Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009

Auteur Topic: Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009  (gelezen 27342 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2009, 12:22:30
Beetje kort door de bocht denk je ook niet.

Meerdere omstanders steken ook geen poot uit.........

Maar wel blij dat we dit filmpje kunnen zien toch, want is toch veel belangrijker dat je het gebeuren filmpt met je mobiel. Dan dat je iemands leven redt......

mvg
Mike

Ik wilde net hetzelfde zeggen. De filmer staat eerst ook een minuut te filmen terwijl er nog überhaupt niemand richting de auto is gegaan. En altijd maar weer zeiken op de poltie, oké, de agent handelde volgens een boekje maar je kan hem wel zijn burgerlijke verantwoordelijkheid verwijten, maar ga eerst eens bij je zelf te rade... Ik wordt hier altijd zo godvergeten chagarijnig van...


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2009, 12:36:05
Op de site van Webregio reageert de "heldhaftige filmert" dat hij het water niet in kon gaan ivm een verbandje om zijn voet :o

Zelf dus minuten niets doen, legitimeert dus het volledig afbranden van een gewonde agent, door onze "held" :-X

In dezelfde situatie zouden duizenden andere mensen ook op de kant blijven staan wachten totdat iemand anders iets doet.

Ik wens deze agent heel veel sterkte toe met het verwerken van deze tragedie alsook de in mijn ogen onterechte kritiek en bagger die hij nu over zich heen uitgestort krijgt.

Ruud


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2009, 12:40:41
Gelukkig, toch fijn om te weten... als ik ooit verdrink in een auto kunnen mijn nabestaanden de laatste seconden van mijn leven nog vaak genoeg terugkijken op internet, want er zijn genoeg omstanders die niet te beroerd zijn dit vast te leggen op video. Nu ga ik met een gerust hart de deur weer uit! Hup Holland Hup!!

 :-\ :'(
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #13 Gepost op: 2 september 2009, 12:51:55
Beetje kort door de bocht denk je ook niet.

Meerdere omstanders steken ook geen poot uit.........

Maar wel blij dat we dit filmpje kunnen zien toch, want is toch veel belangrijker dat je het gebeuren filmpt met je mobiel. Dan dat je iemands leven redt......

mvg
Mike

Niet echt nee, van een politieagent, (lees hulpverlener) mag je toh meer verwachten?
Als oom agent staat te kijken vind ik het niet vreemd dat omstanders mee staan te kijken. Want als de agent hiet niet doet zal er wel een reden voor zijn en ga je zelf ook niet.

Ik zou het graag willen, maar zie geen mogelijkheid om de actie van de agent goed te praten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Tammo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #14 Gepost op: 2 september 2009, 13:05:09
Helaas is uit onderzoek gebleken dat als er een ongeluk is gebeurt, de kans dat een omstander te hulp schiet, afhangt van de hoeveelheid mensen
die bij het ongeluk aanwezig zijn. Des te groter de groep, des te kleiner de kans dat iemand daadwerkelijk wat gaat doen.
Heeft ermee te maken dat iedereen denkt, dat een ander wel te hulp zal schieten.

Als de agent wellicht aanstalten had gemaakt, of andere mensen had aangesproken om te gaan helpen, was de menigte wellicht wel in beweging gekomen.
Als er één schaap over de dam is, volgen er meer....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 2 september 2009, 13:05:54
Met een stijgende verbazing tot 4 keer aan toe het filmpje zitten bekijken, voordat ik echt kon geloven wat ik zag.
Heb al vaak gelezen over hoe omstanders vaak reageren op een ongeval, maar het is gewoon schokkend om dit in het echt te zien.
Zoals dus vaak in dit soort situaties zie je de eerste minuten iedereen naar elkaar kijken, en afwachten of iemand een initiatief neemt.

Ronduit schokkend hoe de filmer en de mensen eromheen elkaar staan te vertellen hoe en wat er gebeurt is ("hij kwam daar vandaan"), zonder zich om het slachtoffer te bekommeren. Alleen al het idee om te gaan filmen, zonder iets te doen, terwijl in de auto iemand aan het verdrinken is, om misselijk van te worden.

Verder is duidelijk te zien is dat de meeste omstanders in eerste instantie afwachtend zijn wat de agent gaat doen, hij is in hun ogen (en dat is natuurlijk ook best logisch) degene die "zou moeten weten wat er moet gebeuren" ; je hoort iemand ook aan hem vragen "wat moeten we doen".  

De agent zie je op dat moment via de portofoon hulp inroepen, hij is dus wel degelijk met de hulpverlening begonnen, maar verder zie ik hem (zover dit op het filmpje te zien is) weinig actie ondernemen. Let wel, dit is alleen een constatering, geen oordeel; het is goed mogelijk dat de agent zelf ook gewond en/of in shock is door de aanrijding, en daardoor niet in staat adequaat te handelen.

Het wachten is dan op iemand die wel iniatief neemt, in dit geval de vrouw "je laat iemand hier toch niet verdrinken" en de man met zonnebril, hulde voor deze 2 personen. Maar dan nog zie je veel anderen (incl. filmer) nog steeds alleen maar toekijken en weinig doen.
Pas als er meer hulpverleners arriveren en er duidelijk actie ondernomen wordt, zie je ook meer mensen die willen gaan helpen, maar dan zijn er al kostbare minuten voorbij.

