Dit is een 4x4 van DRV, vergelijk de opbouw , de voor- en achter overbouw en de vrije bodem ruimte tussen de assen met de Unimog en MAN van Belgie, voeg daarbij het totaal gewicht en het zwaartepunt van de wagen, en doe een gok welke het makkelijkste door elk soort terrein (ook buiten de hard aangereden bospaden)zijn weg zal vinden. Kijk ook even naar de banden, zijn niet echt terrein banden, het voertuig zal zich nooit los kunnen rijden als hij vast komt te zitten omdat de banden nauwelijks een dwarsprofiel hebben. Maar ja zoals al hierboven in een reactie stond, we blijven hollanders, janken dat de natuur verloren gaat door een brand maar we willen wel voor een prikkie op de eerste rij zitten.Dit is een gewone TS zie het roepnummer 07-3132 op de Veluwe is dit niet eens een TS-BT en deze zal alleen in uitzonderlijke gevallen als TS-BT worden ingezet.
Het probleem in Schoorl is ontstaan doordat er niet voldoende TS-BT om de eerste klap uit te delen in de buurt waren,op de Veluwe zijn ze er wel.
Dus als ik de reacties lees van ffemt19 en jou moeten we in Nederland toe naar een systeem zoals in België waarbij op elke post minimaal 1 TW-BT,1 TS voor reguliere brandbestrijding en 1 TW groot volume>8000 liter en dat omdat in NL ongeveer 80 natuurbranden p/j zijn ?
Terwijl dit op de Veluwe dit eigenlijk in 99% van dezelfde gevallen met een TS-BT word opgelost.
Het probleem is dat in het westen des lands er totaal geen aandacht is voor natuurbrandbrstrijding bij de besturen welke over budget beslissen.
Dat er voertuigen vanaf de Utrecht en verder moeten komen,en dat ze schijnbaar met prio 1 100km of meer ,wat ik niet geloof,moeten komen. Dit komt omdat natuurbrandbestrijding in het westen des lands bijna niet gekend is als specialisme waardoor west Nederland niet op dit risico is voorbereid.
De wet en regelgeving geeft aan dat een brandweerpeloton zich als kolonne mag gedragen als zij allen volledig OGS voeren daar kunnen de eenheden niets aandoen,die klacht dient bij min.BZK neergelegd worden.
Voor wat betreft de vrijwiligger vaak kunnen ze het bij de werkgever in overleg,best wel maken om 1 dag vrij te krijgen voor zo'n inzet alleen als je meerdere dagen weg blijft,zoals iemand op dit forum stelde,zal de hoofdwerkgever gaan klagen.
Fred, ik ken je als een praktijkman... Ik nodig je graag uit om een keer een dagje te komen buurten in NHN dan praten we je een beetje bij over het verloop van deze brand en de uitdagingen waarmee onze vrouwen en mannen zijn geconfronteerd. Jij praat over een paar hectare... een vuurfront van 600 tot 700 meter breed dat zich nog actief verplaatst is echt andere koek! Tot zeer recent laaiden regelmatig vuurhaarden weer op die soms een bedreiging van een nog niet brandend bosperceel opleverden. Op dat moment wil je zo'n peloton 4x4 voertuigen echt heel erg snel op de juiste lokatie hebben. Ik heb een beperkt aantal niet 4x4 eenheden gezien vanuit andere regio's die prima ondersteunend werk hebben verricht (zowel logistiek als directe ondersteuning in het veld vanaf de berijdbare fietspaden). De discussie over de wijze waarop gereden wordt over snelwegen kan heel lang gevoerd worden. Er worden echter met de begeleidende politie duidelijke afspraken gemaakt. Als ik de reactie van Rene501 goed lees is een 1 of meerdere pelotons de 2e dag prio 1 doorgekomen i.v.m.een verzoek van NHN,omdat op dat moment nog geen brandmeester was gegeven en het vuur weer oplaaide.