GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 148198 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #570 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:10:12
Extra lokale handjes die gesteund worden door brandweerpersoneel om bijvoorbeeld met een vuurzweep aan de slag te gaan is niets mis..

Het is ook handig om voor gemeentes en bedrijven in natuurlijk gebieden om extra vuurzweepen op voorraad te hebben.. (22 euri's per stuk geloof ik)

het is ook vaak handig om naast een informatie officier in dienst van de politie en brandweer ergens bij het commando centrum te hebben, waar burgers zich kunnen melden met aanvullende informatie of met aanvullende steun.  Deze man/vrouw/team kan dan kijken of die informatie of hulp aanbod zinvol om te melden bij commando centrum en kunnen dit soort initiatieven in goede banen sturen..


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #571 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:14:07
Dreamquest droom verder.
Een 8x8 in de duinen lijkt mij geen optie. Want deze wagen zal ook wel een flink gewicht hebben. Ik schat zo rond de 40000 kg, als je nagaat dat een 4x4 zo rond de 25000 kg zit kom jij met bijna het dubbele aan in dat mulle rotzand. Nou vergeet dat maar dat durf ik je op een briefje te geven. 6x6 zal mits je de juiste chauffeur er op zet een heel eind gaan komen maar een 8x8 nee dat niet. Een 8x8 is goed in terrein maar dan wel vaste grond er onder en niet van dat mulle zand.
Om nou meteen droom verder te zeggen...

maar je hebt daar wel een punt. maarja wat je niet hebt kun je ook niet inzetten


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #572 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:22:01
Dreamquest droom verder.
Een 8x8 in de duinen lijkt mij geen optie. Want deze wagen zal ook wel een flink gewicht hebben. Ik schat zo rond de 40000 kg, als je nagaat dat een 4x4 zo rond de 25000 kg zit kom jij met bijna het dubbele aan in dat mulle rotzand. Nou vergeet dat maar dat durf ik je op een briefje te geven. 6x6 zal mits je de juiste chauffeur er op zet een heel eind gaan komen maar een 8x8 nee dat niet. Een 8x8 is goed in terrein maar dan wel vaste grond er onder en niet van dat mulle zand.

Valt wel mee 4x4 is maximaal 20000 kg=10000 kg per as
                    8x8 is maximaal 40000 kg=10000 kg per as,bij gelijke banden hebben beide dezelfde bodemdruk in Kg/cm2

waarbij ook nog komt dat een 8x8 betere klimeigenschappen heeft als een 4x4. ;)


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #573 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:25:53
Valt wel mee 4x4 is maximaal 20000 kg=10000 kg per as
                    8x8 is maximaal 40000 kg=10000 kg per as,bij gelijke banden hebben beide dezelfde bodemdruk in Kg/cm2

waarbij ook nog komt dat een 8x8 betere klimeigenschappen heeft als een 4x4. ;)

Ja ok maar dan bekijk jij het zoals het rijden op de ASK. Ja dan heb je gelijk qua rijden en klimmen. Maar als jij in dat losse zand komt dan is het andersom dan komt een 4x4 verder
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #574 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:47:32
Dat ook een 6x6 prima overweg kan met ruig terrein bewijst dit filmpje:

Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #575 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:40:25
Chinook in actie. ( wel je geluid wat zachter zetten da's namelijk niet best...)


Kanokneus


Kanokneus

Kanokneus

Voor meer vliegend materieel verwijs ik graag naar jouwbuis, het staat er aardig vol mee.

Afdeling rollend materieel:


Krjiv


Krjiv


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #576 Gepost op: 31 augustus 2009, 00:59:14
No rest for the wicked, me beautties....  ::)


31-08-2009   ? Goedemorgen. Ploeg Lisserbroek graag opkomen voor aflossing Schoorl.
  Adres: Onbekend
0108810 00:55:26 Kennemerland Bevelvoerder van dienst Lisserbroek
0108811 00:55:26 Kennemerland Blusploeg Lisserbroek TS 342
0108881 00:55:26 Kennemerland Lichtkrant Lisserbroek


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Reactie #577 Gepost op: 31 augustus 2009, 02:06:18
het had wel een uitkomst geweest als die nieuwe 8x8 schuimblusvoetuig van velsen al was afgeleverd. dan had je toch wel redelijk ver op sommige plekken kunnen komen.

Ze konden volgens mij beter Ermelo piepen (vlak bij elspeet) dan elspeet, Ermelo (TS-BT 42-211) heeft tenminste automatische bandenspaning dus zodra het terrein moeilijk begaanbaar wordt zet de chauffeur of bevelvoerder een knopje om zodat de banden automatisch leeglopen zodat ze veeel meer grip hebben in het losse zand.
Wil je je banden weer normaal hebben schakel je dat ook weer in vanuit de voertuig.  O0
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #578 Gepost op: 31 augustus 2009, 07:09:59
Ze konden volgens mij beter Ermelo piepen (vlak bij elspeet) dan elspeet, Ermelo (TS-BT 42-211) heeft tenminste automatische bandenspaning dus zodra het terrein moeilijk begaanbaar wordt zet de chauffeur of bevelvoerder een knopje om zodat de banden automatisch leeglopen zodat ze veeel meer grip hebben in het losse zand.
Wil je je banden weer normaal hebben schakel je dat ook weer in vanuit de voertuig.  O0

Een systeem om je bandenspanning te regelen is heel nuttig, maar ook weer niet zo nuttig dat je daarvoor juist dié TS wil alarmeren.

Bij de alarmering van de compagnie voor bijstand wordt gebruik gemaakt van vooraf geformeerde compagnieën. Daarbij wordt in geval van natuurbrandbestrijding uitgegaan van voertuigen die aan een aantal eisen voldoen. Deze eisen gaan uit van minimale tankinhoud, 4x4 aandrijving, het vermogen om rijdend blussen, etc. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de compagnie bestaat uit TS-BT's. Om hierbij ook nog eens uit te gaan van allerlei handige aanvullingen, zoals het bandenspanningsregelaars, gaat te ver.

Je kunt namelijk bij elk voertuig de bandenspanning verlagen. Gewoon de boel leeg laten lopen en aan de slag gaan. Als je het goed doet komt de TS-BT het natuurgebied toch niet meer uit omdat je ervoor moet zorgen dat het circuit voor de waterwinning zo klein mogelijk moet zijn. Als je later weer normale bandenspanning wil hebben dan is er vast al wel een technische ploeg in de buurt die een compressor heeft. In het ergste geval rij je even naar het lokale tankstation.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #579 Gepost op: 31 augustus 2009, 07:59:05
Ze konden volgens mij beter Ermelo piepen (vlak bij elspeet) dan elspeet, Ermelo (TS-BT 42-211) heeft tenminste automatische bandenspaning dus zodra het terrein moeilijk begaanbaar wordt zet de chauffeur of bevelvoerder een knopje om zodat de banden automatisch leeglopen zodat ze veeel meer grip hebben in het losse zand.
Wil je je banden weer normaal hebben schakel je dat ook weer in vanuit de voertuig.  O0

De TS 342 van Lisserbroek heeft een systeem dat je de banden leeg kunt laten lopen, waarvan de lucht via slangen in een tankje oid gaat zodat daarmee ook weer opgeblazen kan worden. Niet automatisch vanuit de cabine, maar toch. Volgens mij hebben Velsen en Zandvoort dit ook.