Ik kan heel goed begrijpen dat mensen boos op de agent zijn. Die mensen zien immers een hulpverlener aan de kant staan en ogenschijnlijk niks staan doen. En ik moet zeggen, toen ik het filmpje zag had ik ook niet zoiets van "ik begrijp waarom hij blijft staan".
Omstanders die niks doen is gewoon een feit. Natuurlijk niet goed te keuren, maar daar zijn veel onderzoeken naar gedaan. Inderdaad heeft dat te maken met kuddegedrag. Hoe je echt reageert in zo'n situatie weet je pas als je in die situatie zit. Mensen rennen weg, mensen verstijven en andere mensen gaan direct tot actie over.
Van hulpverleners wordt (terecht) verwacht dat ze weten wat ze moeten doen en daar ook naar handelen. Uiteraard kunnen we niet in het hoofd van de betrokken diender kijken en weten we niet wat hij op dat moment voelde na de klap. De beste stuurlui.... maar ik snap echt wel dat er in eerste instantie toch wat "verbazing" is over het gedrag van de betrokken diender.
En die protocollen.... tja.... prima leidraad hoor, maar de praktijk is toch altijd nét even anders. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat protocol hier de reden is geweest om te blijven staan... zeker niet gelet op de diepte van de sloot, de aanwezigheid van vele omstanders etc. Maar de korpsleiding kan natuurlijk niet anders dan achter de eigen protocollen staan.