Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009

Auteur Topic: Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009  (gelezen 27876 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #80 Gepost op: 23 september 2009, 23:38:22
Als ik familie vn dit SO was zou ik die filmer aanklagen, wet niet of het nut heeft in NL , maar ik zou het proberen. De agent trouwens ook, maar die komt dan waarschijnlijk weg met shock ed (en terecht), maar ik zou deze omstanders zeker aankagen.

Ik wil hier toch even wat over kwijt. Misschien schop ik mensen tegen het verkeerde been maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik kan alleen oordelen over wat ik op het filmpje zie en dat hoeft niet de waarheid te zijn. Niemand die erbij is geweest kan goed oordeel geven

Waarom is het terecht dat de agent weg kan/mag komen met een shock? Misschien hebben de omstanders ook wel een shock omdat ze hier getuigen van waren? Dat is misschien ook de reden dat ze niet gelijk gereageerd hebben? Volgens de wet moet iedereen binnen zijn kunnen hulpverlenen. Heb ergens gelezen dat de filmer zijn voet in het verband had zitten dus kan hij misschien wel daardoor de sloot niet in. Blijft alleen het disscussie punt over of het slim was te filmen. Ik weet dat er tegenwoordig eerder gefilmd wordt dan 112 bellen maar volgens mij is er nog geen wet die verbied dat je filmt.

Je hoort de omstanders vragen "wat moeten we doen" dus die weten ook niet echt wat ze moeten. Dit is duidelijk een teken van een schrik/ shock reactie. Op 1 minuut 13 (ongeveer) hoor je iemand vragen "zit er nog iemand in dan?" daarop wordt er door de omstanders actie ondernomen. Kennelijk was de agent zo gewond/shock dat hij ook geen aanwijzingen meer kon geven dus mogelijk net zo veel shock als de omstanders beide weten niet meer wat te doen

Ik vindt persoonlijk dat er in sommige reacties wel erg makkelijk naar de agent gekeken wordt tov de omstanders. als ik een ongeval zie waarbij een agent staat te kijken en een auto in de sloot ligt ga ik er ook niet van uit dat er nog iemand in zit.

Iedereen zal moeten leven met de vraag "wat als ik......." denk dat dat voor de betrokkene al  erg genoeg is.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #81 Gepost op: 24 september 2009, 00:56:52
ja... laten we vooral naar een wereld toegaan dat fouten maken meteen betekent dat je wordt aangeklaagd...

Ik denk niet dat je in die wereld wil leven... zoals in USA ? Van mij hoeft het niet...

Laat ik daar nou heel erg graag heen willen verhuizen en wonen, maar je hebt gelijk, niet iedereen meteen aanklagen. Ik sprak iets te direct, maar ik begin echt gek te worden van al die filmpjes van mensen die zeggen dat er iets moet gebeuren en zelf niets doen.

Ik wil hier toch even wat over kwijt. Misschien schop ik mensen tegen het verkeerde been maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik kan alleen oordelen over wat ik op het filmpje zie en dat hoeft niet de waarheid te zijn. Niemand die erbij is geweest kan goed oordeel geven

Waarom is het terecht dat de agent weg kan/mag komen met een shock? Misschien hebben de omstanders ook wel een shock omdat ze hier getuigen van waren? Dat is misschien ook de reden dat ze niet gelijk gereageerd hebben? Volgens de wet moet iedereen binnen zijn kunnen hulpverlenen. Heb ergens gelezen dat de filmer zijn voet in het verband had zitten dus kan hij misschien wel daardoor de sloot niet in. Blijft alleen het disscussie punt over of het slim was te filmen. Ik weet dat er tegenwoordig eerder gefilmd wordt dan 112 bellen maar volgens mij is er nog geen wet die verbied dat je filmt.

Je hoort de omstanders vragen "wat moeten we doen" dus die weten ook niet echt wat ze moeten. Dit is duidelijk een teken van een schrik/ shock reactie. Op 1 minuut 13 (ongeveer) hoor je iemand vragen "zit er nog iemand in dan?" daarop wordt er door de omstanders actie ondernomen. Kennelijk was de agent zo gewond/shock dat hij ook geen aanwijzingen meer kon geven dus mogelijk net zo veel shock als de omstanders beide weten niet meer wat te doen

Ik vindt persoonlijk dat er in sommige reacties wel erg makkelijk naar de agent gekeken wordt tov de omstanders. als ik een ongeval zie waarbij een agent staat te kijken en een auto in de sloot ligt ga ik er ook niet van uit dat er nog iemand in zit.

Iedereen zal moeten leven met de vraag "wat als ik......." denk dat dat voor de betrokkene al  erg genoeg is.



