wat laat doen en of hij het uberhout  wel kan. Met alle eventuele gevolgen vandien.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #567 Gepost op: 30 augustus 2009, 19:24:04
Nog een aanvulling op mijn vorige stukje over zelfredzaamheid. In de "Sitrap", het regiobulletin van brandweer Amsterdam Amstelland, heeft de burgemeester van Amstelveen een stukje geschreven dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat:  "Zelfredzaamheid is de toekomst"  Volgens burgemeester Jan van Zanen is er een trend waarneembaar. "Meer dan in het verleden wordt een beroep gedaan op mensen zelf. Kijk maar naar de Klimopweg (zeer grote brand in Amsterdam, JM) Voordat de hulpverleners begonnen, waren omwonenden al druk in de weer. Twee dingen zijn dan belangrijk. Laten helpen en niet wegduwen. Dat zijn de mensen die je als hulpverlener moet gebruiken. En als hulpverlener help jij dan om juist die mensen te laten helpen."

Als de brandweer voor het simpele maar grootschalige werk zoals het doven van een breed vlamfront in lage begroeiing inschat dat hulp van burgers op veilige wijze kan, dat moet je die hulp ook met beide handen aanpakken. Wel verandert in zo'n geval de taak van in ieder geval een deel van de brandweermensen van (oneerbiedig gezegd) "blusvee" in "hoeders van blusvee". Een verdraaid verantwoordelijke taak, en in geval van een gillend tekort aan "brandweerhandjes", vooral in het eerste stadium van de inzet, erg belangrijk om de brand zoveel mogelijk onder controle te houden in afwachting van de aankomst van grootschalige professionele hulptroepen!

Dit is iets waar de professionele hulpverleners inderdaad wel iets mee mogen doen. Ik wil er alleen wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Ik ben het namelijk ook roerend met ffemt19 eens.

Waar ligt de grens tussen bereidwillig en nuttig helpen en het ongewenst eigen initiatief? Om maar even een andere term te gebruiken dan hinderlijk in de weg lopen. Ik vraag me namelijk ernstig af in hoeverre de gemiddelde burger de gevaren in kan schatten. Neem deze natuurbrand. Ik zie op een foto een aantal mensen met een provisorische vuurzweep naar de vlammen slaan. Los van het feit dat slaan naar de vlammen alleen maar averechts werkt en veel energie kost heb ik zo mijn vraagtekens bij deze actie. Hebben deze mensen enig besef van de verraderlijkheid van een natuurbrand? De wind kan van het één op het andere moment omdraaien. Ook kunnen mensen ongemerkt ingesloten raken. In dat geval verlies je niet alleen een stuk natuur maar heb je ineens ook met menselijke slachtoffers te maken. De natuur herstelt zich doorgaans wel, de enthousiaste burgers mogelijk niet.

Ik bewonder de mensen die niet aan de zijlijn willen blijven staan maar de handen uit de mouwen willen steken. Ik ben alleen huiverig voor het feit dat dit soort initiatieven eenvoudig onstuurbaar kunnen worden.

Anderzijds zijn er gelukkig ook voorbeelden waar burgers heel goed hebben laten zien wat zelfredzaamheid en “noaberschap” inhoudt. Tijdens de grote stroomstoring in de oostelijke Achterhoek en een deel van Twente was te zien dat de bewoners van de dorpen zich keurig netjes om hun oude en hulpbehoevende dorpsgenoten bekommerden en dat veel mensen in de nabij omgeving bij familie en vrienden terecht konden. Dat soort zelfredzaamheid is natuurlijk meer dan welkom voor de hulpdiensten. Het neemt een heleboel werk uit handen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #568 Gepost op: 30 augustus 2009, 19:56:38
het had wel een uitkomst geweest als die nieuwe 8x8 schuimblusvoetuig van velsen al was afgeleverd. dan had je toch wel redelijk ver op sommige plekken kunnen komen.


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #569 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:09:42
Dreamquest droom verder.
Een 8x8 in de duinen lijkt mij geen optie. Want deze wagen zal ook wel een flink gewicht hebben. Ik schat zo rond de 40000 kg, als je nagaat dat een 4x4 zo rond de 25000 kg zit kom jij met bijna het dubbele aan in dat mulle rotzand. Nou vergeet dat maar dat durf ik je op een briefje te geven. 6x6 zal mits je de juiste chauffeur er op zet een heel eind gaan komen maar een 8x8 nee dat niet. Een 8x8 is goed in terrein maar dan wel vaste grond er onder en niet van dat mulle zand.
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl