Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding  (gelezen 30711 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

• Senior gebruiker
Gepost op: 2 september 2009, 06:56:53
Zo, net terug van een heel vroeg en lang ochtendje nablussen in de Scorl'se duinen. Even wat ervaringen delen.
Vanuit Kennemerland rouleren er nu continu korpsen met minimaal 1 4x4 TS per keer. Zo hebben wij vanmorgen rond 01.30 uur een 4x4 TS van Zandvoort afgelost, met de 342 van Lisserbroek = ex-Bloemendaal. Tot ongeveer 09.30 uur hebben we gewerkt, waarna wij door een ploeg van Lisserbroek werden afgelost die het werk met hun eigen voertuig voortzetten.
De post Bloemendaal is nl enkele jaren geleden door Haarlem (West) overgenomen waardoor wij nog enkele ex-Bloemendaalse chauffeurs hebben die nog met het voertuig kunnen rijden.

Voor mij was het de eerste duin-/bosbrand, en heb er ook veel van geleerd. Het vuur broeit nog flink in de humuslaag. Zo hier en daar krijgt het wat zuurstof en vindt het "verse" brandstof en laait weer een beetje op. Meestal beperkt het zich tot 30-40 cm, maar het kan mis gaan als daar een "verse" bossage bij is. We begonnen vooral met omscheppen van de humuslaag met als doel de aarde eronder te mengen met de hete humuslaag. Daardoor creëerden we echter ook zuurstof waardoor het juist oplaaide. In Amerika zijn ze dan met een grote groep tegelijk bezig en werken flink en lang door.
Wij zijn een simpele blusploeg van 6 man en 2 scheppen en schieten dan weinig op. We zijn dan ook verder gegaan met simpelweg water erop spuiten. Dat betekende wel veel heen en weer rijden naar een vulpunt. Maar dat gaf de ploeg weer even gelegenheid wat te rusten en te drinken.

We zijn dus 's-nachts in het donker begonnen. Het voordeel is dat je de gloeiende deeltjes goed kunt zien.  Bij het daglicht werd dat moeilijker en moesten we meer op de geur en rookpluimen afgaan. We baalden dat we geen eigen warmtebeeldcamera mee genomen hadden, wel kregen we er later één te leen. Dan zie je pas goed hoe gloeiend heet alles is en dat er nog veel en lang werk is.

Bij het daglicht verschenen er ook 2 heli's van de KLu; een Cougar en een Chinook. Deze zijn ook ingezet op het gebied waar wij werkten, wat wij zagen nadat we moesten terug trekken wat goed uitkwam omdat onze aflosploeg er was.
We hadden de tank nog even gevuld en vanaf die plek hadden we heel mooi uitzicht op de heli's die water haalden, losten en weer water gingen halen.

Zo, en nu eerst heel lekker douchen  :D

Na deze inzet vragen wij ons eigenlijk af of we wel goed te werk zijn gegan. We waren er in ieder geval eigenlijk niet op voorbereid. Via Google kom ik ook niet veel verder. Dus daarom hier mijn vraag:
- hoe bestrijd je goed een natuurbrand, zowel qua tactiek als techniek?
- dit onderscheiden in de brand- en nablusfase.

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2009, 12:14:04
Misschien handig om naar aanleiding van de natuurbrand in Schoorl, eens de (verschillende) manieren van natuurbrandbestrijding hier te bespreken.

Ik laat jullie beginnen en dan vul ik wel aan met mijn ervaringen op dit gebied.
Ken ook wel wat af van technieken die men elders in de wereld tepast.

Bijv. Rijdend blussen versus statisch blussen.
Gebruik van aditieven in bluswater.
Tegen vuur maken.
...
Go home we got it !!!  We finish what others can't

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2009, 15:47:22
Misschien handig om naar aanleiding van de natuurbrand in Schoorl, eens de (verschillende) manieren van natuurbrandbestrijding hier te bespreken.

