Uitzonderlijk vervoer

Auteur Topic: Uitzonderlijk vervoer  (gelezen 3875 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

belle

  • Gast
Gepost op: 27 augustus 2009, 01:40:46
Beste noorder collega's,

Wat zegt de wetgever bij jullie over de bevoegdheden in het verkeer voor begeleider van uitzonderlijk zwaar vervoer? Het is namelijk zo dat ik al verschillende keren deze begeleiders van jullie land aan de kant heb gezet vermits deze verschillende verkeersinbreuken uitvoeren in belgië zoals het rode verkeerslicht negeren, een rotonde langs de verkeerde richting oprijden en het verkeer de toegang afsluiten. Deze begeleiders hebben namelijk in België geen enkele bevoegdheid. bij uitzonderlijk vervoer waarbij er een straat of rotonde dient afgesloten worden moet de politie deze begeleiding uitvoeren in België. Deze mensen vertelden mij dat dit wel mag in nederland met de nodige vergunningen?

Groetjes




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2009, 02:01:08
Dat klopt. In Nederland moeten er voor bijzondere transporten ontheffingen worden verleent en naar gelang de zwaarte van het transport begeleiding worden verzorgt door begeleiders/verkeersregelaars. Wegbeheerders kunnen daarnaast aanvullende maatregelen eisen. Alleen bij hele uitzonderlijke transporten komen er agenten aan te pas.

Dat de ontheffig stopt bij het overschrijden van de grens is niet meer dan logisch. 's Lands wijs, 's lands eer.


nog wat leesvoer:

TET > Ontheffingsverlening > Wettelijke basis voor ontheffingverlening
Ontheffingsverlening

De wettelijke basis voor de ontheffingverlening door de RDW wordt gevormd door de hieronder genoemde artikelen uit de Wegenverkeerswet 1994 en het bijbehorende Voertuigreglement.
  
Uit de Wegenverkeerswet 1994 is artikel 149 van belang:

Artikel 149
1. Van het bepaalde krachtens deze wet kan in de krachtens deze wet aangewezen gevallen overeenkomstig krachtens deze wet vastgestelde regels ontheffing worden verleend:
 a. voor wegen onder beheer van het Rijk door Onze Minister;
 b.  voor wegen onder beheer van een provincie door gedeputeerde staten;
 c. voor wegen onder beheer van een waterschap door het algemeen bestuur of, krachtens besluit van het algemeen bestuur, door het dagelijks bestuur;
 d. voor andere wegen door burgemeester en wethouders of krachtens besluit van hen, door een door hen ingestelde bestuurscommissie of het dagelijks bestuur van een deelgemeente.

2. In afwijking van het eerste lid kan door Onze Minister ontheffing worden verleend van het gebruik van autogordels en kinderbeveiligingsmiddelen. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen terzake nadere regels worden vastgesteld.

Artikel 149a
1. In dit artikel, artikel 149b en de op deze artikelen berustende bepalingen wordt verstaan onder wegbeheerder: het ingevolge artikel 149, eerste lid, tot het verlenen van een ontheffing bevoegde gezag.
2. In afwijking van artikel 149, eerste lid, kan uitsluitend door de Dienst Wegverkeer ontheffing worden verleend of geweigerd van het bepaalde krachtens artikel 13 en artikel 71, in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen overeenkomstig bij of krachtens algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels.
3. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent de partijen waarmee en de wijze waarop de Dienst Wegverkeer periodiek overleg voert met betrekking tot de uitvoering van dit artikel en artikel 149b.
4. De kosten die samenhangen met de behandeling van de aanvraag en de verlening van de ontheffing, alsmede de kosten die samenhangen met het verrichten van onderzoeken en met daarbij behorende afgifte van documenten ten behoeve van de ontheffingverlening worden ten laste gebracht van de aanvrager. Bij de toepassing van artikel 4b, eerste lid, onderdeel n, met betrekking tot deze kosten kan worden bepaald dat de vergoeding van de kosten voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag wordt betaald.
5. Ten behoeve van de ontheffingverlening, bedoeld in het tweede lid, verwerkt de Dienst Wegverkeer gegevens met betrekking tot aanvrager, voertuig en kenteken die zijn opgenomen in de aanvragen voor ontheffingen en in afgegeven ontheffingen.
6. Aan de toezichthouders bedoeld in artikel 158 en aan de wegbeheerders worden op de door de Dienst Wegverkeer te bepalen wijze desgevraagd de gegevens met betrekking tot de inhoud van de afgegeven en geweigerde ontheffingen en de gegevens met betrekking tot het aantal en de aard van de ontheffingen verstrekt, die zij voor de uitoefening van hun taak behoeven.