Je hebt gelijk :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #82 Gepost op: 24 september 2009, 03:17:47
is inmiddels duidelijk waaraan de man is overleden?neem aan dat het nfi is ingeschakeld in deze zaak.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #83 Gepost op: 24 september 2009, 08:04:06

Iedereen zal moeten leven met de vraag "wat als ik......." denk dat dat voor de betrokkene al  erg genoeg is.


Dat denk ik ook.. Denk daarom ook dat het totaal géén zin heeft om bovenstaande conclusie's te gaan trekken.

Er zijn (natuurlijk) intern veel meer zaken bekend als die naar buiten worden gebracht. Misschien is het daarom handig om de officiele persberichten even af te wachten
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Persbericht Politie Kennemerland:

Politieman ontslagen

Onlangs is een medewerker van de afdeling Buiten Bewaking Schiphol (BBS) ongeschiktheidontslag verleend. Op maandag 31 augustus 2009 was de medewerker betrokken bij
een aanrijding in Hoofddorp, waarbij een dodelijk slachtoffer te betreuren viel.

Onder leiding van het Openbaar Ministerie is door medewerkers van het KLPD een onderzoek in gesteld naar de toedracht van het ongeval en het handelen, of gebrek hieraan,
door alle omstanders, evenals de medewerker BBS. Op grond van het onderzoek heeft het OM besloten om de medewerker vanwege zijn rijgedrag als verdachte te dagvaarden
voor de rechtbank te Haarlem. Gebleken is dat de medewerker, in strijd met de brancherichtlijnen, de toegestane snelheidslimiet fors heeft overschreden. Daarnaast is ook uit
andere feiten en omstandigheden gebleken dat de medewerker onvoldoende bekwaam en geschikt bleek te zijn voor verdere uitoefening van zijn functie. De onderzoeksresultaten
zijn voor de politieregio aanleiding geweest tot het verlenen van ongeschiktheidontslag. Daarnaast gaf het ingestelde onderzoek geen aanleiding om de medewerker BBS, danwel
de omstanders te vervolgen voor het niet verlenen van hulp aan het slachtoffer.


pelagiapeil

  • Gast
Politieman ontslagen na dodelijk ongeval
Uitgegeven:    7 mei 2010 15:06
Laatst gewijzigd:    7 mei 2010 16:48
HAARLEM - Een politieman van het korps Kennemerland is onlangs ontslagen, omdat hij betrokken is geweest bij een dodelijk ongeval in augustus 2009 in Hoofddorp.
© ANP

Dat maakte de politie vrijdag bekend.

De politiemedewerker van Buiten Bewaking Schiphol (BBS) reed veel te hard toen hij in botsing kwam met een personenauto. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) concludeert dit na onderzoek van het ongeval.

Amstelveen

De resultaten van het onderzoek zijn voor de politie reden om de man te ontslaan. Justitie gaat hem vervolgen voor het ongeval, waarbij een 78-jarige inwoner van Amstelveen om het leven kwam. Door de botsing kwam de auto van het slachtoffer in een sloot terecht.

Volgens de politie is gebleken dat de medewerker de snelheidslimiet fors heeft overschreden. Dat is in strijd met de brancherichtlijnen.

Omstandigheden

De man is ongeschikt voor de verdere uitoefening van zijn functie, vindt de politie. Ook andere feiten en omstandigheden zouden hierbij een rol spelen. Inhoudelijk wil de politie daar niet verder op ingaan.

Het KLPD heeft ook onderzoek gedaan naar de hulpverlening aan het slachtoffer. Justitie ziet in de resultaten daarvan geen aanleiding om de ontslagen politieman of omstanders te vervolgen,ondanks het feit dat zij geen hulp hebben verleend aan het slachtoffer.
© ANP

gevonden op nu.nl


het is niet goed te praten maar is deze straf niet dubbel?
ontslag en rechtsvervolging?
of zie ik dat verkeerd?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Agent durfde deur niet uit na internetfilmpje

http://www.depers.nl/binnenland/484259/Agent-bang-na-internetfilmpje.html

Gepubliceerd: vandaag 12:47
Update: vandaag 12:49

De 28-jarige politieman die in augustus een dodelijk ongeval veroorzaakte in Hoofddorp durfde na afloop twee weken de deur niet uit, omdat er een filmpje op internet was verschenen.

Dat zei de agent, C.H. uit Beverwijk, donderdag voor de rechtbank in Haarlem waar hij terechtstond voor dood door schuld.
Op het filmpje is te zien hoe de politieman samen met een groepje omstanders toekijkt hoe de auto van het latere slachtoffer in een sloot ligt. Er ontstond commotie over, omdat niemand ingreep. ,,Ik was bang dat ik zou worden herkend'', zei H. donderdag over de beelden. Het Openbaar Ministerie (OM) besloot niemand te vervolgen voor nalatigheid.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Strafeis ex-agent na fataal ongeval

http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=109617&tijdlijn=1
3 juni 2010 - 11:43

HOOFDDORP Tegen een voormalig agent van de afdeling Buiten Bewaking Schiphol (BBS) is donderdag voor de rechtbank in Haarlem 180 uur werkstraf en een rijontzegging van zes maanden geëist. Hem wordt dood door schuld verweten na betrokkenheid bij een ongeval met dodelijke afloop.

