Met een stijgende verbazing tot 4 keer aan toe het filmpje zitten bekijken, voordat ik echt kon geloven wat ik zag.
Heb al vaak gelezen over hoe omstanders vaak reageren op een ongeval, maar het is gewoon schokkend om dit in het echt te zien.
Zoals dus vaak in dit soort situaties zie je de eerste minuten iedereen naar elkaar kijken, en afwachten of iemand een initiatief neemt.
Ronduit schokkend hoe de filmer en de mensen eromheen elkaar staan te vertellen hoe en wat er gebeurt is ("hij kwam daar vandaan"), zonder zich om het slachtoffer te bekommeren. Alleen al het idee om te gaan filmen, zonder iets te doen, terwijl in de auto iemand aan het verdrinken is, om misselijk van te worden.
Verder is duidelijk te zien is dat de meeste omstanders in eerste instantie afwachtend zijn wat de agent gaat doen, hij is in hun ogen (en dat is natuurlijk ook best logisch) degene die "zou moeten weten wat er moet gebeuren" ; je hoort iemand ook aan hem vragen "wat moeten we doen".
De agent zie je op dat moment via de portofoon hulp inroepen, hij is dus wel degelijk met de hulpverlening begonnen, maar verder zie ik hem (zover dit op het filmpje te zien is) weinig actie ondernemen. Let wel, dit is alleen een constatering, geen oordeel; het is goed mogelijk dat de agent zelf ook gewond en/of in shock is door de aanrijding, en daardoor niet in staat adequaat te handelen.
Het wachten is dan op iemand die wel iniatief neemt, in dit geval de vrouw "je laat iemand hier toch niet verdrinken" en de man met zonnebril, hulde voor deze 2 personen. Maar dan nog zie je veel anderen (incl. filmer) nog steeds alleen maar toekijken en weinig doen.
Pas als er meer hulpverleners arriveren en er duidelijk actie ondernomen wordt, zie je ook meer mensen die willen gaan helpen, maar dan zijn er al kostbare minuten voorbij.
Een heel triest en schokkend gebeuren, heel veel sterkte aan familie van het slachtoffer en alle andere betrokkenen en hulpverleners.