GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 148099 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #590 Gepost op: 31 augustus 2009, 17:43:36
Als bewoner in een bosrijk gebied (het wonderschone Drenthe  ;D) heb ik bewondering voor de diciplines en vooral de brandweermensen die ingezet zijn bij de brand in Schoorl. Al deze mensen verdienen een dikke pluim.  O0
Rampen van deze omvang kun je niet oefenen, de praktijk moet uitwijzen of alle scenario's werken die vooruit bedacht zijn en er zal voortdurend aangepast moeten worden aan een bepaalde situatie.
Bewondering ook voor iedereen die vanuit heel Nederland opgeroepen is en zijn medewerking verleend heeft.   O0
Dat er hard gewerkt is door velen mag duidelijk zijn.

Als een ramp van deze omvang plaatsvindt dan komen er veel vragen op bij iedereen.
Dat kun je merken in het topic. Over bijna elk onderdeel worden vragen gesteld en ook netjes behandeld en beantwoord (indien mogelijk).  O0 O0
Als simpele burger heb ik ook een aantal vragen en heb ze voor het gemak maar even in een lijstje gezet.
Indien er mensen zijn die duidelijke antwoorden hebben dan zou ik (en misschien ook anderen) er blij mee zijn.
Misschien horen ze niet in dit topic thuis en moeten ze in een ander topic geplaatst/ gesteld worden. In dat geval een vriendelijk verzoek aan een van de mods om e.e.a. te veranderen. De vragenlijst is een combinatie voor Rood/ Wit en Blauw.

Alvast hartelijk dank.

Vragen naar aanleiding van de bos/duinbrand Schoorl.

BRANDWEER
Hoe worden brandweermensen uitgerust bij een bosbrand? (materieel)
Welk type schoenen of laarzen dragen ze? (denk ook aan ontsnappende dieren zoals slangen)
Worden bij een evacuatie van grote bewoonde gebieden ook bussen ingezet en hoe vindt de verkeersafwikkeling plaats? (aanvoer blusvoertuigen/ afvoer bewoners)
Zijn er ook mogelijkheden om b.v. blusvliegtuigen uit Frankrijk/ Duitsland in te zetten?
Worden er bij het inzetten van blusvliegtuigen/helicopters instructies gegeven voor het vliegverkeer? (aan- en afvoerroutes vliegverkeer burgerluchtvaart)
Wie coördineert het plaatselijk vliegverkeer? (bij inzet meerdere blusheli’s)
Wanneer wordt de WAS-sirene gebruikt?
Zijn er nog problemen geweest met de communicatie-apparatuur?
Wie is verantwoordelijk voor het in werking zetten van een rampenzender en binnen welke tijd dient dit plaats te vinden?
Wie zorgt ervoor dat boeren/ hulp van derden gecoördineerd wordt? (giertanks/ burgermanschappen)
Is het inzetten van het leger (manschappen) geregeld in plan van aanpak? (afzetting gebied/ bewaking/ assistentie bestrijding)

POLITIE
Zijn politievoertuigen voorzien van adembescherming? (mondkapjes/ gasmaskers)
Uit welke regio’s kan men aanspraak maken op extra personeel? (is dit ook ingezet?)

AMBULANCE/ RODE KRUIS/ EHBO/ SIGMA
Ook hier weer de vraag: Zijn voertuigen uitgerust met adembescherming? (mondkapjes/ gasmaskers)
Uit welke regio’s zijn er mensen bij de duin/bos brand ingezet en van welke dicipline? (aantallen)
Was er voldoende uitwijkcapaciteit voor bewoners en hoe snel was dit geregeld?
Was er voldoende materieel om hulpbehoevenden te evacueren?

ALGEMEEN
Is er hulp van bewoners/ derden geweest en is dit ook ingezet?


Met vr. gr.

Skippy02
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #591 Gepost op: 31 augustus 2009, 21:13:06
De sheriff van Schoorl... Bekijk het filmpje!  :D ;D ;D O0 O0

http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=41851

Video: http://www.rtvnh.nl/jw/asx_create.php?item=41851&stream=ItemTV

Duingebied Schoorl niet toegankelijk
Ramptoeristen massaal in de duinen van Schoorl, de burgemeester spreekt ze erop aan

SCHOORL Het natuurgebied Schoorlse duinen is vanwege veiligheidsoverwegingen zeker tot woensdag niet toegankelijk voor het publiek.

Staatsbosbeheer roept iedereen op om het gebied niet te betreden. Dat geldt ook voor het deel dat niet door de brand is getroffen.

