Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding  (gelezen 30701 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #10 Gepost op: 5 september 2009, 13:00:34
Wat doen de teams in Amerika met deze hulpmiddelen??
Eerst proberen zo om met behulp van hun handgereedschap een zo breed mogelijke brandgang te creëren rond de brand.
Daarna gaan ze nablussen in het gebied waar de brand reeds gepasseerd is. Ze doen nooit aan rechtstreekse brandbestrijding van de brand, hoop en al het onder controle houden van de tegenvuren die ze zelf hebben aangestoken om zo een brandgang te maken. Het is toch redelijk gevaarlijk om zonder water dicht in de burut van een echte bosbrand te komen.

Maar over deze materie is idd veel terug te vinden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 27 april 2011, 13:11:28
Nu heel nederland weer in de ban van de droogte is vindt ik dit topic wel weer erg interresant worden. Ik hoop dat iemand de vragen kan beantwoorden.

Is er een verschil in techniek/tacktiek tussen de bossen en bijvoorbeeld de heide? Als beide de techniek van flanken en tegen de wind aanrijden gebruiken zal er geen/weinig verchil zijn. Ik vermoed alleen dat de bereikbaarheid bij bossen een groter probleem kan zijn dan op de heide. De heide is echter wel vaak droger zodat de brand uitbreiding sneller gaat.

Ook de inzet van de blusheli vindt ik interressant. Ik kan me voorstellen dat deze effectiever is bij een heidebrand dan bij een bosbrand. Immers zal het bladeren dak de val van het water breken en dat gebeurd niet/minder bij de heide. Voor een bosbrand is het dus volgens mij van belang of het kroonvuur of grondvuur is
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2011, 22:54:06
Citaat
En de duizenden dieren die in dat gebied leven? schrijf je die ook maar meteen af omdat het maar dieren zijn, of denk je dat die zich wel redden
Yes, de meest dieren vluchten ruimschoots op tijd, tenzij ze te traag zijn, een slak of zo. En duizenden dieren, tel je elk mier, tor en kever ook mee?. Wel doen hoor, zijn ook dieren.
Citaat
als je de hele natuur wilt laten weg branden en een stoplijn wilt maken voor de huizen denk ik dat je vele malen meer voertuigen nodig zult hebben om die stoplijn te bewaken.
En ik denk dat je de stoplijn zelfs zonder interregionale bijstand kunt houden.

Resultaat, 3 hectare hei en bos afgebrand, meerdere blusvoertuigen zwaar beschadigd door ongevallen, meerdere door technische mankementen uitgevallen,(versnellingsbak uit elkaar geklapt!) vele uren van vrijwilligers, gederfde inkomsten van de werkgevers vandaag als de collega's een hele werkdag niet op het werk verschijnen etc.

Als we nu eens serieus werk maken van natuurbrandbestrijding, en geschikte voertuigen daar voor aanschaffen, (Frankrijk, Australie, USA) en deze onderbrengen bij defensie. Zo moeilijk is het niet om met een vuurzweep te werken, of rijdend uit een voertuig te spuiten. Ik vind dit geen taak meer voor gemeente korpsen die schijnbaar zo ruim in hun jasje zitten dat ze complete compagnïen en vrijwilligers(daar was toch overdag een probleem mee?) voor een grote buitenbrand op pad kunnen sturen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2011, 22:57:22
Yes, de meest dieren vluchten ruimschoots op tijd, tenzij ze te traag zijn, een slak of zo. En duizenden dieren, tel je elk mier, tor en kever ook mee?. Wel doen hoor, zijn ook dieren.

dieren zijn wel dieren ja, maar waar willen ze heen vluchten als je het hele bos plat laat branden? na de 5 meter voor de bebouwing?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2011, 23:01:57
dieren zijn wel dieren ja, maar waar willen ze heen vluchten als je het hele bos plat laat branden? na de 5 meter voor de bebouwing?
Wie heeft het over hele bos plat laten branden ??? Volgens mij gaat het om de afweging prio 1 of 2.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2011, 23:02:49

Het is broedseizoen voor het meeste gevogelte. Om over al die knaagdieren nog maar te zwijgen.

