GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 148281 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Ro

  • Gast
Reactie #550 Gepost op: 30 augustus 2009, 10:19:00
Citaat
Een brandweercompagnie bestaat uit 3 pelotons met totaal 9 TS' en en een aantal ondersteunende voertuigen.

Maar denk dat als je googled op 'brandweercompagnie' je al een heel eind komt.  


http://www.brandweerfryslan.nl/infotype/webpage/view.asp?objectID=1010

http://startgoogle.startpagina.nl/?start=0&q=brandweercompagnie


Overigens realiseer ik mij net dat er wel eens afwijkingen in kunnen zitten. Zie de compagnie die vanmorgen vanuit Noord-Oost Gelderland vertrokken is.

Op google was ik ook begonnen maar kreeg geen goed resultaat.
Dankjewel! O0


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #551 Gepost op: 30 augustus 2009, 11:51:50
Zojuist zijn er een twintig tal foto's op de website www.brandweer-nunspeet.nl gezet deze staan onder uitrukken 2009 bij de alamering. De foto's zijn gemaakt door korps Elspeet wat daar ook aanwezig was.
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #552 Gepost op: 30 augustus 2009, 11:54:33
Zou men deze mensen, ook al is het waarschijnlijk allemaal wel goed bedoeld niet beter weg halen uit het risico gebied? Indien de wind hier plots zou draaien dan staan die mensen recht in de richting van het vuur en dan gaat het plots heel snel. Nu is op dit stukje slechts een trage branduitbreiding omdat de wind er recht op staat en iedereen weet dat een brand dan slechts langzaam vooruit gang boekt, maar ook weten de meeste brandweermensen dat in deze situaties de wind snel kan draaien en dan .....?? En het haalt ook weinig uit indien je met zo een takkie daar staat te kloppen op dat vuur, indien je het zo wenst te doen moet je een tak nemen met voldoende groene blaadjes aan.

Bij deze inzet hebben, zoals bekend, ook brandweermensen moeten rennen met achterlaring van hun stralen. Het wel of geen brandweermens zijn zegt dus niet alles over het veilig kunnen optreden. Burgers die hun hele leven al in deze streek wonen en vertrouwd zijn met het gebied en haar klimatologische bijzonderheden, zouden wel eens een stuk nuttiger kunnen zijn - en veiliger kunnen optreden - dan brandweerlieden die normaal alleen branden blussen in stedelijk gebied.
Op basis van het groeiende belang van het principe van "zelfredzaamheid" zullen hulpverleners eraan moeten wennen, dat niet iedere burger een nitwit is, maar een nuttige bijdrage kan leveren aan een inzet! Binnen de groep hulpverlenende burgers zullen mensen moeten zijn met kennis van zaken - of hier en daar een aansturende brandweermens - zodat de inzet veilig blijft. Maar de tijd van het zonder meer afserveren van burgers zodra de eerste officiële hulpverlener zijn of haar neus laat zien, is bij bijna-niet-te-behappen grote inzetten hopelijk voorbij. Er zullen nog jaren voorbij gaan met discussies over wie nu uiteindelijk verantwoordelijk is voor hun inzet en of zij via de hulpdiensten verzekerd zijn in geval van een ongeval (die discussies lopen al volop) - maar gelukkig gaan we op dit punt vooruit.

Hoeveel groene blaadjes heeft trouwens een vuurzweep? Waren er daar niet wat van op voorraad die konden worden uitgedeeld?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #553 Gepost op: 30 augustus 2009, 12:01:21
Onderstaand bericht vanaf nhd.nl blijkt een bevestging van bovenstaande

'Je moet die met die strepen hebben'

Schoorl -

Staand op een uitkijkpunt in het duin zagen Esther Zoutendijk en haar vriend Willem Doub vrijdagmiddag hoe het rookwolkje dat eerder hun aandacht had getrokken veranderd was in vuur dat zich snel een weg vrat door de droge vegetatie.

