Er werd gezegd dat er eenhedenwaren die geen tijd hadden gehad om de slangen in te pakken omdat het vuur hen dreigde in te sluiten. Dit verschijnsel is vaak een gevolg van de inzet van normale TS'en. Om te kunnen blussen moeten deze voertuigen slangen uitrollen waardoor ze statisch moeten opereren. Dit kan bij een natuurbrand levensgevaarlijk zijn. Bij een natuurbrand is de inzet van 4x4 voertuigen die rijdend kunnen blussen essentieel. Even gechargeerd: aan een normale TS heb je niet veel.
Dat is allemaal correct, en dat van die 4x4 voertuigen die rijdend kunnen blussen klopt ook wel in sommige gevallen maar niet altijd en overal.
Wat wel belangrijk is, dat je ervoor zorgt dat je altijd en eenvoudig weg kan en als het even kan met je voertuig en dit gaat meestal niet wanneer je zonder een 4x4 aandrijving het terrein in rijdt. Wat je bij dit soort branden wel dikwijls merkt is dat er een groot tekort is aan bluswater, dit kan je enkel opvangen (in de eerste momenten) door voertuigen met grotere watertanks en een systeem met watertankwagens die zo dicht mogelijk bij de brand kunnen komen zodat de blusvoertuigen snel gevuld kunnen worden en snel weer terug bij de brand zijn. Na enige tijd zou dan een GWT opgebouwd kunnen zijn zodat je een in tijd onbeperkte aanvoer van bluswater kan hebben.
Bij branden in de onderlaag van bossen (het zogenoemde veen) is het belangrijk dat je de brandhaard kan omschrijven door er volledig rondom een greppel te maken en de rest goed nat te maken en te houden, dat is natuurlijk niet altijd even simpel want dit veen kan soms redelijk diep zijn.
Maar toch, goed werk geleverd hier door de verschillende hulpverleners bij het bestrijden van deze niet alledaagse brand die zo zullen sommige het wel ervaren hebben, redelijk gevaarlijk kan zijn indien de wind plots van richting veranderd.