Al een tijd aan het meelezen, maar ik heb nu de behoefte om te reageren. Allereerst is het natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurt is. Ik hoop dat de collega er weer bovenop komt en wens hem veel sterkte toe.
En dan nu mijn bijdrage aan de discussie. Ik kan alleen spreken voor mijn eigen regio (A-A) en weet niet hoe het bij deze regio geregeld is:
Bij ons is het absoluut niet toegestaan voor ULM-rijders (op Transalp/650GS) om begeleidingen te rijden. Dit is alleen toegestaan voor motorrijders van Team Hoofdwegen op de Pan-European. De reden is simpel: Voor de ULM is de opleiding erg beperkt, 4 dagen en een dag off-road rijden. Voor de Pan moet je eerst ervaring op doen op de ULM, dan een rijtest doen en daarna nog een opleiding van 3 weken. Hierbij komt ook het begeleiden aan bod. Ieder jaar is er een bloktraining van 3 dagen, waarin begeleiden weer geoefend wordt. Tijdens het werken op de motor begeleid je ook regelmatig ambulances of andere stoetjes.
Een van de dingen die je leert: op de snelweg ga je niet stilstaan op de rijstrook, de reden hebben we helaas nu gezien. Bij 100 km/h is de remweg in het gunstigste geval 27,5 meter. Dan heb je een reactietijd van 1 seconde (voor de gemiddelde autorijder is dat al snel) en een maximale vertraging. Als een bestuurder dan afgeleid is door iets, ga je al snel naar 50 meter. De meeste afstand zit namelijk in de reactietijd. Per seconde leg je namelijk zo'n 28 meter af bij 100 km/h.
Wat je wel doet: Je rijdt, langzamer dan het overige verkeer, de invoegstrook op, gaat uiterst links rijden hierop, en geeft met je arm aan dat bestuurders moeten opschuiven. Als het kan zet je rijdend een blok. Je rijdt dus wel, maar op zo'n snelheid dat je een gat creëert voor de ambulance om in te voegen. Je blijft op dat moment staartrijder en blokt achterop komend verkeer, zodat de ambu, indien nodig, snel zijdelings kan verplaatsen. Meestal is het invoegen met een ambulance geen probleem. Bestuurders geven (vaak...) zelf al voorrang, zeker als er motorrijders begeleiden.
Over de signalering: Zie de opmerking van Enrique. Daarnaast is het vaak ook sneller om het volgens bovenstaande methode te doen, omdat je met RWS moet bellen om een kruis te krijgen. Als de ambu beslist om te gaan rijden, moet je gaan en niet nog even bellen. Over lange afstanden gebeurt het wel vaak. Ben wel eens vanaf A'dam naar R'dam gereden over een volledig afgekruiste 1e rijbaan. Maar dit zijn echt zeer uitzonderlijke gevallen!
Nogmaals, heel veel sterkte voor de betrokkenen. Lees bovenstaande als info en niet als oordeel, want ik denk dat de collega met de allerbeste bedoelingen gedaan heeft wat hij heeft gedaan. Daarom heb ik ook met ingehouden woede zitten kijken naar het RTL-nieuws. Eerst de feiten en omstandigheden op een rij en dan pas dergelijke uitspraken doen. De collega is nog geeneens gehoord!