GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 152278 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #530 Gepost op: 29 augustus 2009, 18:31:48

brandkaartje van rtvnh

extra rtl nieuws om 22.30 uur.

Toch wel weer apart dat een CityGis kaartje bij een regione omroep belandt  :)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #531 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:17:57
Nu de rook is neergedaald en men aan het lange nablussen is begonnen, heb ik dit topic nog eens nagelezen. Op het brandweerforum ook nog maar even een blik geworpen.

Er zijn volgens de illuminati 9 compagniën ingezet tijdens deze brand. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar goed....9....  :o
( geloof niet dat dit icoontje de lading helemaal dekt van deze constatering, maar goed - ik dwaal weer af...)

1. Noord-Holland Noord alfa (vrije instroom)
2. Noord-Holland Noord bravo
3. Kennemerland
4. Zaanstreek Waterland
5. Friesland
6. Amsterdam-Amstelland
7. Noord en Oost Gelderland
8. Noord-Holland Noord alfa
9. Noord-Holland Noord bravo

( met dank aan Arie van het brandweerforum)

Is dit eigenlijk ooit eerder voorgekomen?


janmole

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #532 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:23:56
Toch wel weer apart dat een CityGis kaartje bij een regione omroep belandt  :)

Kaartje stond op de website van de gemeente Bergen (waar Schoorl onder valt) en werd regelmatig aangepast.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #534 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:32:05
Wat mij opvalt aan de filmpjes is dat er maar weinig 4x4 voertuigen zijn ingezet.  Wordt daar geen rekening mee gehouden bij de korpsen?
Daar was dus inderdaad een tekort aan, met als gevolg vastgelopen tankautospuiten. Wij zijn rond 18 uur die kant op gegaan met de 4WD van de Reddingsbrigade Petten, we hebben een TS uit de heide getrokken. Verder konden we weinig uitrichten, de stortbui (+- half 6) is echt een gelukje geweest!
343, never forget.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #535 Gepost op: 29 augustus 2009, 19:32:50
p2kflex
19:29:03 29-08-09GROUP-1Prio 2 Gaarne opkomen kazerne West, Botteliers
0200171BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201060BRW Alkmaar (Botteliers)
0201088BRW Alkmaar (West) (Lichtkrant)
0201089BRW Alkmaar (Lichtkrant)
0202999BRW Noord Holland Noord (Monitorcode)


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #536 Gepost op: 29 augustus 2009, 20:02:32
p2kflex
19:48:09 29-08-09GROUP-2Prio 2 Gaarne contact AC HRN911
0201709BRW Hoorn (Contactpersoon)
0201789BRW Hoorn (Lichtkrant Gemeente)
p2kflex
19:35:39 29-08-09GROUP-1Prio 2 Gaarne contact AC WRM912
0202666BRW Wieringermeer (Wieringerwerf) (Bevelvoerder)
0202689BRW Wieringermeer (Lichtkrant)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #537 Gepost op: 29 augustus 2009, 20:26:20
Daar was dus inderdaad een tekort aan, met als gevolg vastgelopen tankautospuiten. Wij zijn rond 18 uur die kant op gegaan met de 4WD van de Reddingsbrigade Petten, we hebben een TS uit de heide getrokken.

Ik hoorde iemand in één van de reportages op de tv roepen dat mensen zelfs met gevaar voor eigen leven de brand hadden bestreden. Dit klink heel heldhaftig maar is eigenlijk een hele slechte zaak. Er werd gezegd dat er eenhedenwaren die geen tijd hadden gehad om de slangen in te pakken omdat het vuur hen dreigde in te sluiten. Dit verschijnsel is vaak een gevolg van de inzet van normale TS'en. Om te kunnen blussen moeten deze voertuigen slangen uitrollen waardoor ze statisch moeten opereren. Dit kan bij een natuurbrand levensgevaarlijk zijn. Bij een natuurbrand is de inzet van 4x4 voertuigen die rijdend kunnen blussen essentieel. Even gechargeerd: aan een normale TS heb je niet veel.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #538 Gepost op: 29 augustus 2009, 20:28:09
Om 18.15 reed de compagnie van Gelderland Noord Oost op de A10 ter hoogte van station Amsterdam Zuid; ik neem aan op weg naar huis.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #539 Gepost op: 29 augustus 2009, 20:31:32
Ik hoorde iemand in één van de reportages op de tv roepen dat mensen zelfs met gevaar voor eigen leven de brand hadden bestreden. Dit klink heel heldhaftig maar is eigenlijk een hele slechte zaak. Er werd gezegd dat er eenhedenwaren die geen tijd hadden gehad om de slangen in te pakken omdat het vuur hen dreigde in te sluiten. Dit verschijnsel is vaak een gevolg van de inzet van normale TS'en. Om te kunnen blussen moeten deze voertuigen slangen uitrollen waardoor ze statisch moeten opereren. Dit kan bij een natuurbrand levensgevaarlijk zijn. Bij een natuurbrand is de inzet van 4x4 voertuigen die rijdend kunnen blussen essentieel. Even gechargeerd: aan een normale TS heb je niet veel.

ik snap niet waarom er niet 1 peleton van af de veluwe is geallarmeerd bijvoorbeeld
otterlo 10.000L 6X6,
harskamp 10.000L 6X6,
ede 10.000L 6X6 en kootwijkerbroek 6.500 Liter 4X4

al is het maar om de 4X2 TS'sen van water te voorzien, is wel een ruim uur rijden maar dat is nog vrij kort als de brand zolang duurt!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens