Brandweer in de toekomst.......2040

Auteur Topic: Brandweer in de toekomst.......2040  (gelezen 2433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 5 oktober 2009, 21:10:30
Hoe zou de brandweer eruit zien in 2040? Deze samenvatting van de Strategische reis van de brandweer, illustreert de visie naar een brandweer die minder repressief bezig zal zijn en meer preventief .

Bron: NVBR



Interessante ontwikkelingen..........




Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:47:15
Hoe zou de brandweer eruit zien in 2040? Deze samenvatting van de Strategische reis van de brandweer, illustreert de visie naar een brandweer die minder repressief bezig zal zijn en meer preventief .

Bron: NVBR



Interessante ontwikkelingen..........

En men denkt dat er dan nog genoeg mannen(en vrouwen)bij de brandweer willen komen als het bijna puur preventief is? En voor dit loon? Men heeft nu al moeite...  :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:59:30
Wat mij een beetje stoort is dat men weer terug wilt naar de situatie voordat men ging 'regionaliseren'... lokaal doen wat je lokaal kan, met lokale kennis en geen eenheidsworst...

Dus eerst ga je dit als bobo kapot maken en dan kom je met een nieuw idee... :-X

Een tijd geleden had de brandweer invloed op de regelgeving via BZK... Nu doet VROM wat de belangengroepen van de bouwwereld willen... Steeds meer aan het bedrijfsleven overlaten...

Als men echt minder wil gaan uitrukken dan moeten alle gebouwen standaard worden gebouwd moet een sprinkler, ook woningen. Dit kan goedkoop door investeringen van de overheid. Leg in de steden een grijswaterleidingsysteem aan met verhoogde druk en je kan de woningen er zo op aansluiten zonder ingewikkelde pompinstallaties + de brandweer is voor zijn bluswater niet meer afhankelijk van de drinkwater bedrijven.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:14:58
Ik ben het wel eens met de generale boodschap uit het filmpje. We richten ons als brandweer zijnde erg op het repressieve deel van de organisatie. We hebben plannen, ontwikkelingen e.d. op het gebied van repressie. Maar je zult ook moeten kijken hoe je de burger kunt stimuleren om preventief te werk gaan. Het is van belang dat men weet dat een rookmelder moet worden opgehangen, er een vluchtplan in huis is en misschien zelfs sprinklers. Dit zorgt ervoor dat ons repressieve werk misschien minder bestaat uit het bestrijden van uitslaande branden met slachtoffers binnen.

Nee, ik ben het er wel mee eens dat op het gebied van preventie veel meer gedaan kan worden. En let wel: de mensen op de TAS zijn nog steeds nodig. Dat heeft niets met loon oid te maken. Wel zijn er ontwikkelingen op het gebied van preventie en voorlichting die moeten worden uitgewerkt...
It's me!