(...)
Maar blijkbaar hebben velen de behoefte hun eigen handelingen/functie te moeten legitimeren door andere hulpverlevers te schofferen. Zoals in sommige stukjes van deze discussie, waarin doorklinkt dat er ehbo'ers moeten zijn omdat er zo veel slechte artsen en verpleegkundigen zijn.
Dit is een redenering die kant nog wal raakt!
Er moeten ehbo'ers zijn omdat er niet altijd direct een arts of verpleegkundige ter plaatse is. Was dat namelijk wel het geval, dan was er geeneens plaats voor ehbo'ers.
Zo,... nou jullie weer.
Ik ben het eens met Jos.
Wanneer ik (toch wel onverhoopt) een ademhalingsstilstand krijg, word ik liever geholpen door een medisch laag opgeleid mede SIGMA-lid (waarvan ik weet dat die mij kan helpen), dan door mijn eigen klasgenoten (waarvan ik weet dat velen mij niet meer adequaat kunnen helpen, terwijl ze het al wel geleerd hebben).
Beland ik echter in een ziekenhuis omdat ik (alweer onverhoopt) ernstig ziek ben, dan hoop ik dat ik geholpen wordt door verpleegkundigen zoals mijn klasgenoten later verpleegkundigen zijn.
Het is belangrijk dat iedereen in z'n waarde wordt gelaten, maar dat betekent niet dat je de verschillen niet meer mag duiden. Voor veel algemeen verpleegkundigen geldt nu eenmaal dat zij maar weinig stof uit het Oranje Kruis boekje kennen. En niet dat ik dát boekje fantastisch vind, maar er staan dingen in die verpleegkundigen niet altijd paraat hebben. De gemiddelde EHBO'er heeft dat dan weer wel.
En er bestaan natuurlijk de bloedmooie combinaties van verpleegkundigen die ook een EHBO diploma hebben. Net zo mooi als een bouwvakker die een EHBO diploma heeft. Die weet namelijk van iets heel anders weer heel veel, terwijl hij je ook nog kan helpen bij ongelukken.
Groeten van Michel
(Die van plan in nog wel even door te leven!)