Assistentie Rotterdam-Rijnmond in Schoorl
29 augustus 2009
Bij de grote bos-, heide- en duinbrand in Schoorl is de regio Rotterdam-Rijnmond verzocht te assisteren. Niet met blusvoertuigen maar met informatiemanagement. Informatiemanager Brian Mo-Ajok heeft van gisteravond tot vanochtend vroeg het Regionaal Operationeel Team bijgestaan met Cedric. "De regio Noord-Holland Noord heeft het systeem pas enkele weken in gebruik" vertelt Brian, en bleek nog weinig ervaring met het gebruik er van te hebben.
Naast Rotterdam-Rijnmond hebben bij de zeer grote brand, waarvoor GRIP 3 was afgekondigd, vele andere regio's geassisteerd. Uit de rest van Noord-Holland, Gelderland en zelfs Friesland zijn pelotons actief geweest in de bestrijding. Brian: "Met onze ervaring met dit soort multi-inzetten heb ik de voordelen duidelijk kunnen maken van het gezamenlijk opereren van de betrokken hulpverleningsdiensten. Maar ook werd duidelijk dat in dit soort situaties het gebruik van het GSM netwerk voor problemen zorgt. Ik had meermalen moeite om aansluiting te kunnen vinden. In elk geval zal deze brand binnen de regio behoorlijke geëvalueerd gaan worden is mijn inschatting."
De verschillende deelnemers hebben in elk geval aangekondigd in Rotterdam-Rijnmond wat kennis te komen opdoen. Een bewijs dat de hulp hoog is gewaardeerd.
Bron: VRR