,,We zijn toen nog wat dichter bij de brandhaard gekomen, maar daar werd het echt beangstigend. We zagen dat de vlammen ook oversloegen op struiken. Voor je het weet kan het vuur dan over je heen slaan. Dat is levensgevaarlijk.''

De brandweer was op dat ogenblik nog niet bij de vuurhaard, vertelt Esther. ,,We zijn toen zo snel mogelijk terug gegaan naar het dorp om brandweermensen te wijzen waar ze moesten zijn. Wij kennen de weg hier, zij niet.''

Maar die actie werd geen succes. ,,Aan de rand van het duin stond een brandweerman die ons doorverwees naar zijn chef. 'Die met die strepen,' zei hij er nog bij. Maar we werden niet toegelaten tot de commandopost. Dus konden we ook niet vertellen waar ze moesten zijn. Erg jammer.''

Willem begrijpt het ook wel. ,,Die agenten krijgen nu eenmaal opdracht iedereen tegen te houden, met wat voor een verhaal ze ook komen. Als het wel gelukt was, hadden ze misschien sneller bij de brandhaard kunnen zijn.''

bron: nhd.nl


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #554 Gepost op: 30 augustus 2009, 12:05:17
Zo, net terug van een heel vroeg en lang ochtendje nablussen in de Scorl'se duinen. Even wat ervaringen delen.
Vanuit Kennemerland rouleren er nu continu korpsen met minimaal 1 4x4 TS per keer. Zo hebben wij vanmorgen rond 01.30 uur een 4x4 TS van Zandvoort afgelost, met de 342 van Lisserbroek = ex-Bloemendaal. Tot ongeveer 09.30 uur hebben we gewerkt, waarna wij door een ploeg van Lisserbroek werden afgelost die het werk met hun eigen voertuig voortzetten.
De post Bloemendaal is nl enkele jaren geleden door Haarlem (West) overgenomen waardoor wij nog enkele ex-Bloemendaalse chauffeurs hebben die nog met het voertuig kunnen rijden.

Voor mij was het de eerste duin-/bosbrand, en heb er ook veel van geleerd. Het vuur broeit nog flink in de humuslaag. Zo hier en daar krijgt het wat zuurstof en vindt het "verse" brandstof en laait weer een beetje op. Meestal beperkt het zich tot 30-40 cm, maar het kan mis gaan als daar een "verse" bossage bij is. We begonnen vooral met omscheppen van de humuslaag met als doel de aarde eronder te mengen met de hete humuslaag. Daardoor creëerden we echter ook zuurstof waardoor het juist oplaaide. In Amerika zijn ze dan met een grote groep tegelijk bezig en werken flink en lang door.
Wij zijn een simpele blusploeg van 6 man en 2 scheppen en schieten dan weinig op. We zijn dan ook verder gegaan met simpelweg water erop spuiten. Dat betekende wel veel heen en weer rijden naar een vulpunt. Maar dat gaf de ploeg weer even gelegenheid wat te rusten en te drinken.

We zijn dus 's-nachts in het donker begonnen. Het voordeel is dat je de gloeiende deeltjes goed kunt zien.  Bij het daglicht werd dat moeilijker en moesten we meer op de geur en rookpluimen afgaan. We baalden dat we geen eigen warmtebeeldcamera mee genomen hadden, wel kregen we er later één te leen. Dan zie je pas goed hoe gloeiend heet alles is en dat er nog veel en lang werk is.

Bij het daglicht verschenen er ook 2 heli's van de KLu; een Cougar en een Chinook. Deze zijn ook ingezet op het gebied waar wij werkten, wat wij zagen nadat we moesten terug trekken wat goed uitkwam omdat onze aflosploeg er was.
We hadden de tank nog even gevuld en vanaf die plek hadden we heel mooi uitzicht op de heli's die water haalden, losten en weer water gingen halen.

