GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duin- en bosbrand - Schoorl 28-08-2009  (gelezen 152330 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #580 Gepost op: 31 augustus 2009, 08:05:31
Citaat
Je kunt namelijk bij elk voertuig de bandenspanning verlagen. Gewoon de boel leeg laten lopen en aan de slag gaan. Als je het goed doet komt de TS-BT het natuurgebied toch niet meer uit omdat je ervoor moet zorgen dat het circuit voor de waterwinning zo klein mogelijk moet zijn. Als je later weer normale bandenspanning wil hebben dan is er vast al wel een technische ploeg in de buurt die een compressor heeft. In het ergste geval rij je even naar het lokale tankstation.

Alle ts-bt voertuigen hebben een luchtslang aan boord, die aansluitbaar is op de luchtketels van het voertuig. Op die manier is het mogelijk om ter plaatse de banden weer op spanning te brengen.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #581 Gepost op: 31 augustus 2009, 08:26:50
Assistentie Rotterdam-Rijnmond in Schoorl

29 augustus 2009

Bij de grote bos-, heide- en duinbrand in Schoorl is de regio Rotterdam-Rijnmond verzocht te assisteren. Niet met blusvoertuigen maar met informatiemanagement. Informatiemanager Brian Mo-Ajok heeft van gisteravond tot vanochtend vroeg het Regionaal Operationeel Team bijgestaan met Cedric. "De regio Noord-Holland Noord heeft het systeem pas enkele weken in gebruik" vertelt Brian, en bleek nog weinig ervaring met het gebruik er van te hebben.

Naast Rotterdam-Rijnmond hebben bij de zeer grote brand, waarvoor GRIP 3 was afgekondigd, vele andere regio's geassisteerd. Uit de rest van Noord-Holland, Gelderland en zelfs Friesland zijn pelotons actief geweest in de bestrijding. Brian: "Met onze ervaring met dit soort multi-inzetten heb ik de voordelen duidelijk kunnen maken van het gezamenlijk opereren van de betrokken hulpverleningsdiensten. Maar ook werd duidelijk dat in dit soort situaties het gebruik van het GSM netwerk voor problemen zorgt. Ik had meermalen moeite om aansluiting te kunnen vinden. In elk geval zal deze brand binnen de regio behoorlijke geëvalueerd gaan worden is mijn inschatting."

De verschillende deelnemers hebben in elk geval aangekondigd in Rotterdam-Rijnmond wat kennis te komen opdoen. Een bewijs dat de hulp hoog is gewaardeerd.

Bron: VRR
greetz,  Enrique


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #582 Gepost op: 31 augustus 2009, 09:45:18
Ja ok maar dan bekijk jij het zoals het rijden op de ASK. Ja dan heb je gelijk qua rijden en klimmen. Maar als jij in dat losse zand komt dan is het andersom dan komt een 4x4 verder

Juist als er in mul zand,zoals duinen,moet worden geklommen komt het grootste nadeel van een 4x4 naar boven,dan komt het grootste deel van het gewicht op de enkele achteras waardoor er een erg hoge bodemdruk ontstaat en komt deze vaak boven de maximale bodem druk welke de ondergrond aankan en graaft de 4x4 zichzelf in.
Bij een 6x6,8x8 en een 8x8 met tridem stel word het gewicht verdeel over 2 of 3 assen en heb je minder kans dat deze zich asconfiguraties zich zelf gaan ingraven.
Kortom de 4x4 is in dit soort situatie's de minst wenselijke configuratie na de 4x2.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #583 Gepost op: 31 augustus 2009, 10:43:19
De TS 342 van Lisserbroek heeft een systeem dat je de banden leeg kunt laten lopen, waarvan de lucht via slangen in een tankje oid gaat zodat daarmee ook weer opgeblazen kan worden. Niet automatisch vanuit de cabine, maar toch. Volgens mij hebben Velsen en Zandvoort dit ook.
in velsen hebben de 647 van de vrijwilligers velsen-zuid en de 648 van de vrijwilligers ijmuiden allebij een automatisch banden aflaat systeem


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #584 Gepost op: 31 augustus 2009, 10:56:41
Juist als er in mul zand,zoals duinen,moet worden geklommen komt het grootste nadeel van een 4x4 naar boven,dan komt het grootste deel van het gewicht op de enkele achteras waardoor er een erg hoge bodemdruk ontstaat en komt deze vaak boven de maximale bodem druk welke de ondergrond aankan en graaft de 4x4 zichzelf in.
Bij een 6x6,8x8 en een 8x8 met tridem stel word het gewicht verdeel over 2 of 3 assen en heb je minder kans dat deze zich asconfiguraties zich zelf gaan ingraven.
Kortom de 4x4 is in dit soort situatie's de minst wenselijke configuratie na de 4x2.

