Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009

Auteur Topic: Man overlijdt na botsing gepantserd politievoertuig - Hoofddorp 31-08-2009  (gelezen 27893 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #50 Gepost op: 3 september 2009, 13:12:07
Wat mij betreft enige juiste reactie.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #51 Gepost op: 3 september 2009, 13:17:13
of bijna hetzelfde verhaal in 1 zin:

wij waren er niet bij, wij weten niet wat er gaande was.
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #52 Gepost op: 3 september 2009, 15:08:42
@Feder: Goed verhaal
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #53 Gepost op: 3 september 2009, 17:03:46
feder heeft in basis 100% gelijk. maar toch is er 1 partij fout in deze en dat is de media. met name rtl blies het op en had met plakken en knippen het zo verdraaid dat die dappere omstanders er meteen ingegaan waren. ik kan en wil niet anders dan die idioot die dit gefilmd en gepost heeft als mede die andere dapperen schreeuwbekken langs de kant aanraden zich aan te geven wegens dood door schuld door het niet helpen van het so.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 4 september 2009, 01:04:36
http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/5466152/Hier-is-niemand-verantwoordelijk.ece

'Hier is niemand verantwoordelijk'

door Annalaura Molducci. donderdag 03 september 2009 | 19:47 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 04 september 2009 | 00:58
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

AMSTERDAM/ HOOFDDORP - Bij een aanrijding tussen een politiewagen en een personenauto in Hoofddorp, kwam maandagavond een 78-jarige man uit Amstelveen om. Een filmpje hierover op YouTube veroorzaakte veel commotie. Te zien is dat politieagenten niet te hulp schieten terwijl het slachtoffer op dat moment in de auto in een sloot ligt, maar ook toeschouwers doen niks ‘Hier is duidelijk sprake van het passieve toeschouwereffect, niemand is verantwoordelijk’, zegt hoogleraar sociale psychologie professor Paul van Lange van de Vrije Universiteit in Amsterdam als hij het filmpje van het auto-ongeluk bekijkt.

‘Het blijkt dat mensen minder vaak en minder snel handelen naarmate er meer toeschouwers bij een incident zijn. Mensen grijpen de aanwezigheid van anderen, meestal onbewust, aan om zich te onttrekken aan hun persoonlijke verantwoordelijkheid. Dan ontstaat een gedeelde verantwoordelijkheid.’

Onzekerheid bij het inschatten van de situatie is een andere verklaring. ‘Onbewust denkt zo‘n toeschouwer dat het met de ernst van het gebeurde wel mee zal vallen. De anderen doen tenslotte ook niets. Ook speelt mee dat mensen banger zijn om fouten te maken als anderen toekijken.’

‘In het filmpje zie je eerst een agent staan die niets onderneemt en dan volgt er nog één. Ondertussen zijn toeschouwers wel aan het helpen’, zegt Van Lange. ‘Maar je ziet ook dat deze mensen de situatie niet goed kunnen inschatten. Ze hebben moeite om in te grijpen. Dat komt omdat niet eenduidig is wie verantwoordelijk is, er is een spreiding van verantwoordelijkheden. Hoe meer mensen er zijn, hoe meer dat speelt. Dat zie je ook bij andere ongelukken. Veel omstanders kunnen dus een remmende werking hebben.’

‘In dit filmpje hoor je de omstanders vragen wat ze moeten doen. Ik zie een politieagent die staat te kijken, die heeft waarschijnlijk het ongeluk veroorzaakt, terwijl andere politieagenten ook niets doen. Als het zo is dat de ene agent volgens de regels handelt dat je niet als één persoon mag ingrijpen, dan vind ik dat opmerkelijk. De situatie is hier glashelder: er ligt iemand in de auto in een sloot. En die persoon moet gered worden. Eén agent zou ook gewoon moeten ingrijpen om het leven van deze persoon te redden. Mocht dat anders zijn - en dat vraag ik me ernstig af - dan verkeert die agent nu in een groot conflict met zichzelf. Want later gaat hij denken ‘had ik niet moeten ingrijpen?‘”

‘In het filmpje zie ik ambulancepersoneel dat later bij het ongeluk is, wel meteen in actie komen. Dat komt omdat de situatie voor hen duidelijk is. Ze zijn hier maar met een doel: die man moet worden gered en dat doen ze dan ook.’

Maar ook: ‘Je ziet een heleboel niet in dit filmpje. Daarom is het moeilijk te beoordelen: ik mis gezichtsuitdrukkingen en ik kan niet goed horen wat er wordt gezegd.”

Volgens Van Lange lijkt het soms vaak of er heel veel toeschouwers zijn. Velen van hen zijn echter op weg, en maken dus maar een klein gedeelte mee van wat er gebeurt. Zij zijn hierdoor moeilijk in staat een goede inschatting van de situatie te maken. De sociaal psycholoog voegt aan zijn uitleg toe dat hulp, in welke vorm dan ook, in de eerste minuten na een ongeval of misdrijf, psychologisch gezien van onschatbare waarde is voor het slachtoffer. ‘Slachtoffers voelen zich daardoor enorm gesteund. Het kan, bij wijze van spreken, jaren therapie schelen.’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #55 Gepost op: 4 september 2009, 12:09:38
http://www.ad.nl/binnenland/3462092/Onderzoek_naar_agent_n_omstanders.html

Onderzoek naar agent én omstanders
Door VICTOR SCHILDKAMP

HAARLEM - Er komt toch een onderzoek naar het gedrag van de agent en de omstanders na het ongeluk maandag in Hoofddorp waarbij Bertus Baartman (78) om het leven kwam.
 