Laat dat nu net de reden zijn waarom ik met dit topic ben gestart. Dus zou ik zo zeggen, vul jouw eigen lijstje maar aan  ;)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2009, 16:00:35
Bedoel je de inzetprocedures (in sommige regio's wordt er met een TWH uitgerukt, anderen denken het zonder 4x4 in eerste instantie aan te kunnen enzovoorts), of de daadwerkelijke inzet? Dat wordt voornamelijk (indien mogelijk) aan de hand van dakblussing gedaan. Is er een moeilijk bereikbare brand wordt er lage druk afgelegd. En voor de rest; pendelen. Is je tank leeg kan je nieuw water gaan halen. Bij een grote brand staat er dan -hopelijk en als het goed is- een nieuw rijtje volgetankte voertuigen klaar dat het blussen direct overneemt, zodat de brand niet opnieuw op kan laaien. Afhankelijk van de grootte van de brand wordt er gewerkt met flanken (aan iedere zijde van de brand voertuigen) o.l.v. flankcommandanten, dat zijn de
OvD'en die ter plaatse zijn...

Is dit ongeveer wat je bedoelt?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2009, 16:37:59
Is dit ongeveer wat je bedoelt?

Ja, beide bedoel ik.
Met techniek bedoel ik of we met water moeten blussen, HD of LD, sproeistraal of juist gebonden. Of moeten we met zwepen en schoppen aan de gang? En helpt het dan als we door de humuslaag graven en omspitten met het zand eronder en de boel afdekken.
Met tactiek bedoel ik de inzet van TS'en, het "insluiten" van branden, of juist inzet van een heli.
Met strategie kan je weer denken aan of we überhaubt wel moeten bestrijden, of juist (gecontroleerd) laten branden.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2009, 16:45:15
Ja, beide bedoel ik.
Mooi  :P

Met techniek bedoel ik of we met water moeten blussen, HD of LD, sproeistraal of juist gebonden. Of moeten we met zwepen en schoppen aan de gang? En helpt het dan als we door de humuslaag graven en omspitten met het zand eronder en de boel afdekken.

Water lijkt me veruit het beste. Met schuim ga je het waarschijnlijk niet redden (de brand zit namelijk ook onder de grond) en bovendien is het voor de natuur ook niet al te best. HD bij een bosbrand lijkt me niet verstandig, of de brand moet zo klein zijn dat 'ie gelijk aan te pakken is met een straaltje HD. Het gevaar bij bosbranden is de enorm snelle uitbreiding, dus meteen zoveel mogelijk water erop. Met een LD bereik je dat dus veel sneller, dakblussing is ideaal, hoef je niks op te bouwen en de waterkanonnen zijn erg krachtig. Daarvoor moet de brand natuurlijk wel goed bereikbaar zijn...
Met tactiek bedoel ik de inzet van TS'en, het "insluiten" van branden, of juist inzet van een heli.
Met strategie kan je weer denken aan of we überhaubt wel moeten bestrijden, of juist (gecontroleerd) laten branden.
Er zullen zelden echt enorme branden zijn (zoals deze in Schoorl) waarbij het niet lukt de brand onder controle te krijgen. Gecontroleerd laten branden lijkt dan een goede oplossing, maar wat als er straks honderden hectares bos in de brand staan? Dan is de brand helemaal niet meer te controleren. Zoals ik al zei is het risico de snelle branduitbreiding, daarom is gecontroleerd laten branden zo'n beetje het slechtste wat je kan doen. Bij een vrijstaand bedrijfspand gaat dat, maar midden in de bossen? Tussen Soest en Den Dolder ligt een bosgebied waar geloof ik heel de stad Utrecht in past. Zou je dat gecontroleerd laten uitbranden?

Voor de blustactiek worden verschillende dingen gekozen. De brand van achteren aanvallen (ergste hitte wegnemen) of juist een stoplijn maken voor de wind. Het makkelijkst is om aan alle vier de zijdes van de brand voertuigen te hebben, maar dan zal je erg groot moeten opschalen ;D. De heli is een oplossing, echter moet het gebied dan helemaal leeg zijn met personeel en eventuele wandelaars omdat er in één klap zeer veel water naar beneden komt ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

ffemt19

• Senior gebruiker
    • Brandweer Lommel
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2009, 09:45:38
Hoe werken wij hier.
De kazernes in onze regio hebben alle 3 de beschikking over minstens 3 bosbrandbestrijdingsvoertuigen met 4x4. Tevens heeft elke kazerne de beschikking over 1 of meerdere tankwagens van minstens 8000 Liter.
Als ik dit bekijk naar onze kazerne, wij hebben 3 bosbrandwagens met 3000 of 4000 liter water en klasse A schuimsysteem (een 4de is in bestelling), ook hebben wij de beschikking over 2 tankwagens (1 van 8000 liter en 1 van 25000 liter) ook staat er hier een GWT met 2km slangen van 6" en een extra slangen container met 2km slangen van 110mm (4"). Een buffertank van 32000 liter (wordt leeg vervoerd). Ook hebben we nog een 6x6 autopomp met een tank van 8000 liter en een gewone autopomp 4x4 met tank van 2400 liter. En 2 commandowagens 4x4.

Ik heb al eens eerder gezegd dat onze bosbrandwagens enkel zijn uitgerust voor bosbrandbestrijding dus geen ladders en dergelijke (ook geen persluchttoestellen).

Hoe gaan wij meestal te werk bij een bosbrandmelding (de meeste bossen hier zijn naaldbossen en ook heide komt hier nogal veel voor).
Wij rukken uit met alle 3 de bosbrandwagens, een tankwagen en een commandowagen. Wij trachten de kop van het vuur zo snel mogelijk te blussen en blussen daarna de flanken af. Dit doen wij nooit al rijdend, wij leggen altijd af met LD en vanuit de zwarte zone. Ook blijven deze drie bosbrandwagens meestal samen. We gebruiken 1 voertuig, spuiten dit leeg en deze gaat vullen, dan gebruiken we de 2 en daarna de derde. Meestal zijn we hiermee de brand meester en kunnen we rustig gaan nablussen.
Indien het risico groot is (code ROOD) rukken naast deze standaard uitruk ook nog de autopomp 6x6 uit, de tankwagen 25000 liter, de 2de commandowagen. En indien blijkt dat de brand reeds een redelijke omvang heeft worden vanuit de andere kazernes ook middelen ter plaatse gestuurd.
In de bosgebieden zorgen de boswachters voor het gidsen van de voertuigen naar de brand.

In Limburg kunnen wij met de brandweer een GWT van 3 km opbouwen met een debiet van 8000 l/min (2 leidingen 6") of we kunnen een tankwagen circuit opbouwen met verschillende tankwagens (van 8000 tot 25000 liter) om op deze manier een constante aanvoer van bluswater te voorzien naar de buffer en daar komen de bosbrandwagens vullen (en dit zo dicht mogelijk bij de brand).
Wij hebben hier wel het geluk dat wij in de meeste bossen grote waterplassen hebben of dat er een waterloop is of in de omgeving een kanaal.

Wij gebruiken dus klasse A schuim (voor natuurbranden) in zeer lage concentraties (0,1 tot 0,6 %) en dit om het water een betere indringing te geven. Werkt zeer goed, in hogere concentraties kan je dit gebruiken als echt schuim (dikker) om zo  ervoor te zorgen dat iets niet (zo snel) gaat branden.

Ook kunnen wij heli's oproepen om te helpen bij de verkenning en de blussing (Federale Politie) of de Nederlandse heli's indien de brand zich in een van de grensoverschrijdende natuurgebieden situeert.

Een zeer interessant document is GNR feux de forets is wel in het Frans, dit is zo ongeveer de manier waarop wij hier werken.
http://www.interieur.gouv.fr/sections/a_l_interieur/defense_et_securite_civiles/sapeurs-pompiers/doctrines-techniques-prof/gnr-techniques-pro/gnr-fdf/downloadFile/attachedFile/TP_Manoeuvres_FDF.pdf?nocache=1210766058.58

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2009, 19:27:23
Ik kwam een artikeltje tegen op een scouting site over natuur branden... Met leuke plaatjes en een simpel maar toch duidelijk artikeltje

http://www.scoutquest.com/index.php?sec=3&id=48&title=Natuurbrand

Het aardige is dat je met simpele middelen ook al veel kan doen..

En simpele strategieen kom je al een heel eind..

Wij begeleiden ook regelmatig evenementen in natuurgebieden.  En we zitten te denken om een aantal vuurzweepen mee te nemen, als repressie middel op droge dagen.. Juist om bij kleine beginnende brandjes in droge periode al heel snel een effectief blusmiddel te hebben..  Een brandblusser schiet namelijk niets op..

ffemt19

• Senior gebruiker
    • Brandweer Lommel
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2009, 22:43:30
Dergelijke vuurzwepen hebben wij hier niet (meer). Vroeger gebruikten ze dat wel maar de laatste 20 jaar al niet meer. Weet ze zelfs niet liggen in de kazerne moesten ze er nog zijn. Wij blussen alles met water. Je moet wel weten dat het hier op sommige plaatsen redelijk diep onder de grond kan blijven verder branden.

En naar wat ik me daarover heb laten vertellen gebruiken de meeste mensen deze vuurzwepen verkeert, je moet er niet mee slaan maar rustig over de vlammen glijden. Als je er mee begint te kloppen wakker je het vuur alleen maar aan.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2009, 12:50:06
10 man met vuurzweepen zijn bij een heide brand bijna net zo effectief als een TAS..

En je kan relatief eenvoudig erg snel en inzetten en het vergt een hele korte instructie door de gebruiker..   Voor 200 euo schaf je 10 vuurzweepen aan.. en kan je heel snel mensen inzetten die ondersteunend heel veel kleine uitbreidingen kunnen voorkomen..
Op veel natuurcampings in het buitenland, hangen meerder vuurzwepen bij elk pad.  

http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_flapper_(tool)

Een simpele tools, waar je al heel veel kan doen...
http://en.wikipedia.org/wiki/McLeod_(tool)
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulaski_(tool)

Maar denk ook gewoon aan schoppen, harken en schoffels..

Artikel over smokejumpers,  Die met kleine middelen al heel veel doen..

En wat denk je van groot grond verzetmachines.. die heel snel een brede brandgang kunnen maken..   Op de veluwe zijn veel grotere brandgangen gemaakt, echter die worden niet meer echt onderhouden, in het kader terug naar de natuur...

Het is altijd leuk om te kijken wat andere wildfire-teams doen, en kijken of ze handige spullen hebben..  Zo zijn simpele tools als vuurzwepen op een of andere manier uit de gratie geraakt, echter het is een simpel en goedkoop middel die je heel effectief kan inzetten..

Natuurlijk zijn er ook veel spannender tools, om o.a. tegenvuur te maken, shelters voor wildfire firemen etc..  Een paar links..

Standards for wildfireteams

Wildfire-Equpment

http://firefighting-equipment.biz/Firefighting_Equipment_for_sale/forestry_tools.htm

Er best veel te vinden over dit soort middelen..

Zo zijn er ook andere vormen van persoonlijke beschermingsmiddelen..  De gemiddelde brandweer uitrusting is onnodig warm en te zwaar en waardoor het personeel veel korter ingezet kan worden, dan bij reguliere branden..
Lichtere overalls, lichtere helmen, lichtere ademhalingsbescherming,