De vuurzee bij Schoorl ontstond vrijdagmiddag. Vanwege het moeilijk te controleren vuur werden toen ongeveer 550 inwoners van Schoorl geëvacueerd. Die konden zaterdagmiddag weer terugkeren nadat het sein brand meester was gegeven. De brandweer is nog minimaal drie dagen bezig met nablussen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #592 Gepost op: 1 september 2009, 00:42:15
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/9/1/brandenschoorlverwoesten150ha.html

Branden Schoorl verwoesten 150 ha     31-08-09    
               
   

Bij de duin- en bosbrand bij Schoorl is afgelopen weekend 150 hectare natuur verloren gegaan. Dat is drie keer zoveel als eerder werd gemeld. De brandweer en Staatsbosbeheer maakten dat bekend op een bijeenkomst voor bewoners. Ongeveer honderd mensen waren daarbij aanwezig.

De duinbrand bij Schoorl is inmiddels gedoofd;in het bos is de brandweer nog aan het blussen. Het vuur smeult daar nog steeds diep in de humuslaag. Het blussen duurt zeker tot woensdag;het gebied blijft zolang afgesloten.

De politie is nog op zoek naar getuigen die meer informatie kunnen verschaffen over de oorzaak van de natuurbrand.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #593 Gepost op: 1 september 2009, 07:48:35
De sheriff van Schoorl... Bekijk het filmpje!  :D ;D ;D O0 O0

http://www.rtvnh.nl/player.php?stream=ItemTV&item=41851

Video: http://www.rtvnh.nl/jw/asx_create.php?item=41851&stream=ItemTV

Duingebied Schoorl niet toegankelijk
Ramptoeristen massaal in de duinen van Schoorl, de burgemeester spreekt ze erop aan

SCHOORL Het natuurgebied Schoorlse duinen is vanwege veiligheidsoverwegingen zeker tot woensdag niet toegankelijk voor het publiek.

Staatsbosbeheer roept iedereen op om het gebied niet te betreden. Dat geldt ook voor het deel dat niet door de brand is getroffen.

De vuurzee bij Schoorl ontstond vrijdagmiddag. Vanwege het moeilijk te controleren vuur werden toen ongeveer 550 inwoners van Schoorl geëvacueerd. Die konden zaterdagmiddag weer terugkeren nadat het sein brand meester was gegeven. De brandweer is nog minimaal drie dagen bezig met nablussen.

Nou meneer wat bezielt u????
Ja, waarom staat er dan geen politie??? Mijn antwoord zou dan zijn, ja en wat doet u dan hier?? Met een cameraploeg mag het wel of wat. De burgemeesteres is dan ook niet duidelijk herkenbaar in functie en heeft uiteindelijk toch niks te zeggen op dat moment. Wat ze wel kan doen, is de politie opdracht geven het gebied af te grendelen en te bewaken. Ik weet niet hoe het gebied is afgesloten en op welke manier de mensen hiervan op de hoogte werden of worden gebracht, maar ik denk maar in de vorm van een toerist, die leest geen kranten, die kijkt geen tv en als daar dan nergens duidelijk staat dat je er niet in mag, dan gaat die toerist daar toch gewoon in. Je moet ook niet denken dat altijd iedereen slechte bedoelingen heeft.

Ik begrijp natuurlijk ten volle waarom ze zo reageert maar toch.
Dit soort mensen, die gaan wandelen, sporten in dit duinengebied zouden kunnen bijdragen tot een snelle opmerking en dus ook melding van eventuele heropflakkeringen.
Want zeg nu eerlijk, met 1 autopomp rond rijden en met een blusheli nablussen??? Ik weet niet of dat met die heli zoveel afdoet. Je moet in de diepte kunnen blussen en dat kan je niet door er een emmertje water van 2500 liter over te vliegen en te laten leeglopen.
De heli kan je goed gebruiken en heeft ook veel nut om de vlammen eruit te halen tijdens de kritieke fase maar eens als de brand onder de grond zit en daar rustig verder brand en vooral smeult, moet je dit doen door of het gebied onder water te zetten of door met je lans de grond om te woelen en zo in de diepte te blussen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #594 Gepost op: 1 september 2009, 07:59:00
Schoorlenaren grootste ramptoeristen Van onze correspondent
BERGEN -  De inwoners van Schoorl blijken de grootste ramptoeristen die de afgelopen dagen de brandweer hebben gehinderd bij de brand in de duinen en bossen van dit Noord-Hollandse dorp.

Dat zei een hevig geïrriteerde burgemeester Hetty Hafkamp tijdens een bewonersavond over de brand.

Deze heeft een groot deel van het natuurgebied het afgelopen weekend in de as gelegd. Daar kwamen veel nieuwsgierigen op af. "Het is verbijsterend", aldus Hafkamp, "dat sommige inwoners van Schoorl hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen. Ze hinderen de brandweer en zo kan de brand weer aanwakkeren. Ik doe een beroep op uw gezonde verstand. Blijf uit het gebied."

Er heerst voor het gebied een noodverordening tot donderdag. Tot die dag patrouilleert de politie en brandweer om mensen uit het gebied te weren. Inwoners van Schoorl hadden wisselende meningen over het optreden van de politie en brandweer. "We zijn prima behandeld en ook geïnformeerd" tot "Ik werd afgesnauwd door een politieagent. Die zei tegen mij: 'Je huis uit, wegwezen en ga maar naar een restaurant'." Duidelijk werd dat de communicatie naar de bewoners veel te wensen overliet. Mensen wisten niet of ze hun huis uit moesten, waar ze konden overnachten, of er vervoer was.

telegraaf.nl


ViNz

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #595 Gepost op: 1 september 2009, 16:08:50
Hier een foto van de 4x4 TS van Schoorl (staat op post Groet).

Uitstekend geschikt gebleken voor dit soort inzetten. (Al is hij nu even terug naar de dealer in Almelo voor wat spoed reparaties  ;) )

Echt respect voor deze wagen!



tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #596 Gepost op: 1 september 2009, 16:25:18
Schoorlenaren grootste ramptoeristen Van onze correspondent
BERGEN -  De inwoners van Schoorl blijken de grootste ramptoeristen die de afgelopen dagen de brandweer hebben gehinderd bij de brand in de duinen en bossen van dit Noord-Hollandse dorp.

Dat zei een hevig geïrriteerde burgemeester Hetty Hafkamp tijdens een bewonersavond over de brand.

Deze heeft een groot deel van het natuurgebied het afgelopen weekend in de as gelegd. Daar kwamen veel nieuwsgierigen op af. "Het is verbijsterend", aldus Hafkamp, "dat sommige inwoners van Schoorl hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen. Ze hinderen de brandweer en zo kan de brand weer aanwakkeren. Ik doe een beroep op uw gezonde verstand. Blijf uit het gebied."

Er heerst voor het gebied een noodverordening tot donderdag. Tot die dag patrouilleert de politie en brandweer om mensen uit het gebied te weren. Inwoners van Schoorl hadden wisselende meningen over het optreden van de politie en brandweer. "We zijn prima behandeld en ook geïnformeerd" tot "Ik werd afgesnauwd door een politieagent. Die zei tegen mij: 'Je huis uit, wegwezen en ga maar naar een restaurant'." Duidelijk werd dat de communicatie naar de bewoners veel te wensen overliet. Mensen wisten niet of ze hun huis uit moesten, waar ze konden overnachten, of er vervoer was.

telegraaf.nl


in iedereen zit een ramptoerist. zo word je gewoon opgevoed via de tv en als je dan toch uit je huis moet
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #597 Gepost op: 1 september 2009, 16:46:19
in iedereen zit een ramptoerist. zo word je gewoon opgevoed via de tv en als je dan toch uit je huis moet

Wat doet de burgemeester met een cameraploeg in het afgesloten gedeelte?  ::)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #598 Gepost op: 1 september 2009, 17:56:14
Helikopters Gilze-Rijen blusten mee in Schoorl    
 
SCHOORL - Twee helikopters van de vliegbasis Gilze-Rijen hebben afgelopen weekend geholpen bij het blussen van de brand in de duinen van het Noord-Hollandse Schoorl.
De Cougar en Chinook hebben van vrijdagmiddag tot zondagavond meegeholpen de brand te bestrijden.

De Chinook kon per keer zo'n 9000 liter water laten vallen en deed dat 37 keer. De Cougar kwam vaker in actie: 89 keer en elke keer met ongeveer 2000 liter water.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/123222442/Helikopters+Gilze-Rijen+blusten+mee+in+Schoorl.aspx


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #599 Gepost op: 1 september 2009, 20:33:43
Vragen naar aanleiding van de bos/duinbrand Schoorl.

