Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009

Auteur Topic: Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009  (gelezen 27287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #40 Gepost op: 3 september 2009, 00:22:54
Sorry.. het laatste citaat had ik niet mee gekregen.  :-[


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 3 september 2009, 00:49:22
Is me prive al overkomen, en ja toen heb ik hulp verleent O0
Kunnen we nu weer verder praten?

Heb niet de indruk dat de agent zo zwaar gewond is, maar dat het meer om het protocol draait.

goh dan ben jij een geweldig grote piet
toen mijn auto met 60 in de flank werd geraakt was ik tot niks in staat en had een knallende hoofdpijn
en deze was heads on


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #42 Gepost op: 3 september 2009, 00:53:48
Het is natuurlijk altijd makkelijk praten vanaf de wal. Het zal natuurlijk een harde klap zijn geweest... een Touareg helemaal gepantserd geeft natuurlijk niet mee. Ik snap dat je als agent zowel fysiek als geestelijk van de kaart bent na zo'n klap, maar het is pijnlijk om te zien hoe kostbare secondes wegtikken. Het is ook erg frustrerend om te zien dat het zo lang duurt voordat er echt actie word ondernomen. Je ziet aan het begin van het filmpje enkele schaduwen die niks aan het doen zijn en aan het bepraten zijn hoe het ongeval is gebeurd. Later komen er enkele bij die wel in actie komen, maar voor degene die het heeft gefilmt heb ik totaal geen respect.
Wat me wel opvalt is dat er snel proffesionele hulp aanwezig was (ambulance in de buurt). Ook verdient de motorrijder van de politie een pluim O0. Hij heeft bij aankomst nog net niet zijn motor neergegooid, springt meteen de sloot in, start vervolgens meteen met de reanimatie om daarna met natte spullen de ambulance naar het ziekehuis te begeleiden. Helemaal top!


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #43 Gepost op: 3 september 2009, 00:57:31
Bij zon aanrijding ben je altijd in shock en over eventuele verwondingen nog maar niet te spreken, ik kan me heel goed voorstellen dat die diender op dat moment het spoor eventjes helemaal bijster was.. Ik struikel persoonlijk meer over de 5 man (waaronder de kerel die het filmt) die zeer laat actie ondernemen.. gaat zon filmpje dan echt voor een mensenleven? Echt belachelijk  :-\
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 3 september 2009, 09:07:50
Politierichtlijnen niet aangepast ondanks kritiek

02 september 2009 - www.webregio.nl/haarlemmermeer

HOOFDDORP - Ondanks de vele kritiek op het optreden van een gewonde agent bij het dodelijke ongeval in Hoofddorp zullen de hulpverleningsrichtlijnen van de politie niet aangepast worden, zo meldt politiewoordvoerder Dick van Egmond aan WebRegio. Volgens de woordvoerder zullen agenten ook in de toekomst niet ingrijpen wanneer hun eigen gezondheid in gevaar komt. ‘Heb je het filmpje van de motoragent in West-Friesland al gezien? Die wordt aangereden omdat hij in zijn poging om hulp te verlenen zijn eigen veiligheid uit het oog verliest...’, aldus Van Egmond.

Een agent die toekijkt hoe een slachtoffer van een auto-ongeluk min of meer verdrinkt, leverde veel reacties van onze bezoekers op. De politie Kennemerland gaf als reactie dat de agent niet mocht ingrijpen aangezien hij zelf gewond was, want zo waren de richtlijnen. Deze zullen dus niet worden aangepast.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #45 Gepost op: 3 september 2009, 09:13:12

goh dan ben jij een geweldig grote piet
toen mijn auto met 60 in de flank werd geraakt was ik tot niks in staat en had een knallende hoofdpijn
en deze was heads on

We zijn gelukkig niet allemaal het zelfde ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #46 Gepost op: 3 september 2009, 09:54:27
Politie slaat terug na kritiek
Door VICTOR SCHILDKAMP

HOOFDDORP - De politie slaat terug naar omstanders van een fataal ongeluk in Hoofddorp, die een agent ervan beschuldigen niets te hebben gedaan om een slachtoffer te redden. De politie slaat terug naar omstanders van een fataal ongeluk in Hoofddorp, die een agent ervan beschuldigen niets te hebben gedaan om een slachtoffer te redden.
 
Niet het gedrag van de agent is discutabel, stelt de politie, maar dat van de omstanders zelf.