Een heel triest en schokkend gebeuren, heel veel sterkte aan familie van het slachtoffer en alle andere betrokkenen en hulpverleners.
Samen sterk in de hulpverlening!


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #16 Gepost op: 2 september 2009, 13:10:37
Niet echt nee, van een politieagent, (lees hulpverlener) mag je toh meer verwachten?
Als oom agent staat te kijken vind ik het niet vreemd dat omstanders mee staan te kijken. Want als de agent hiet niet doet zal er wel een reden voor zijn en ga je zelf ook niet.

Ik zou het graag willen, maar zie geen mogelijkheid om de actie van de agent goed te praten.

dus even een voorbeeld zoeken dat wat dichter bij jou ligt: brand......in een woning en we weten dat er nog mensen binnen zijn maar er is teveel gevaar om een ploeg naar binnen te sturen en die staan dus ook op straat te kijken......wat weer door een malloot met een gsmmetje op internet wordt gegooit......en dan zijn je collega's nog niet eens gewond tgv een aanrijding.......volgens mij toch ook een scenario dat al eens eerder is voorgekomen nietwaar? Dat is dan wel geaccepteerd dat de hulpverleners zichzelf niet in gevaar brengen om koste wat kost iemand anders te redden, of zie ik het nou verkeerd?

Ruud


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #17 Gepost op: 2 september 2009, 13:11:09
protocollen he... Zijn we op deze site meestal ook erg van. doet een blauw lampje het niet dan is het verboden om een prio 1 rit te rijden, in de nacht verplicht met sirene aan rijden want dat is het protocol. Een agent welke een brandend huis in rent om vrouw en kinderen te redden is een blauw reageer buisje en doet alles tegen de regels in. Tsjaa en zo is er ook een protocol dat voorschrijft dat het niet aan te raden is om te water te gaan bij een voertuig te water. Ik had dus eigenlijk louter positieve reacties verwacht hier. De agent handelde namelijk volgens de richtlijnen. Maarja nu is maar weer eens bewezen hoe belachelijk sommige protocollen zijn. Staat er een huis te branden waar nog vrouw en kinderen in zitten dan gaat 9 van 10 dienders gewoon naar binnen, doet een blauw lampje het niet van de O&G dan rij je gewoon die pitrit om je collega's in nood te helpen en ja als er een auto te water raakt dan doe je er alles aan om iemand te redden. Ik kan de reactie van de collega derhalve uit persoonlijk oogpunt niet goedkeuren. Ik zou er slapeloze nachten van hebben dat ik niks gedaan heb om een leven te redden. Maarja de richtlijnen geven de collega gelijk dus wie ben ik om mijn persoonlijke mening hier te geven...


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #18 Gepost op: 2 september 2009, 14:35:10
Op iedere instructie (in iedergeval bij de BRW) wordt je afgeraden om zonder middelen, backup etc te water te gaan. Als mens is dat een ander verhaal, ik denk ook dat ik wel zou gaan.

Wat de bekritiseerde agent betreft. Deze man staat in een uniform, rijdt in een auto met blauwe lampen, etc. Maar is tegelijkertijd OOK slachtoffer !!! De helderheid van geest om via de porto te zorgen voor echte hulp vind ik al prima !!!

Die andere mensen, daar zakt mijn broek vanaf. Niet helpen, maar kijken en filmen..........
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #19 Gepost op: 2 september 2009, 14:48:57
Een schokkend filmpje, wat overduidelijk laat zien hoe NIET te handelen bij een ongeval.

Punt 1: De agent in kwestie is slachtoffer van een ongeval. Zal gezien de impact een behoorlijke angstreactie hebben gehad.
Toch is deze man helder genoeg van geest om het ongeval te melden, waardoor er nog sneller hulp arriveert. TOP !!
Punt 2: Filmer doet wat menig jongere doet. De telefoon niet gebruiken waar deze voor bedoelt is, namelijk het filmen, in plaats van het alarmnummer te bellen. FAIL !!
Punt 3: Omstanders horen het verhaal van de filmer aan en gaan discussiëren over de oorzaak. Verder doen ze niets en kijken rustig toe hoe iemand in de auto zit. FAIL !!
Punt 4: Een helder denkende mevrouw spoort de omstanders aan, om het slachtoffer te helpen (cq bij te staan). Hieraan wordt gehoor gegeven door man met zonnebril. TOP !!

Punt 5: De alsmaar aanhoudende kritiek op elkaar. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
De agent in kwestie heeft ook geen enkele hulp ontvangen na een behoorlijk zware klap. Niemand bekommert zich om de 2 !! slachtoffers in kwestie, totdat het te laat is?
Uiteraard blijft het nog de vraag of het dodelijke slachtoffer het zou hebben overleefd, wanneer hij per direct uit de auto gehaald was. Want volgens mij heeft de klap, in combinatie met het ter water raken, de meeste schade aangericht.