BRANDWEER
Hoe worden brandweermensen uitgerust bij een bosbrand? (materieel)
Gewoon in de normale pakken, ondanks dat het soms behoorlijk heet kan zijn. Indien noodzakelijk (en dat lijkt me hier wel op z'n plaats) wordt er ademlucht gebruikt...
Welk type schoenen of laarzen dragen ze? (denk ook aan ontsnappende dieren zoals slangen)
Normale veiligheidslaarzen (weet niet exact hoe die dingen heten, maar de gewone brandweerlaarzen).
Worden bij een evacuatie van grote bewoonde gebieden ook bussen ingezet en hoe vindt de verkeersafwikkeling plaats? (aanvoer blusvoertuigen/ afvoer bewoners)
Tuurlijk, bussen van een maatschappij in de buurt kunnen gecharterd worden. Daar zullen binnen een regio vast wel afspraken over zijn. Straten nabij de brand worden afgesloten om zodoende hulpdiensten de ruimte te geven...
Zijn er ook mogelijkheden om b.v. blusvliegtuigen uit Frankrijk/ Duitsland in te zetten?
Internationaal is dat mogelijk door het afkondigen van de noodtoestand. Ik denk dat wanneer de brand niet bestreden had kunnen worden met Nederlands materieel dat er zeker de hulp van andere landen was ingeroepen... ;)
Worden er bij het inzetten van blusvliegtuigen/helicopters instructies gegeven voor het vliegverkeer? (aan- en afvoerroutes vliegverkeer burgerluchtvaart)
Geen idee...
Wie coördineert het plaatselijk vliegverkeer? (bij inzet meerdere blusheli’s)
Volgens mij rijdt er vanuit Noord-Oost Gelderland bij de inzet van de heli's iemand mee die de inzet coördineert.Wanneer wordt de WAS-sirene gebruikt?
Wanneer het nodig is grote aantallen mensen snel op de hoogte te brengen van een gevaarlijke situatie. Dat kan zijn bij een chemische brand, maar ook bij grote rookontwikkeling (bijvoorbeeld). In dit geval reed de politie met geluidwagens rond.
Zijn er nog problemen geweest met de communicatie-apparatuur?
Zie antwoorden René (volgens mij op het brw. forum, weet niet of dat ook hier staat)
Wie is verantwoordelijk voor het in werking zetten van een rampenzender en binnen welke tijd dient dit plaats te vinden?
De RAC regelt dat volgens mij. Zij kunnen na het laten afgaan van de sirenes de zender contacteren met nadere informatie. En anders is er ook de persvoorlichter die de nodige informatie zal verschaffen. Bij het laten afgaan van de sirenes treed de rampenzender als het goed is bijna tegelijk in werking
Wie zorgt ervoor dat boeren/ hulp van derden gecoördineerd wordt? (giertanks/ burgermanschappen)
Dat hoeft niet altijd gecoördineerd te worden. Als alle burgers weg moeten wordt dat door de politie geregeld, bij toegestane hulp van burgers regelen die het waarschijnlijk zelf wel. Kijk naar Amsterdam waar boeren met een oplegger gewonden op kwamen halen...indien nodig zullen boeren te hulp worden geroepen en van de brandweer een plek krijgen om bijvoorbeeld nat te maken. Mensen met vuurzwepen/takken gaan de brand zelf te lijf (of het verstandig is laat ik in het midden).
Is het inzetten van het leger (manschappen) geregeld in plan van aanpak? (afzetting gebied/ bewaking/ assistentie bestrijding)
Ook geen idee...

POLITIE
Zijn politievoertuigen voorzien van adembescherming? (mondkapjes/ gasmaskers) -
Uit welke regio’s kan men aanspraak maken op extra personeel? (is dit ook ingezet?) -

AMBULANCE/ RODE KRUIS/ EHBO/ SIGMA
Ook hier weer de vraag: Zijn voertuigen uitgerust met adembescherming? (mondkapjes/ gasmaskers)
Uit welke regio’s zijn er mensen bij de duin/bos brand ingezet en van welke dicipline? (aantallen)
Sowieso het Sigma-team NHN (West-Friesland?) in verband met de ontruiming van een verzorgingstehuis.
Was er voldoende uitwijkcapaciteit voor bewoners en hoe snel was dit geregeld?
Dat zal toch wel, er is altijd wel een sporthal of andere opvangplaats te vinden. Lees de nieuwsberichten in het topic even door, daar staan volgens mij wel locaties in waar geëvacueerde mensen naartoe gebracht zijn.
Was er voldoende materieel om hulpbehoevenden te evacueren?
Ja, zoniet had er extra materieel ingeroepen kunnen worden. In het geval van een snelle ontruiming bij hulpbehoevenden kunnen de brandweer en politie natuurlijk altijd assisteren ;)

ALGEMEEN
Is er hulp van bewoners/ derden geweest en is dit ook ingezet?
Zie de foto's, die zeggen genoeg denk ik...


Met vr. gr.

Skippy02

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Ik heb ingevuld wat ik dacht te weten, het zou best kunnen dat er iets niet klopt. Dat kan natuurlijk altijd gemeld worden, daar leer ik ook weer van ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding