GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 148100 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JelmerR

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
Reactie #630 Gepost op: 8 september 2009, 14:53:56
Op 1:11, wat rijdt daar nu voor een museumstuk mee?  ::)

Dat museumstuk is de 58677 van brandweer Zaanstad - korps Krommenie. Is een PM en na 32 jaar nog steeds in dienst!

gegevens RDW: kenteken: 13-56-ZB     MERCEDES-BENZ L508DG/29   14-11-77


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #631 Gepost op: 8 september 2009, 14:58:03
ik zeg....
 ;)


een verschrikkelijk goed bouwjaar.... dat 1977  O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #632 Gepost op: 8 september 2009, 22:32:48
De Commandanten in de voormalige regio Noordkop van Noord Holland wilden met z'n allen wel meer 4x4 hebben.
Alleen de burgemeesters van desbetreffende gemeenten lagen dwars.
Er kon geen geld voor worden gevonden.
Het is eigenlijk schandalig dat gezien de vele duinen en stranden dat de regio in NH maar over enkele 4x4 beschikt.
Waarschijnlijk gaat het geld op aan andere doelen, Ach je moet een politie man ook geen korpsbeheerder laten worden.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #633 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:13:13
Brandweer Schoorl werd bijna ingesloten
Uitgegeven: 3 oktober 2009 11:57
Laatst gewijzigd: 3 oktober 2009 11:57

SCHOORL - Bij de grote bos- en heidebrand eind augustus in Schoorl werd de brandweer bijna ingesloten door het vuur.
 
Dat kwam doordat - waarschijnlijk als gevolg van brandende dennennaalden - her en der vuurhaarden ontstonden, aldus Ruud Admiraal, postcommandant van de brandweer in de Noord-Hollandse kustplaats.

In het zaterdag verschenen vakblad Brand & Brandweer blikt hij terug op de situatie die ontstond toen de brandweer in het bosgebied de slangen al had uitgerold om het vuur te bestrijden.

''Het vuur slaat circa 40 meter bos over, links en rechts zien we kleine vuurhaarden ontstaan. We worden bijna ingesloten door het vuur; een beangstigende situatie.''

Risico

De twee blusploegen namen geen risico. Ze sprongen in hun voertuig en reden weg, de slangen achterlatend.

Volgens Admiraal hebben brandende dennennaalden zich waarschijnlijk over het bos verspreid, waardoor 'vliegvuur' ontstond. Ook een brandende dennenappel die viel, liet een spoor van vuur na op de grond. ''Alsof er een lijn terpentine in brand wordt gestoken.''

© ANP  

Bron: www.nu.nl


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #634 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:23:13
Ik denk dat er veel fouten zijn gemaakt bij die brand in Schoorl, maar er is ook een hoop geleerd. Hopelijk wordt daar wat mee gedaan! Ik ben voor een plan met interregionale teams bestaande uit terreinvaardige brandweerauto's. Ik zat zelf die nacht bij de compagnie van Amsterdam-Amstelland. Het is gewoon onverantwoordelijk om 's nachts in een pikdonker bos te gaan lopen met allemaal vuurhaarden om je heen. Daarbij kan je heel makkelijk je enkels bijvoorbeeld verzwikken etc. Naar zo'n brand moet je gewoon de kazernes sturen die verstand en ervaring hebben met dat soort branden en ook het materiaal er voor hebben, vind ik.


firehouse13

  • HBT te Bergen-NH
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Brandweer Bergen Blusgroep Schoorl
Reactie #635 Gepost op: 3 oktober 2009, 12:47:54
Ik denk dat er veel fouten zijn gemaakt bij die brand in Schoorl, maar er is ook een hoop geleerd. Hopelijk wordt daar wat mee gedaan! Ik ben voor een plan met interregionale teams bestaande uit terreinvaardige brandweerauto's. Ik zat zelf die nacht bij de compagnie van Amsterdam-Amstelland. Het is gewoon onverantwoordelijk om 's nachts in een pikdonker bos te gaan lopen met allemaal vuurhaarden om je heen. Daarbij kan je heel makkelijk je enkels bijvoorbeeld verzwikken etc. Naar zo'n brand moet je gewoon de kazernes sturen die verstand en ervaring hebben met dat soort branden en ook het materiaal er voor hebben, vind ik.  

ik vind het alleen wel weer jammer dat je er niet bij zegt dat er ook  HEEL veel goed gegaan is.
en interregionale teams? best een leuk idee, maar waar ga je die neerzetten dan? en denk je dat er voor het relatieve weinige gebruik van deze voertuigen op landelijk gebied geld vrijgemaakt gaat worden in deze tijd van bezuinigingen?
nogmaals, het idee is leuk, maat ik zie het voorlopig niet gebeuren.
groeten van een schoorlse brandweerman


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #636 Gepost op: 3 oktober 2009, 13:17:56
ik vind het alleen wel weer jammer dat je er niet bij zegt dat er ook  HEEL veel goed gegaan is.
en interregionale teams? best een leuk idee, maar waar ga je die neerzetten dan? en denk je dat er voor het relatieve weinige gebruik van deze voertuigen op landelijk gebied geld vrijgemaakt gaat worden in deze tijd van bezuinigingen?
nogmaals, het idee is leuk, maat ik zie het voorlopig niet gebeuren.
groeten van een schoorlse brandweerman
je je hebt gelijk jullie hebben gevochten voor het dorp te behouden zonder jullie inzet had het dorp schoorl niet meer bestaan
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #637 Gepost op: 3 oktober 2009, 13:31:59
je je hebt gelijk jullie hebben gevochten voor het dorp te behouden zonder jullie inzet had het dorp schoorl niet meer bestaan

Dat blijkt ook wel uit het artikel in de Brand&Brandweer wanneer je dit artikel in zijn geheel leest  O0


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #638 Gepost op: 3 oktober 2009, 15:32:11
ik vind het alleen wel weer jammer dat je er niet bij zegt dat er ook  HEEL veel goed gegaan is.
en interregionale teams? best een leuk idee, maar waar ga je die neerzetten dan? en denk je dat er voor het relatieve weinige gebruik van deze voertuigen op landelijk gebied geld vrijgemaakt gaat worden in deze tijd van bezuinigingen?
nogmaals, het idee is leuk, maat ik zie het voorlopig niet gebeuren.
groeten van een schoorlse brandweerman

Absoluut is er heel veel goed gedaan! Als je alleen al kijkt naar het enorme gebied wat in de brand stond alle respect! Zeker naar de mannen en vrouwen van Schoorl en omgeving, die daar natuurlijk veel langer hebben gestaan dan ons! Ik denk alleen dat de veiligheidregio's in het hele land beter gebruik moeten maken van elkaars kennis en materiaal.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #639 Gepost op: 27 januari 2010, 15:16:19
Weinig resultaat onderzoek branden duingebied
27 januari 2010

BERGEN/SCHOORL - Het onderzoek naar de branden in Schoorl en Bergen afgelopen zomer heeft tot nu toe weinig resultaten opgeleverd. Omdat er aanwijzingen waren voor brandstichting, werd een onderzoeksteam geformeerd. Dit team van acht rechercheurs onderzocht alle aanwijzingen die er waren rondom de branden. Ook alle binnengekomen tips werden nagetrokken.

onderzoek heeft na maanden van intensief rechercheren nog geen resultaat opgeleverd. Dit betekent niet dat het onderzoek wordt stopgezet. Wel zal er met minder mensen aan het onderzoek worden gewerkt. De afdelingsrecherche van de Duinstreek zal zich nu verder met de zaak gaan bezig houden.

Bron: http://www.webregio.nl/groot-alkmaar/regionaal-nieuws/artikel/562734/weinig-resultaat-onderzoek-branden-duingebied-bergenschoorl.aspx