De 28-jarige man uit Beverwijk was op 31 augustus vorig jaar in Hoofddorp in botsing gekomen met een 78-jarige bestuurder uit Amstelveen. Die overleed aan zijn verwondingen. Uit onderzoek bleek dat de verdachte veel te hard had gereden. Ook bood hij geen hulp aan het slachtoffer.

Naast de werkstraf en rijontzegging is geëist dat de verdachte de uitvaart van van het slachtoffer vergoedt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Agent durfde deur niet uit na internetfilmpje
Uitgegeven: 3 juni 2010 13:05
Laatst gewijzigd: 3 juni 2010 13:37

HAARLEM - De 28-jarige politieman die in augustus een dodelijk ongeval veroorzaakte in Hoofddorp durfde na afloop twee weken de deur niet uit, omdat er een filmpje op internet was verschenen.

Dat zei de agent, C.H. uit Beverwijk, donderdag voor de rechtbank in Haarlem waar hij terechtstond voor dood door schuld.

Op het filmpje is te zien hoe de politieman samen met een groepje omstanders toekijkt hoe de auto van het latere slachtoffer in een sloot ligt.

Er ontstond commotie over, omdat niemand ingreep. ''Ik was bang dat ik zou worden herkend'', zei H. donderdag over de beelden. Het Openbaar Ministerie (OM) besloot niemand te vervolgen voor nalatigheid.


Blaam

Officier van justitie Martine Hollander zei op de zitting dat de verdachte te veel in de war was om te kunnen ingrijpen. Voor omstanders was het volgens het haar niet duidelijk dat de bestuurder nog in de auto zat.

Ook de maker van het gewraakte filmpje treft geen blaam, aldus het OM, omdat die gewond was aan zijn voet en daardoor onmogelijk in de sloot kon springen. De officier zei dat de zaak heel wat genuanceerder lag dan het filmpje suggereerde.


Schok

H. veroorzaakte het fatale ongeluk, doordat hij met een snelheid van 90 km per uur op een kruising afreed waar hij slechts 50 mocht rijden.

Hij kwam daardoor in botsing met een 78-jarige automobilist uit Amstelveen, die door de aanrijding in een sloot terechtkwam en naderhand aan zijn verwondingen overleed.

De politieman zei het als schok te hebben ervaren dat hij zo hard reed. Hij was op weg geweest naar een brand bij Schiphol en had minder op de snelheid gelet, zo verklaarde hij.


Gepantserd

De verdachte was als buitengewoon opsporingsambtenaar belast met de bewaking van de omgeving van Schiphol en hij reed daarom in een gepantserde politieauto.

Volgens de officier had H. geen enkele reden om ter plekke harder te rijden dan de maximumsnelheid.


Nachtmerrie

Weliswaar had de politieman contact gehad met de meldkamer van de marechaussee op Schiphol, maar die gaf hem geen toestemming om harder te rijden. De aanklaagster eiste een werkstraf van 180 uur en een ontzegging van de rijbevoegdheid van een half jaar.

H., die inmiddels is ontslagen, zei dat het ongeluk zijn hele leven een nachtmerrie zal blijven. Hij is sinds kort aan het werk bij een particulier beveiligingsbedrijf.


www.nu.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Agent krijgt taakstraf voor dodelijk ongeluk

De agent die vorig jaar in Hoofddorp een dodelijke aanrijding veroorzaakte, heeft een taakstraf van honderdtachtig uur gekregen. Ook mag de agent, die inmiddels is ontslagen, van de rechtbank in Haarlem negen maanden niet rijden en moet hij de nabestaanden een onkostenvergoeding van ruim 6800 euro betalen.

De agent reed op 31 augustus met zijn politiewagen met hoge snelheid een 78-jarige automobilist aan. Diens auto belandde ondersteboven in een sloot. De bejaarde uit Amstelveen werd gereanimeerd, maar overleed later in een ziekenhuis.

De agent liep een hersenschudding, nekletsel en kneuzingen op. Na het ongeluk ontstond ophef, omdat uit beelden op internet bleek dat hij niet meteen ingreep toen het slachtoffer in de sloot lag. In mei werd de agent ontslagen omdat onderzoek uitwees dat hij veel te hard had gereden.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/390948/1/1/50/agent-krijgt-taakstraf-voor-dodelijk-ongeluk.html