Ik heb hier in vergelijkbaar zand met in de duinen een 6x6 (vergelijkbaar met die MAN's van de THW hierboven maar dan wel met een tank van 6000 liter) zien vast steken waar onze 4x4 bosbrandwagens toch nog boven geraakten (met 4000 liter water).
En de top off the bill is natuurlijk onze unimog bosbrandwagen waarvan we er een tweede besteld hebben. Die geraakt wel op de meeste plaatsen en heeft toch ook 3000 Liter water bij.
Onze unimog:


De door mij aangehaalde MAN:

http://www.heusden-zolder.be/pop/popup.aspx?foto=1898.JPG&titel=Heusden-Zolder - MAN%206x6
Van dit soort voertuigen rijden er in België toch ook wel een aantal exemplaren rond.

Wij gebruiken hier niet de combinatie van een gewone autopomp en een bosbrandbestrijdingsvoertuig, deze twee voertuigen zijn los gekoppeld van elkaar.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


rbgv

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #585 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:28:38
Wat vergeten word is dat dit niet heidegebieden zijn zoals we kennen in het Gooi en op de veluwe. De TS-BT voertuigen die in de nacht zijn ingezet zijn voornamelijk in het bos/duingebied ingezet. Wat betekend zeer smalle doorgangen op ruitpaadjes rijden. Weet zeker dat die grote ivo's daar helemaal niks hadden kunnen uitrichten. Heb foto's gezien van mijn collega van Hilversum die TP geweest is maar met van de blusreuzen had je op dat gedeelte niks kunnen uitrichten. De TS-BT voertuigen vanuit het Gooi konden daar net uit de voeten


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #586 Gepost op: 31 augustus 2009, 13:04:03
in velsen hebben de 647 van de vrijwilligers velsen-zuid en de 648 van de vrijwilligers ijmuiden allebij een automatisch banden aflaat systeem

Zandvoort heeft ook een banden aflaat-systeem op beide voertuigen.
Echter omdat deze er later is opgekomen moet deze van buitenaf eerst worden aangesloten.
Dus niet vol automatisch vanuit de cabine te bedienen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #587 Gepost op: 31 augustus 2009, 15:04:33
Wat vergeten word is dat dit niet heidegebieden zijn zoals we kennen in het Gooi en op de veluwe. De TS-BT voertuigen die in de nacht zijn ingezet zijn voornamelijk in het bos/duingebied ingezet. Wat betekend zeer smalle doorgangen op ruitpaadjes rijden. Weet zeker dat die grote ivo's daar helemaal niks hadden kunnen uitrichten. Heb foto's gezien van mijn collega van Hilversum die TP geweest is maar met van de blusreuzen had je op dat gedeelte niks kunnen uitrichten. De TS-BT voertuigen vanuit het Gooi konden daar net uit de voeten

De breedte maakt niets uit,de Iveco is net zo breed als de wagens van G&V n.l; 2,5m dit is de maximale wettelijke breedte van voertuigen,afgelopen week is Harskamp samen met de  ISK Ginaf"s  nog ingezet geweest in een bosgebied waar ze met de voeruigen over kleine bomen langs wild sporen moesten heen rijden om bij de brand te komen het is hen gewoon gelukt.
Ligt ook voor een groot deel aan de chauffeurs,Harskamp en Otterlo hebben het geluk dat ze een aantal chauffeurs hebben welke regelmatig,bijna dagelijks, met 6x6 voertuigen terreinrijden buiten de brandweer om,en dus zeer ervaren zijn in het "lezen" van het terrein.


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #588 Gepost op: 31 augustus 2009, 15:31:03
Momenteel is er nog 1 ts actief in het gebied.
Er is ongeveer 100 hectare bos in vlammen op gegaan en 100 hectare heide.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #589 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:47:31
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4724135/__Brand_verwoest_50_hectare_natuur__.html

ma 31 aug 2009, 15:19 | lees voor
    
Brand verwoest 50 hectare natuur
SCHOORL -  Tijdens de brand in Schoorl is afgelopen weekend 50 hectare aan natuur verloren gegaan. Dit meldde een woordvoerster van de gemeente Bergen maandag.

Op het moment zijn de bluswerkzaamheden in het duingebied gestopt, maar is de brandweer nog wel aan het blussen in de bossen. Door de dikke humuslaag is de kans aanwezig dat het vuur weer aanwakkert. De brandweer is zeker nog tot woensdag bezig.

Ook is nog steeds een noodverordening van kracht. Het is niet toegestaan het getroffen gebied te betreden.