Artikel 149b
1. De wegbeheerder verstrekt aan de Dienst Wegverkeer ten behoeve van de ontheffingverlening, bedoeld in artikel 149a, tweede lid, de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur vastgestelde gegevens betreffende de infrastructuur en overige informatie op de bij of krachtens die algemene maatregel van bestuur vastgestelde wijze.
2. In de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen behoeft de Dienst Wegverkeer voor de in artikel 149a, tweede lid, bedoelde ontheffing de toestemming van de wegbeheerder. In deze gevallen wordt de toestemming verleend op basis van een door de Dienst Wegverkeer in overleg met de betrokken wegbeheerder opgestelde ontwerp-ontheffing.
3. De wegbeheerder kan uitsluitend de toestemming weigeren, indien dat gerechtvaardigd is met het oog op de in artikel 2, eerste en tweede lid, omschreven belangen.
4. Bij het verstrekken van gegevens en informatie, bedoeld in het eerste lid, kan de wegbeheerder aangeven dat aan de door de Dienst Wegverkeer te verlenen ontheffing beperkingen of voorschriften worden verbonden, indien dat gerechtvaardigd is met het oog op de bescherming van de in artikel 2, eerste en tweede lid, omschreven belangen.
5. De Dienst Wegverkeer trekt verleende ontheffingen in of wijzigt deze voorzover de door de wegbeheerder ingevolge het eerste lid verstrekte gegevens of andere door hem aan de Dienst Wegverkeer verstrekte informatie daartoe aanleiding geeft.
6. Voor de mogelijkheid van beroep ingevolge hoofdstuk 8 van de Algemene wet bestuursrecht worden als één besluit aangemerkt de ontheffing of de weigering daarvan door de Dienst Wegverkeer en de toestemming onderscheidenlijk de weigering daarvan door de wegbeheerder.
7. De wegbeheerder ontvangt voor het verstrekken van gegevens en informatie, bedoeld in het eerste lid, en voor het verlenen van toestemming, bedoeld in het tweede lid, van de Dienst Wegverkeer een bij regeling van Onze Minister vastgestelde vergoeding, die is gebaseerd op het aantal en de aard van de verleende ontheffingen voor wegen die onder zijn beheer staan.

 
  
In de regeling voertuigen  is hoofdstuk 9 gewijd aan Ontheffingen:

§ 1.  Ontheffingen
Artikel 9.1
Onverminderd artikel 149a, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 kan het ingevolge artikel 149 van de wet bevoegde gezag ontheffing verlenen van het bepaalde in de artikelen 5.1.1, eerste lid, aanhef en onderdeel c, en tweede lid, 5.1.2 en 5.1.3.


§ 2.  Aanvraag ontheffing
Artikel 9.2
De aanvrager van een ontheffing dient bij zijn aanvraag het voor de ontheffing vastgestelde tarief aan het bevoegd gezag te voldoen op de door het bevoegd gezag vastgestelde wijze.

§ 3.  Beschikking inzake ontheffing
Artikel 9.3
Het bevoegd gezag vermeldt in de beschikking houdende verlening van de ontheffing ten minste de volgende gegevens:
a. de artikelen waarvan ontheffing is verleend dan wel een aanduiding daarvan,
b. de beperkingen waaronder de ontheffing is verleend en de voorschriften die aan de ontheffing zijn verbonden,
c. de datum van afgifte,
d. de geldigheidsduur, en
e. het bevoegd gezag.

§ 4.  Tarieven
Artikel 9.4
1. Het bevoegd gezag kan tarieven vaststellen voor het behandelen van aanvragen tot ontheffing.
2. Het bevoegd gezag kan bij de vaststelling van de tarieven bepalen dat in geval van weigering of buiten behandeling laten van een aanvraag een deel van het voldane tarief wordt terugbetaald aan de aanvrager.


Wilt u meer weten over de wettelijke basis voor de ontheffingsverlening, maak dan in de rechterkolom uw keuze voor:
- De aankondiging van bovenstaande wettelijke basis: het besluit ontheffingsverlening.
- De overlegstructuur met de belanghebbenden van exceptioneel transport,
- De vergoedingen voor wegbeheerders,
- en tot slot de beleidsregel als praktisch handvat voor de ontheffingsverlening.
 
bron: http://tet.rdw.nl/nl/nederlandse_tet_site/ontheffingsverlening/wettelijke_basis_voor_ontheffingverlening.htm


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2009, 09:07:26
Ik weet niet hoe het op de Belgisch - Nederlandse grens gaat, maar op de Duits - Nederlandse grens wordt de begeleiding van een exceptioneel transport doorgaans overgenomen door een Duits begeleidingsvoertuig (c.q. voertuigen). Dit omdat de regelgeving t.a.v. herkenbaarheid, signalering e.d. niet overeenkomt. In een beperkt aantal gevallen voldoet de Nederlandse begeleider ook aan de Duitse regels waardoor de begeleiding grensoverschrijdend voortgezet kan worden.

Overigens geldt voor Nederlandse transportbegeleiders in principe ook dat zij geen verkeersregels 'aan hun laars mogen lappen'. Zo is door rood rijden ook in Nederland niet toegestaan. De rechter kan de overtreding vrijspreken dan wel het sanctiebedrag op nul stellen in geval het transport zelf (of het eerste voertuig) reeds door groen is gegaan en het laatste (begeleidings)voertuig veiligheidshalve dus wel mee zou moeten, zij het door rood. Kunsten zoals via de verkeerde kant van de rotonde, vluchtheuvel, etcetera zijn officieel niet toegestaan maar worden veelal gedoogd omdat het voor de veiligheid en doorstroming vaak beter is. Het geven van aanwijzingen aan het verkeer, daaronder begrepen het stopzetten van het verkeer om een straat vrij te maken, zijn in principe toegestaan.
(Voorop staat wel dat dit alleen mag bij de feitelijke begeleiding van het transport en niet 'buiten dienst', uiteraard.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2009, 06:27:01
Even tussendoor..,

weet iemand wat de eisen zijn om transport begeleider te worden?
Ergens hoorde en las ik dat je rijbewijs B, C en E nodig hebt ???
Maar die mensen die wel eens in die gele auto's achter convoi exceptionel rijden zijn uitgezonderd de kleur en zwaailichten toch niet heel anders als een gewone personenauto?


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2009, 11:23:50
Even tussendoor..,

weet iemand wat de eisen zijn om transport begeleider te worden?
Ergens hoorde en las ik dat je rijbewijs B, C en E nodig hebt ???
Maar die mensen die wel eens in die gele auto's achter convoi exceptionel rijden zijn uitgezonderd de kleur en zwaailichten toch niet heel anders als een gewone personenauto?

Google is je vriend
http://www.vtb.nl/informatie/Hoe%20wordt%20ik%20begeleider/Hoe_wordt_ik_begeleider.htm
Een beetje eigen zoekwerk had je dit opgeleverd.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2009, 14:43:32
(...)
Maar die mensen die wel eens in die gele auto's achter convoi exceptionel rijden zijn uitgezonderd de kleur en zwaailichten toch niet heel anders als een gewone personenauto?
Het idee achter alle eisen aan de transportbegeleider is dat deze persoon in geval van nood (zoals onwel worden van de chauffeur van het transport) de combinatie toch naar een veilige plaats van verplaatsen. Zonder CE is dat in elk geval niet mogelijk.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2009, 18:26:08
Thankx Lt. Col. Me  O0
Daar had ik niet eens aan gedacht  :-[