Hoe werken wij hier.
De kazernes in onze regio hebben alle 3 de beschikking over minstens 3 bosbrandbestrijdingsvoertuigen met 4x4. Tevens heeft elke kazerne de beschikking over 1 of meerdere tankwagens van minstens 8000 Liter.
Als ik dit bekijk naar onze kazerne, wij hebben 3 bosbrandwagens met 3000 of 4000 liter water en klasse A schuimsysteem (een 4de is in bestelling), ook hebben wij de beschikking over 2 tankwagens (1 van 8000 liter en 1 van 25000 liter) ook staat er hier een GWT met 2km slangen van 6" en een extra slangen container met 2km slangen van 110mm (4"). Een buffertank van 32000 liter (wordt leeg vervoerd). Ook hebben we nog een 6x6 autopomp met een tank van 8000 liter en een gewone autopomp 4x4 met tank van 2400 liter. En 2 commandowagens 4x4.
Ik heb al eens eerder gezegd dat onze bosbrandwagens enkel zijn uitgerust voor bosbrandbestrijding dus geen ladders en dergelijke (ook geen persluchttoestellen).
Hoe gaan wij meestal te werk bij een bosbrandmelding (de meeste bossen hier zijn naaldbossen en ook heide komt hier nogal veel voor).
Wij rukken uit met alle 3 de bosbrandwagens, een tankwagen en een commandowagen. Wij trachten de kop van het vuur zo snel mogelijk te blussen en blussen daarna de flanken af. Dit doen wij nooit al rijdend, wij leggen altijd af met LD en vanuit de zwarte zone. Ook blijven deze drie bosbrandwagens meestal samen. We gebruiken 1 voertuig, spuiten dit leeg en deze gaat vullen, dan gebruiken we de 2 en daarna de derde. Meestal zijn we hiermee de brand meester en kunnen we rustig gaan nablussen.
Indien het risico groot is (code ROOD) rukken naast deze standaard uitruk ook nog de autopomp 6x6 uit, de tankwagen 25000 liter, de 2de commandowagen. En indien blijkt dat de brand reeds een redelijke omvang heeft worden vanuit de andere kazernes ook middelen ter plaatse gestuurd.
In de bosgebieden zorgen de boswachters voor het gidsen van de voertuigen naar de brand.
In Limburg kunnen wij met de brandweer een GWT van 3 km opbouwen met een debiet van 8000 l/min (2 leidingen 6") of we kunnen een tankwagen circuit opbouwen met verschillende tankwagens (van 8000 tot 25000 liter) om op deze manier een constante aanvoer van bluswater te voorzien naar de buffer en daar komen de bosbrandwagens vullen (en dit zo dicht mogelijk bij de brand).
Wij hebben hier wel het geluk dat wij in de meeste bossen grote waterplassen hebben of dat er een waterloop is of in de omgeving een kanaal.
Wij gebruiken dus klasse A schuim (voor natuurbranden) in zeer lage concentraties (0,1 tot 0,6 %) en dit om het water een betere indringing te geven. Werkt zeer goed, in hogere concentraties kan je dit gebruiken als echt schuim (dikker) om zo ervoor te zorgen dat iets niet (zo snel) gaat branden.
Ook kunnen wij heli's oproepen om te helpen bij de verkenning en de blussing (Federale Politie) of de Nederlandse heli's indien de brand zich in een van de grensoverschrijdende natuurgebieden situeert.
Een zeer interessant document is GNR feux de forets is wel in het Frans, dit is zo ongeveer de manier waarop wij hier werken.
http://www.interieur.gouv.fr/sections/a_l_interieur/defense_et_securite_civiles/sapeurs-pompiers/doctrines-techniques-prof/gnr-techniques-pro/gnr-fdf/downloadFile/attachedFile/TP_Manoeuvres_FDF.pdf?nocache=1210766058.58