Zo, en nu eerst heel lekker douchen  :D


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #555 Gepost op: 30 augustus 2009, 12:07:05
Ik denk dat ze aan die 6x6 voertuigen niks gehad hadden daar ik sprak vanmiddag iemand van Hilversum en die hadden al de grootste moeite om door het bosgebied te komen met hun TS-BT en ook Laren heeft aardig lopen ploeteren om door de smalle bospaadjes heen te komen heuvel op en af in zeer mul zand. Het is daar niet gewoon een heidegebied maar een zeer dicht begroeid duingebied met veel smalle paadjes met korte bochten dus een draai cirel van een 6x6 kom je er niet. Maar dat ze niet eerder TS-BT voertuigen hebben laten komen snap ik niet.

Wat een motorzaag al niet kan doen,de 6x6 voertuigen ongeveer dezelfde draaicirkel als een 4x4 het wringt alleen meer en kwa breedte maakt het helemaal niets uit en zijn deze voertuigen in staat om over kleine bomen heen terijden ook zijn deze voertuigen uitgerust met speciale terreinbanden + dat een 6x6 betere klimeigenschappen hebben als een 4x4 ik denk dat deze voertuigen als ze al op vrijdag waren in gezet een substanciele bijdrage hadden kunnen leveren aan het beperken van de brandhaarden


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #556 Gepost op: 30 augustus 2009, 12:50:31
Brandweer Ommen heeft als enige korps nog een bosbrandweer. Maar aangezien de watervoorziening en de bereikbaarheid grote problemen geven in de duinen, zouden men toch ook gewoon giertanken en tractoren in kunnen zetten?

http://www.brandweerommen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=27&catid=26&Itemid=17
Mister Livingstone, I presume?


Atego

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
  • Waar geen vuur is is ook geen brand
    • Brandweer Nunspeet
Reactie #557 Gepost op: 30 augustus 2009, 13:05:17
Brandweer Ommen heeft als enige korps nog een bosbrandweer. Maar aangezien de watervoorziening en de bereikbaarheid grote problemen geven in de duinen, zouden men toch ook gewoon giertanken en tractoren in kunnen zetten?

http://www.brandweerommen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=27&catid=26&Itemid=17

Dat is ook gedaan hoor kijk maar naar de foto's op de site van Brandweer Nunspeet

Deze kwam ik ook nog tegen op youtube
 
&feature=player_embedded
Met vriendelijke groet   www.brandweer-nunspeet.nl


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #558 Gepost op: 30 augustus 2009, 13:47:05
Dat is ook gedaan hoor kijk maar naar de foto's op de site van Brandweer Nunspeet

]

Op de eerste foto's was al een tractor met gierwagen te zien volgens mij.

Maar ja als ze eerst een kwartier moeten rijden voor water.....


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #559 Gepost op: 30 augustus 2009, 14:30:00
Ik denk dat ze aan die 6x6 voertuigen niks gehad hadden daar ik sprak vanmiddag iemand van Hilversum en die hadden al de grootste moeite om door het bosgebied te komen met hun TS-BT en ook Laren heeft aardig lopen ploeteren om door de smalle bospaadjes heen te komen heuvel op en af in zeer mul zand. Het is daar niet gewoon een heidegebied maar een zeer dicht begroeid duingebied met veel smalle paadjes met korte bochten dus een draai cirel van een 6x6 kom je er niet. Maar dat ze niet eerder TS-BT voertuigen hebben laten komen snap ik niet.

ja maar die TS met 6X6 of 4X4 (in combinatie met een goeie chauffeur) komt echt overal doorheen, ik heb dat ding nog nooit vast zien zitten. deze auto's rijden met in zandgebieden met een bandenspanning van maar 3,5 bar.  hebben ze hier ook veel berg op en af hebben ze hier geen moete mee:
http://brandweerlunteren.tempra.nl/voertuig/
vooral even drukken op zie foto en dan het valt mee!

hebben de 4X2 voertuigen die hier ingezet zijn wel de mogelijkheid om banderspanning te verlagen of dat ook niet?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens