GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 150142 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #40 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:29:18
p2kflex
14:29:04 28-08-09GROUP-1PRIO 1 Bijstand Natuurbrand Interreg. : GMS STRAAT ALKM
0802701BRW Gelderland Noord Oost (Centralisten - Piket)
0802881BRW Gelderland Noord Oost (HOvD West - Piket)
0802901BRW Gelderland Noord Oost (CvD - Piket)
0802999BRW Gelderland Noord Oost (Monitorcode)


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #41 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:35:50
p2kflex
14:29:04 28-08-09GROUP-1PRIO 1 Bijstand Natuurbrand Interreg. : GMS STRAAT ALKM
0802701BRW Gelderland Noord Oost (Centralisten - Piket)
0802881BRW Gelderland Noord Oost (HOvD West - Piket)
0802901BRW Gelderland Noord Oost (CvD - Piket)
0802999BRW Gelderland Noord Oost (Monitorcode)

Is dit ter kennisgeving dat er mogelijk bijstand via de lucht verzorgd gaat worden.....zie even niet in waarom deze personen gealarmeerd worden. Kan iemand me dit duidelijk maken?  :)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #42 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:36:45
Deze melding wil nog niet zeggen dat de hele daadwerkelijk ingezet gaat worden. Er is een aanvraag binnen gekomen bij de GMA van de VNOG.
Er zal nu bekeken worden of er een heli beschikbaar is, en er wordt de nodige voorbereiding gedaan.

Daar noemt Nirosmen meteen het belangrijkste argument of er wel of geen inzet plaat vindt. Geen heli betekent immers geen blussing...... zo simpel ligt het.

Hierbij komt ook nog eens dat er beoordeelt moet worden of de inzet van de heli wel of niet gewenst is. De heli kan worden ingezet bij de volgende incident- en objecttypen:
• brand in moeilijk toegankelijk terrein;
• brand, waarbij blussing noodzakelijk is en de kern van de brand onbereikbaar is;
• brand die met reguliere bestrijdingsmiddelen niet te beheersen is;
• brand, waarbij blussing noodzakelijk is en de inzetduur zonder luchtsteun wordt geraamd op meer dan drie dagen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #43 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:42:23
Nog een vraag van mijn kant: loopt het via Gelderland Noord Oost doordat het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen is gevestigd?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #44 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:43:02
Is dit ter kennisgeving dat er mogelijk bijstand via de lucht verzorgd gaat worden.....zie even niet in waarom deze personen gealarmeerd worden. Kan iemand me dit duidelijk maken?  :)

Dit duidt er op dat er daadwerkelijk een heli gaat worden ingezet. De CVD bepaalt of de heli kan worden ingezet en de beide andere functionarissen maken deel uit van het ondersteuningsteam ten behoeve van het locale COPI

De aanvraag van bijstand van FBO (Fire Bucket Operaties) loopt via de volgende procedure: Burgemeester > Commissaris der Koningin > Nationaal Coördinatiecentrum / Minister van BZK > Minister van Defensie.

Om de reactiesnelheid te verhogen is de volgende procedure toegevoegd:
1. Het COPI richt een aanvraag aan de CVD van de  Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland via de Meldkamer Apeldoorn; deze aanvraag gaat met een formulier
2. De CVD beoordeelt de aanvraag op inzetwaardigheid;
3. Bij een inzetwaardig incident checkt de Meldkamer Apeldoorn de beschikbaarheid van (een) helikopter(s) bij de luchtmacht;
4. Indien er helikopters beschikbaar zijn start de CVD de alarmering en meldt dit aan COPI;
5. het COPI start de aanvraagprocedure via de burgemeester en bereidt de ontvangst van FBO voor.

En even voor de duidelijkheid, de opkomsttijd van de heli bedraagt 2 à 4 uur.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


PV112

  • Persfotograaf/Cameraman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
  • Veiligheidsregio Twente
    • PVS Fotografie
Reactie #45 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:44:02
p2kflex
14:42:29 28-08-09GROUP-1Prio 1 NIEUWEWEG SCHOORL Bosbrand NHN LMPO, NHN LMPO, NHN LMPO, Extra opkomen naar Nollenoor
0200601BRW Noord Holland Noord (AGS - Kop van NoordHolland)
Amateur persfotograaf, Freelance cameraman voor SPSMedia  www.pvsfotografie.nl.  Twitter: @PVSFotografie / @losser112


Rowin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #46 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:44:24
livep2000
14:44:05 28-08-09BRANPrio 1 (Boot 15.00uur) (NB:: compagnie_brand) UGS Schoorlsezeeweg/OORSPRONGWEG (INCI 40) SCHOORL Bosbrand TXL661   
0202999BRW NH-Noord ( Monitorcode )
0202997BRW NH-Noord ( GmS Koppelingscode )
0202439BRW Texel ( Lichtkrant Gemeente )
0202437BRW Texel ( Lichtkrant Den Burg )
0202435BRW Texel ( Watertransport TXL-661 )


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #47 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:44:34
Nog een vraag van mijn kant: loopt het via Gelderland Noord Oost doordat het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen is gevestigd?

Nee, dat heeft er niets mee te maken. Onze regio is hier voor uitgekozen omdat wij het grootste deel van de Veluwe binnen onze grenzen hebben. Daarmee hebben we regelmatig inzetten en hebben we de nodige ervaring met de bestrijding van natuurbranden.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #48 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:45:05
Bedankt! Vroeg het me af omdat de heli's op Gilze-Rijen gestationeerd zijn.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #49 Gepost op: 28 augustus 2009, 14:46:17
Dit duidt er op dat er daadwerkelijk een heli gaat worden ingezet. De CVD bepaalt of de heli kan worden ingezet en de beide andere functionarissen maken deel uit van het ondersteuningsteam ten behoeve van het locale COPI

De aanvraag van bijstand van FBO (Fire Bucket Operaties) loopt via de volgende procedure: Burgemeester > Commissaris der Koningin > Nationaal Coördinatiecentrum / Minister van BZK > Minister van Defensie.

Om de reactiesnelheid te verhogen is de volgende procedure toegevoegd:
1. Het COPI richt een aanvraag aan de CVD van de  Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland via de Meldkamer Apeldoorn; deze aanvraag gaat met een formulier
2. De CVD beoordeelt de aanvraag op inzetwaardigheid;
3. Bij een inzetwaardig incident checkt de Meldkamer Apeldoorn de beschikbaarheid van (een) helikopter(s) bij de luchtmacht;
4. Indien er helikopters beschikbaar zijn start de CVD de alarmering en meldt dit aan COPI;
5. het COPI start de aanvraagprocedure via de burgemeester en bereidt de ontvangst van FBO voor.

En even voor de duidelijkheid, de opkomsttijd van de heli bedraagt 2 à 4 uur.


Kijk, heb ik ook weer wat geleerd. Thanks!  O0