Motoragent zwaargewond na ongeval tijdens begeleiding ambu - Wognum 01-09-2009

Auteur Topic: Motoragent zwaargewond na ongeval tijdens begeleiding ambu - Wognum 01-09-2009  (gelezen 56901 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Je als motoragent 'vanuit het niets' als stilstaand opject op een rijbaan plaatsen is niet erg verstandig als je 't mij vraagt. Hij was veel beter op het witte vlak blijven staan, van waar hij even goed het verkeer kon waarschuwen. Uiteraard heeft ook de automobilist een grote verantwoordelijkheid, maar de fout ligt zeker ook bij de agent. Hoe 'harteloos' deze conclusie nu ook kan lijken...

Er speelden veel dingen mee in deze situatie. Als ik het goed begreep werd de bestuurder afgeleid door het ongeval aan de andere kant. Toch kwam de ambulance met zowel geluids- als optische signalen aan en dat zou toch wel aandacht moeten trekken.

Het was wellicht niet slim om in deze situatie zo te gaan staan op de rechter rijstrook (gezien de afleiding van het ongeval aan de andere kant), maar dit was ook niet direct te verwachten.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Er speelden veel dingen mee in deze situatie. Als ik het goed begreep werd de bestuurder afgeleid door het ongeval aan de andere kant. Toch kwam de ambulance met zowel geluids- als optische signalen aan en dat zou toch wel aandacht moeten trekken.

Natuurlijk verwacht je sirenes te horen bij een ongeval, lijkt mij dat die bestuurder daar niks achter denkt dat er zomaar een agent voor 'm kan staan of een ambulance..


TrainBrain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Mag een motoragent met een motor tussen zijn benen het verkeer regelen? Als hij die motor niet tussen zijn benen had gehad had hij waarschijnlijk weg kunnen springen.
En heeft de agent niet zelf ook een beetje laat gereageerd op de auto die hem naderde? De agent probeert pas weg te komen op het moment dat de automobulist hem schijnbaar ziet...

Het zijn zomaar wat vragen die men zich kan stellen..

Ik denk dat de automobulist blij mag zijn dat dit filmpje er is. In het kader van expres agenten aanrijden enzo...

Ik wil de agent, automobulist, kennissen van beiden en ooggetuigen sterkte wensen bij het verwerken van dit drama...


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Mag een motoragent met een motor tussen zijn benen het verkeer regelen? Als hij die motor niet tussen zijn benen had gehad had hij waarschijnlijk weg kunnen springen.
En heeft de agent niet zelf ook een beetje laat gereageerd op de auto die hem naderde? De agent probeert pas weg te komen op het moment dat de automobulist hem schijnbaar ziet...

Het zijn zomaar wat vragen die men zich kan stellen..

Ik denk dat de automobulist blij mag zijn dat dit filmpje er is. In het kader van expres agenten aanrijden enzo...

Ik wil de agent, automobulist, kennissen van beiden en ooggetuigen sterkte wensen bij het verwerken van dit drama...
ja een politieagent mag van zijn motor/auto tekens geven (denk maar aan rijdende stoet)
een verkeersregelaar of weginspecteur daarin tegen moeten op de weg staan
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Het verkeer reed op de rechterbaan gewoon netjes ca. 100 km/uur. als de ambulance met flinke vaart over de invoegstrook aankomt rijdt hij ook ca. 100 km/uur en kan dan prima invoegen, welicht rijdt hij zachter als er een zwaargewonde in ligt en kan hij nog vaart maken op het rechte stuk, danwel vluchtstrook.

De ambu kan dan keurig invoegen en de snelheid verhogen en op de linker baan gaan rijden. Ik snap dan ook in beginsel het nut niet om gevaarlijk op de rijbaan te gaan staan terwijl dit waarschijnlijk niet nodig is geweest.

Nogmaals sterkte voor alle betrokkenen!

En dat is nu precies wat vaak niet mogelijk is. Vergis je niet achter in de ambu zitten één à twee ambulanceverpleegkundigen en evt ook de MMT-arts. Deze zijn op dit moment vaak nog bezig met het verder stabiliseren/behandelen/monitoren van de patiënt, dat gaat niet als de ambulance stevig optrekt en scherp de bocht doorgaat. Daarnaast is het voor de patiënt ook niet goed om blootgesteld te worden aan snel optrekken en remmen, immers deze ligt in de lengterichting met het hoofd in de rijrichting.

Is de positie van de agent goed gekozen, ik weet het niet. Natuurlijk had hij op het witte vlak kunnen gaan staan. Jammer zijn er dan genoeg automobilisten die hem niet zien staan of zijn aanwijzingen gewoon zullen negeren...

Als je ergens weinig verstand van hebt doe je er goed aan om je gedachten iets minder stellig op te schrijven  ::)

@ Trainbrain, verwacht je serieus van een motoragent die een transport begeleid dat die iedere keer zijn motor netjes parkeert, zijn helm afzet, zijn spullen netjes opbergt en dan kalm de weg oploopt om het verkeer te kunnen regelen...


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
vanavond werd er in het rtl 4 nieuws nog even aandacht aan besteed.
hierin doet een agent de uitspraak dat de motorrijder geen toestemming van de meldkamer had om de ambulance te begeleiden.


zie onderstaand filmpje vanaf de elfde minuut.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/volledig/miMedia/2009/week36/wo19.46622383.public.21567368.RTL_Nieuws_02-09-2009.xml
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
tja, met links een zwaar ongeluk met veel hulpverlening en een traumaheli en rechts een ambulance en twee motoren met signalen zou het bij mij ook zomaar een paar seconden kunnen duren voor ik weer voor me kijk... natuurlijk dom, maar het gebeurt.
CN NRK


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Ik wens geen enkele hulpverlener dit toe, maar....ik vind het niet getuigen van verkeers inzicht door plotseling met je motor fiets een rijstrook van een snelweg af te sluiten. Welke agent hier op het forum zou het ook zo gedaan hebben?
Wat nu als de vrachtwagen net werd ingehaald door een personen auto. Dit had de agent nooit kunnen zien en dan had de vrachtwagen niet naar links kunnen uitwijken. Net zo goed ziet de gele Seat de vrachtwagen naar links gaan (daarvoor is zijn zicht naar voren beperkt) en pas als de vrachtwagen het beeld over de rechter rijstrook vrij geeft ziet hij (te laat misschien afgeleid of niet) ineens een motoragant dwars op de rijstrook staan.
Hopelijk komen alle betrokkenen er verder zonder blijvende trauma's doorheen, maar mijn mening is dat het niet een slimme actie was.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Voordat we over de Agent heen gaan vallen. Dit is een wettelijke actie. Kijk maar eens naar een miltaire collone. Gebeurt precies het zelfde. Alleen staat er geen regiopolitie motor maar een KMAR motor.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


TrainBrain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
@ Trainbrain, verwacht je serieus van een motoragent die een transport begeleid dat die iedere keer zijn motor netjes parkeert, zijn helm afzet, zijn spullen netjes opbergt en dan kalm de weg oploopt om het verkeer te kunnen regelen...
Ik snap natuurlijk dat dat omslachtig en haast ondoenlijk werken is, maar als dat de juiste procedure zou zijn, dit is het schijnbaar niet blijkt uit het antwoord van SRich, zou de agent fout zitten.
Ik ben toch wel benieuwd hoe betrokken partijen hier juridisch gezien van weg komen.