De aanrijding kostte Bertus Baartman (78) uit Amstelveen maandag het leven. Hij botste met zijn auto op een politiewagen. De auto met Baartman erin belandde door de klap ondersteboven in de sloot. De agent die de politiewagen bestuurde, riep direct versterking op, maar zou niet naar de auto van Baartman zijn toegelopen. Volgens de getuigen had het slachtoffer gered kunnen worden als de politieman te hulp zou zijn geschoten.

Dick van Egmond, woordvoerder van politie Kennemerland, ziet dat anders. „De agent heeft dan wel het politiepak aan, maar de omstanders doen op dat moment ook niks. Er staat er een zelfs rustig te filmen. Heel dapper.’’ Op internet circuleert het filmpje, waarin is te zien dat de agent en omstanders aarzelen voordat een van de getuigen naar de wagen gaat.

Volgens Van Egmond staat het gedrag van de betrokken politieman daarentegen níet ter discussie, omdat hij een lichte hersenschudding had opgelopen. „Ik heb begrepen dat hij zelfs zijn noodknop heeft ingedrukt, wat betekent dat elke agent in de directe omgeving die kant uitgaat om te helpen.’’

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onderzoekt het ongeluk, maar níet het gedrag van de betrokken politieman.

Jeroen Hensbergen (28), een van de omstanders, is woedend als hij de reactie van de politie hoort. „Wij wísten eerst niet dat er nog iemand in die wagen zat. En wat zou jij doen als er een agent bij is die níets doet?! Wij probeerden later maar wat.’’

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/3460228/Politie_slaat_terug_na_kritiek.html
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #47 Gepost op: 3 september 2009, 10:08:37
Ik mag hopen dat die Jeroen zelf ook het water in is gesprongen alvorens met zulke reacties op de proppen te komen :-\

Het is natuurlijk een vreemd gezicht dat een politie-agent er bij staat te kijken zonder iets te doen. Volgens mij moet echter toch nu wel eens een keer duidelijk zijn dat de agent niet in staat was om actie te ondernemen omdat hij zelf in shock was en bovendien ook nog eens gewond. De agent treft dus wat mij betreft absoluut geen blaam!!!

Dan de omstanders. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gewoon wisten dat er nog iemand in de auto zat. Bovendien is het slootje nog geen meter diep dus je kan gewoon te water gaan om deze meneer te helpen. Helaas gebeurd dat pas na enkele minuten, waardoor er zeeeer kostbare tijd verloren gaat :'(

Volgens mij ben je in Nederland als burger verplicht om je medemens te helpen, mits je jezelf niet in gevaar brengt. Dat dit door veel omstanders niet gedaan wordt kan ik absoluut niet begrijpen.

Vervolgens een filmert die het filmpje op youtube knikkert en de media in werpt. Beetje jammer dat er zulke mensen rondlopen op deze wereld. Echt een HELD  >:(

Om over de diverse media maar te zwijgen :-X :( :o ::) ???


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #48 Gepost op: 3 september 2009, 10:50:26
Jeroen Hensbergen (28), een van de omstanders, is woedend als hij de reactie van de politie hoort. „Wij wísten eerst niet dat er nog iemand in die wagen zat. En wat zou jij doen als er een agent bij is die níets doet?! Wij probeerden later maar wat.’’

Wat een kul argument. Ze zien het ongeval, ze frustreren zich over het feit dat de agent (in mijn ogen legitiem) niets doet. En gaan dan het onwetende persoontje uithangen. Sorry mijnheer Hensbergen, verkeerde damage control; u zit fout. Maar de aandacht voelt waarschijnlijk lekker aan.

Citaat uit een eerdere post in deze discussie, Waaruit blijkt dat Jeroen (of zou iedere getuige zo heten) dus wist dat er iemand inzat. Hierin staat dat ze de agent aansporen!!:
Citaat
Jeroen meldt onder het artikel van het dodelijke ongeluk tussen een personenauto en een auto van de politie het volgende: ‘Het was een schade!! De agent die hem aanreed liet hem gewoon verzuipen! Omwille van ‘richtlijnen‘ deed hij niks. Letterlijk zei hij: "Ik mag niets zolang ik alleen ben." Hij stond op de kant en bleef met zijn armen over elkaar toekijken hoe ik en nog iemand dat water ingingen! Het is een grof schandaal!!!! Hopelijk overleeft meneer deze ellende Zo niet is deze agent verantwoordelijk voor zijn dood!!’
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #49 Gepost op: 3 september 2009, 13:03:00
Zoals elk ongeluk is ook hier sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Niet alleen het ongeluk zelf, maar ook bij de situatie daarna.

