Dank je, René maar mijn reaktie wordt uit zijn verband getrokken. Ik reageerde op brandweervoertuigen die meer dan honderd kilometer schijnbaar met Prio 1 willen rijden. Over brandweerkorpsen die met een 2x4 TS een zanpad in rijden en er door een traktor er weer uit getrokken moet worden en over de brandweer die een bedrijfspand gecontroleerd laat uitbranden maar zich uit de naad werkt voor een buitenbrand. Alhoewel dit wel een heel erg grote was ... Naar mijn mening moeten we wat doen als we natuurbrandbestrijding belangrijk vinden. Een standaard bepakte TS, ook met 4x4 is niet geschikt voor dit soort incidenten. Voertuig heeft veel te veel onnodige ballast en is niet specifiek ontworpen voor natuurbrandbestrijding. Ik stel voor een aantal peloton´s met echte 4x4 voertuigen aan te schaffen (naar Frans voorbeeld) en deze onder te brengen bij korpsen met natuurgebied of bijvoorbeeld bij Defensie. (Personeel van defensie kan met een beperkte opleiding prima worden ingezet voor deze klus, zijn onze brandweerspecialisten toch te hoog voor opgeleidt) Onze bluskleding is ook niet geschikt voor deze taak, is bedoeld voor binnenbrandbestrijding,(doen we dat nog?) en toch lopen we met een Gallethelm met nekflap, dikke blusjas etc bij 25 gr buitentemperatuur een heide brand te bestrijden. Dit is als de zoveelste grote natuurbrand de afgelopen jaren, en elke keer weer zie je dat ondanks de enorm grote individuele inspanning van elke brandweerman we te laat en te traag reageren waardoor de brand sneller uitbreidt als dat wij hem kunnen bestrijden. Ik bedoelde deze voertuigen, ik weet zeker dat deze beter geschikt zijn dan de huidige zgn 4x4 bos en stad blusvoertuigen, en ook met een 4000 liter water nog goed door zand, hei en bos zullen komen De huidige TS-BT met mogelijkheid tot rijdend blussen,is voldoende geschikt voor de Nederlandse situatie,het probleem is dat er in het grootste deel van Nederland niet voldoende zijn.
Op de veluwe worden zelfs de paar overgebleven TW-BT vervangen door TS-BT,omdat bij natuurbrand het belangrijkste is snel veel slagkracht terplaatse te hebben.
Door de Nederlandse managment-en koopmansgeest is bedacht dat een TS-BT kostenefficiënter is als een TW-BT op de veluwe.
Je kunt beter een goed netwerk van TS-BT's in alle uitruklocatie's hebben als een paar TW-BT welke op een paar verspreid staande posten staan
En geen primaire natuurbrandbestrijding organiseren via min.v.def.aangezien deze organisatie geen 24/7 paraatstelling heeft welke binnen 15 min. na melding TP kan zijn.
Het probleem in NHN en andere gebieden in Nederland is dat er te weinig BT slagkracht is om effectief een meerontwikkelde natuurbrand in toom te houden,laat staan te bestrijden.
Dit probleem zou je kunnen tackelen door een aantal 2e Tsen op posten te vervangen door TS-BT,een efficiënte manier om meer slagkracht te verkrijgen.
Dit is effeciënter als ook nog een TW-BT op deze posten te plaatsen.
Ook zou je een aantal HA voertuigen met TWH bakken kunnen uitvoeren om watertransport te organiseren tot dat GWT beschikbaar is.