OT: in dit soort uitzonderlijke gevallen inderdaad gewoon met blauw in colonne rijden, alleen herrie wanneer nodig. Wat mij betreft zou er ook een wetswijzigingetje mogen doorkomen v.w.b. dit soort situaties; verboden een brandweercolonne te doorkruisen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2011, 23:09:29
Dieren zijn dieren, en het is heel treurig dat ze omkomen bij een bosbrand. Maar is dat een reden om Prio 1 vanuit Brabant naar Schoorl te rijden? En op sommige filmpjes rijdt men netjes Prio 2, maar ik heb ze ook al met veel lawaai voorbij zien komen in dit topic.
Aflossing gaat nooit met Prio 1, en als de brand plotseling draait, of oplaait moeten de eenheden ter plaatse herpostioneren, en geeen eenheden tientallen kilometers over snelwegen in colonne met Prio 1 laten rijden.
Vervelend voor de inwoners van Schoorl en Bergen, maar ik vindt de brandweer inzet een beetje overtrokken, en veel eenheden die meegestuurd worden hebben helemaal geen taak bij natuurbrandbestrijding.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2011, 09:36:38
Wie heeft het over hele bos plat laten branden ??? Volgens mij gaat het om de afweging prio 1 of 2.

Ik reageerde op Tower-ladder die zei elders in dit topic of in het andere topic dat de brandweer het fout deden, zij moesten vlak voor de bebouwing een stoplijn maken en dan verder niks blussen tot aan de stoplijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

rsc

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2011, 14:13:44
Er zijn in principe 4 tacktieken die in de natuur gebruikt worden.
1. Knock-Down: Geschikt voor kleine en/of beginnende branden die heel langzaam lopen. Komt neer op water erop en uitmaken.
2. Flankaanval: Met de wind in de rug langs de twee flanken oprijden met aan elke zijde 2x TS. De voorste TS'en halen het vuur weg met water, de achterste TS'en maken de rest goed nat. Hierbij wordt geprobeert het vuurfront in een punt weg te duwen. Voor dit systeem is een soepel draaiende rotatie van bluseenheden nodig. Hiermee is totale blussing mogelijk.
3. Stuuraanval: Eigenlijk vergelijkbaar met de flankaanval, maar het is hierbij onmogelijk om het vuurfront in een punt te dwingen. De brand wordt nu alleen in een richting gestuurd, meestal van een stoplijn. De stuuraanval ontstaat meestal als onvoldoende materieel beschikbaar is voor een soepel draaiende rotatie van bluseenheden. Meer materieel maakt overgang naar de flankaanval mogelijk waarna totale blussing mogelijk is. In andere gevallen eindigt de brand op een stoplijn.
4. Stoplijn: Bij voorkeur een natuurlijke stoplijn in de vorm van brede zandpaden, brandgangen, wegen, water oid. In geval van een stuuraanval wordt het front opgevangen op de stoplijn. Hier kan defensief en offensief worden opgetreden om de brand tot stilstand te brengen en totaal te blussen. De keuze wordt vaak bepaald door de beschikbare hoveelheid bluswater op de stoplijn.

Het zal duidelijk zijn dat op heide en in lage bossages deze tacktieken vrij letterlijk kunnen uitgevoerd door middel van rijdend blussen. In bossen is dit een stuk lastiger en moet gebruik worden gemaakt van aanwezige paden om te flanken en/of te sturen. Ook zorgt eventueel kroonvuur hier voor extra problemen voor de tacktieken en is de kans op uitbreidingen op andere plaatsen erg groot.

Uiteindelijk valt of staat alles met de beschikbaarheid van voldoende materieel. Daarom hebben natuurbrandvoertuigen grote watertanks -in VNOG en GM tenminste 4000l- en kunnen zij rijdend spuiten. Ook wordt bij natuurbrand om dezelfde reden snel opgeschaald en is er veel geinvesteerd in apparatuur voor overzicht en materieel voor watervoorziening. Alles om een soepel draaiende rotatie van bluseenheden te krijgen die zonder onderbreking kunnen blussen. Om die reden wordt ook getracht het verbruik van bluswater te beperken door straalpijpen te begrenzen om een limiet.