Aan de ene kant is er een agent (volgens sommige een 'diender', alsof we nog in de 18e eeuw leven) die betrokken is bij een ongeluk. Op dit forum weet vrijwel niemand hoe die agent zich voelde direct na het ongeval. Voelde hij zich misselijk? Had hij pijn? Was hij versuft? Wij weten het niet, maar kunnen er slechts over gissen. Bij een ongeluk waarbij voertuigen 50/60 km/u rijden zal de ene keer sprake zijn van ernstig letsel, terwijl zoiets bij een ander ongeluk tot geen noemenswaardige verwondingen leidt. In ieder geval is er een redelijke kans dat de agent zodanig verwond was, dat hij het niet aandurfde om het water in te gaan. Als ik het gevoel heb dat ik elk moment kan flauwvallen, dan zou ik in zo'n situatie ook niet het water in gaan. Aan de andere kant is er ook een kans dat de agent nog wel in staat was het water in te gaan, maar dat op basis van het protocol niet aandurfde. Er is maar 1 die daar antwoord op kan geven, en dat is de agent zelf.

Daarnaast zijn er omstanders. Je kan je afvragen vanaf welk moment die omstanders bij het ongeluk aanwezig waren. Op het filmpje kan ik het niet goed zien, maar konden die omstanders onmiddellijk zien dat er nog een bestuurder in de auto zat? Als ze konden zien dat er iemand in de auto zat, dan is het nog de vraag of het slachtoffer al dan niet in verdrinkingsgevaar was. Was het hoofd onder water, of dreigde dat te gebeuren? Als het hoofd en een deel van het lichaam nog boven water zijn, dan lijkt (!!) het verdrinkingsgevaar minder groot te zijn. Door dan zelf een slachtoffer te verplaatsen kan ernstiger letsel worden toegebracht dan wanneer het slachtoffer in de auto wordt gelaten. Is het hoofd wel onder water, dan is voor iedereen duidelijk dat er verdrinkingsgevaar bestaat, en is direct handelen noodzakelijk.

Maar goed, dan is er nog de vraag hoe omstanders de houding van de agent hebben opgevat. Hebben omstanders zich gerealiseerd dat de agent gewond was en dat hij waarschijnlijk daarom niet te water is gegaan? Of hebben omstanders gedacht dat er niemand meer in de auto zat, omdat de agent op de kant bleef staan? Hebben zij misschien gedacht dat de agent opzettelijk niet te water ging omdat er andere gevaren dreigden? Als ik bij een ongeluk een agent zie staan die op het oog geen verwondingen heeft, maar die niet te water gaat, dan zou ik ook gaan aarzelen om zelf het water in te gaan. Als een op het oog gezonde agent niet de sloot in springt, dan is er vast een reden waarom dat niet noodzakelijk is. (Ik denk dat ik de agent wel zou vragen of ik iets kan doen.)

Wij weten niet wat zich in de hoofden van de agent en de omstanders heeft afgespeeld. Van achter de computer zou iedereen zeggen dat je onmiddellijk het water in moet om het slachtoffer uit de auto te halen, dan wel zijn hoofd boven water te houden. Maar elk ongeluk kent zijn eigen omstandigheden, waardoor niet alles verloopt zoals je zou willen. Ook is het nog de vraag of het slachtoffer is overleden doordat hij circa 1,5 minuut later dan had gekund, uit het voertuig is gehaald. Stel dat omstanders het slachtoffer onmiddellijk uit de auto zouden hebben gehaald, zou de man het dan wel hebben gehaald?

Het is een triest ongeluk met een vreselijke afloop. Ik zal niemand veroordelen over zijn of haar gedrag in deze zaak, want ik ken de feiten onvoldoende. En al zou ik die kennen, dan realiseer ik me dat iedereen bij een ongeluk anders reageert. Een omstander die zelf een ernstig ongeluk heeft meegemaakt kan bij het zien van een ongeluk zodanig geschrokken zijn, dat hij niet meer in staat is hulp te verlenen. Een omstander met een enkel in het verband, die misschien nog een open wond heeft en die misschien gisteren op tv heeft gezien hoeveel gevaarlijke bacteriën in een sloot zitten, zal niet zo snel de sloot in gaan als er nog veel andere mensen in de buurt zijn.

Sterkte voor alle betrokkenen.