Explosie Gasunie - Heemskerk 10-9-2009

Auteur Topic: Explosie Gasunie - Heemskerk 10-9-2009  (gelezen 12396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #50 Gepost op: 12 september 2009, 02:01:07
GRIP is niet alleen een bestuurlijke opschaling. Het bestuur wordt pas bij GRIP 3 en 4 betrokken.
GRIP is een coördinatieregeling om te borgen dat de monodisciplinaire processen op elkaar afgestemd worden. Het zegt inderdaad niet alleen iets over de omvang, maar vooral over de complexiteit van een incident.

Als in dit geval sprake was van een effectgebied vwb explosie/gas(lucht) spreken we over GRIP 2 (afstemming mbt bron- en effectgebied).
Als in dit geval sprake was van uitval gas dan minimaal GRIP 2, eerst beoordeling omvang en prognose van de duur en dan eventueel verdere opschaling.
Uitwerking van scenario's uitval nutsvoorzieningen staan binnen Kennemerland voor volgend jaar op de planning.

Pffff,  ik bedoelde er mee

"hoeft geen extra eenheden op te leveren" en dat het meer op overleg en coördinatie nivo is. Je hebt gelijk "bestuurlijk"is misschien verkeerde woord keuze.

En je wil niet weten wat er met GRIP 2 wordt geinformeerd binnen Kennemerland het is goed voor meer dan 30 telefoontjes.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #51 Gepost op: 13 september 2009, 08:41:18
Pffff,  ik bedoelde er mee

"hoeft geen extra eenheden op te leveren" en dat het meer op overleg en coördinatie nivo is. Je hebt gelijk "bestuurlijk"is misschien verkeerde woord keuze.

Oké  O0


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #52 Gepost op: 13 september 2009, 15:54:53
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 13 september 2009, 16:05:25
Als we niet de gele kaart van de Gasunie gebruiken maar de "actiekaart gas" van onze Belgische collega's, kunnen we wél onderscheid maken tussen een guillotinebreuk en een 10%-breuk (= verwachte maximale effect van een blazend overdrukventiel). Bovendien maken onze Belgische collega's onderscheid tussen de afstanden bij nog niet ontstoken gas (grotere gevaarsafstand vanwege een aanvankelijk ontbrandende gaswolk) en ontstoken gas (na korte tijd een stabiele, kleinere hittediameter).

Guillotinebreuk:
300 mm (12 inch): 1e ring = 150-->80 m, 2e ring = 320-->220 m, 3e ring = 300 m
610 mm (24 inch): 1e ring = 290-->140 m, 2e ring = 610-->430 m, 3e ring = 600 m
910 mm (36 inch): 1e ring = 430-->190 m, 2e ring = 870-->640 m, 3e ring = 900 m

10%-breuk:
300 mm (12 inch): 1e ring = 16-->10 m, 2e ring = 37 m, 3e ring = 50 m
610 mm (24 inch): 1e ring = 33-->16 m, 2e ring = 78 m, 3e ring = 100 m
910 mm (36 inch): 1e ring = 51-->23 m, 2e ring = 121 m, 3e ring = 150 m

Mocht een ontstoken overdrukventiel dus niet leiden tot het volledig bezwijken van een leiding, dan is het hitte-effect bij een fakkelend ventiel zelfs bij de grootste leiding relatief beperkt (en blijft naar mijn inschatting mogelijk zelfs binnen het hek van het compressorstation).

Genoeg geanalyseerd - ik smacht naar het beloofde persbericht!

Hoe zit het dan met die woonwijk dicht bij het station? Die ligt volgens mij in de 2e ring bij geheel falen van een leiding? ???


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #54 Gepost op: 14 september 2009, 16:49:19
Palmpie,

Je wilt niet weten hoeveel gebouwen er op heel veel plaatsen zelfs in de eerste ring liggen. En op basis van risicoberekeningen mag dat ook. De kans op het bezwijken van de leiding is namelijk erg klein. Wat ruimtelijke ordening betreft wordt helaas bijna alleen naar de kans gekeken (de beroemde 10 min6 / 10min8-discussie). Het effect indien het onverhoopt toch mis gaat, is veel minder relevant. En wordt er over effect gepraat, dan wordt alleen gekeken naar het aantal doden - en wordt het veel grotere aantal te verwachten gewonden niet meegenomen. Wat mijns inziens leidt tot een veel te rooskleurig beeld.
Als brandweer vind ik de kans dat iets gebeurt trouwens niet zo relevant: wij komen alleen als het fout is gegaan en voor de brandweer is in dat geval de kans dus 1.
  
In België heeft men na Gellingen alle hogedrukleidingen die door woonkernen liepen, omgelegd, met uitzondering van een voor de industrie cruciale leiding in Antwerpen, Luik of Brussel, dat weet ik niet meer.
In Nederland, waar de grond superduur is en gemeenten het liefst geen enkele bouwbeperking hebben, mag men op grond van de regelgeving van VROM in principe "kwetsbare objecten" bouwen vanaf 4 meter vanuit het hart van de gasleiding bij de kleinste diameters en vanaf 60 meter van de leiding bij de grootste diameter. Minder kwetsbare objecten, zoals kantoorgebouwen, mogen ook bij de grootste diameters dichterbij worden gebouwd. Nu heeft ook VROM wel ingezien dat je in geval van een leidingbreuk toch wat uit te leggen hebt als er net zoiets zou gebeuren als in Gellingen. Met een nieuwe rekenmethode is geconcludeerd dat op ca 100 lokaties woningen te dicht op de leiding liggen. Hier kunnen verschillende maatregelen worden getroffen om het risico te verminderen. Voor meer info: zie
http://www.brandweerkennisnet.nl/@5966/achtergronden/

Mocht het trouwens ooit fout gaan met een gasleiding dichtbij een pand waarin zich nog mensen bevinden  - dan wordt dat de optimale test voor zelfredzaamheid.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #55 Gepost op: 14 september 2009, 17:35:27
Пожар на Озерной ул в Москве een gasexplosie

10 mei 2009 in Moskou. http://www.depers.nl/video/314837/Gasexplosie-Moskou-honderd-meter-hoge-vlammen.html
De druk op deze leiding ken ik niet, maar hopelijk hoor ik die binnen enkele dagen. Schatting uit de erg losse pols: ergens tussen de 20 en 40 bar?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #56 Gepost op: 14 september 2009, 17:44:28

This is my video footage of the gas pipeline explosion in Edison NJ (March 1994). This was taken while trying to evacuate the Durham Woods apartment complex