Het ongeluk waarbij Bertus Baartman (78) om het leven kwam. VIDEOSTILL DUMPERT
 Een filmpje op internet toont dat de de politieman en de omstanders enige tijd aarzelen voor zij het slachtoffer uit Amstelveen te hulp schieten.

Aanvankelijk zou het Korps Landelijke Politiediensten alleen de toedracht van het ongeluk onderzoeken. Justitie heeft na alle commotie rond het ongeluk besloten te onderzoeken of er sprake is geweest van verwijtbaar gedrag. Tine Zwiers van justitie: ,,Dat geldt voor de agent die de politiewagen bestuurde en voor de omstanders.’’ De wet stelt het achterwege laten van hulp aan iemand die in nood is strafbaar. Zwiers: „Het is geen misdrijf maar een overtreding. Je kunt er drie maanden hechtenis voor krijgen.’’

Justitie heeft inmiddels vastgesteld dat Baartman in het ziekenhuis is overleden. „De doodsoorzaak speelt een belangrijke rol in het onderzoek,’’ zegt Zwiers.

De betrokken politieman, een medewerker van de dienst Buiten Bewaking Schiphol (BBS), zit sinds het ongeluk ziek thuis. Hij zou door een hersenschudding geen hulp aan Baartman hebben kunnen bieden. Volgens getuigen was de agent echter goed bij kennis.


‘Niet handelen is natuurlijk’
 

Ooggetuigen en politie verwijten elkaar te traag te hebben gehandeld na een fataal ongeval in Hoofddorp. Toch is niet ongewoon dat omstanders blijven toekijken bij een ongeluk, stelt anesthesioloog Joost Bierens van de Vrije Universiteit.

„Dat noemen we wel het paal- en haalsyndroom,’’ zegt de expert op het gebied van verdrinkingsongelukken en de hulpverlening daar omheen. „Of stokstijf blijven staan, óf hulp halen. Dat gedrag gaat terug naar onze primitiefste manier van reageren: sta stil en verroer je niet of wegwezen, want hulp halen is gewoon vluchtgedrag.’’

Geïnteresseerd bekijkt hij op internet het filmpje van de hulp na het ongeval. Daarbij botsten een auto en een politieauto, waarna het voertuig van Bertus Baartman ondersteboven in de sloot belandde en Baartman overleed. Omstanders en de betrokken agent keken eerst toe.

„Ik zie een besluiteloosheid. Niemand doet iets. Over die agent kun je niet veel zeggen. Het kan zijn dat hij door de klap niet kón handelen, al ziet dat er op het filmpje anders uit. Maar dan is er die enorme besluiteloosheid. Pas na een tijdje zie je iemand rennen. Tot dan is het maar gescharrel, ook bij de auto die toch makkelijk te bereiken is.’’

Bierens kent het verschijnsel: mensen nemen de leiding niet. „Als niemand iets doet, doet ook niemand iets. Er zijn exprimenten van: zet een groep mensen in een kamer en laat rook onder de deur komen. Als één iemand zegt: ‘Rustig blijven, niks aan de hand’, dan blijven ze ook allemaal zitten terwijl er toch duidelijk wél iets mis is.’’

De agent die niets doet, doet de omstanders ook lang aarzelen, terwijl er toch een auto met inzittende voor hun neus in de sloot ligt. „Je zou zeggen: pak met vereende krachten die auto en draai hem om,’’ zegt Bierens. „Dan is de kans op overleven het grootst. Maar iemand moet de leiding nemen.’’ Bierens waagt zich niet aan de vraag of bij het ongeval strafbare feiten zijn gepleegd.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #56 Gepost op: 4 september 2009, 12:53:30
De agent die niets doet, doet de omstanders ook lang aarzelen, terwijl er toch een auto met inzittende voor hun neus in de sloot ligt. „Je zou zeggen: pak met vereende krachten die auto en draai hem om,’’ zegt Bierens. „Dan is de kans op overleven het grootst. Maar iemand moet de leiding nemen.’’ Bierens waagt zich niet aan de vraag of bij het ongeval strafbare feiten zijn gepleegd.
Geweldig, wat een expertise en vooral ook realiteitszin. :|


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #57 Gepost op: 4 september 2009, 17:21:08
Geweldig, wat een expertise en vooral ook realiteitszin. :|

Volgens mij is het een waarheid als een koe, wat de beste man vertelt.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #58 Gepost op: 4 september 2009, 17:27:29
Ja, want die auto is inderdaad vrij eenvoudig, met vereende krachten en zonder hulpmiddelen om te draaien.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #59 Gepost op: 4 september 2009, 18:12:01
Ja, want die auto is inderdaad vrij eenvoudig, met vereende krachten en zonder hulpmiddelen om te draaien.

Met 5, 6 man is dat goed te doen. Eenvoudig is anders, maar het is goed te doen. Zeker met een portie adrenaline.
De baggerondergrond maakt het niet makkelijker, okee.

Ik zou i.i.g. niet ''niets'' kunnen doen. Zou mezelf nooit kunnen vergeven; stond erbij en keek ernaar...