Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding  (gelezen 30740 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2011, 22:05:26
Vervelend voor de inwoners van Schoorl en Bergen, maar ik vindt de brandweer inzet een beetje overtrokken, en veel eenheden die meegestuurd worden hebben helemaal geen taak bij natuurbrandbestrijding.

Fred, ik ken je als een praktijkman... Ik nodig je graag uit om een keer een dagje te komen buurten in NHN dan praten we je een beetje bij over het verloop van deze brand en de uitdagingen waarmee onze vrouwen en mannen zijn geconfronteerd.

Jij praat over een paar hectare... een vuurfront van 600 tot 700 meter breed dat zich nog actief verplaatst is echt andere koek! Tot zeer recent laaiden regelmatig vuurhaarden weer op die soms een bedreiging van een nog niet brandend bosperceel opleverden. Op dat moment wil je zo'n peloton 4x4 voertuigen echt heel erg snel op de juiste lokatie hebben.

Ik heb een beperkt aantal niet 4x4 eenheden gezien vanuit andere regio's die prima ondersteunend werk hebben verricht (zowel logistiek als directe ondersteuning in het veld vanaf de berijdbare fietspaden).

De discussie over de wijze waarop gereden wordt over snelwegen kan heel lang gevoerd worden. Er worden echter met de begeleidende politie duidelijke afspraken gemaakt.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2011, 22:51:49
Citaat
Fred, ik ken je als een praktijkman... Ik nodig je graag uit om een keer een dagje te komen buurten in NHN dan praten we je een beetje bij over het verloop van deze brand en de uitdagingen waarmee onze vrouwen en mannen zijn geconfronteerd.

Dank je, René maar mijn reaktie wordt uit zijn verband getrokken. Ik reageerde op brandweervoertuigen die meer dan honderd kilometer schijnbaar met Prio 1 willen rijden. Over brandweerkorpsen die met een 2x4 TS een zanpad in rijden en er door een traktor er weer uit getrokken moet worden en over de brandweer die een bedrijfspand gecontroleerd laat uitbranden maar zich uit de naad werkt voor een buitenbrand. Alhoewel dit wel een heel erg grote was ... 0098
Naar mijn mening moeten we wat doen als we natuurbrandbestrijding belangrijk vinden. Een standaard bepakte TS, ook met 4x4 is niet geschikt voor dit soort incidenten. Voertuig heeft veel te veel onnodige ballast en is niet specifiek ontworpen voor natuurbrandbestrijding.
Ik stel voor een aantal peloton´s met echte 4x4 voertuigen aan te schaffen (naar Frans voorbeeld) en deze onder te brengen bij korpsen met natuurgebied of bijvoorbeeld bij Defensie. (Personeel van defensie kan met een beperkte opleiding prima worden ingezet voor deze klus, zijn onze brandweerspecialisten toch te hoog voor opgeleidt)
Onze bluskleding is ook niet geschikt voor deze taak, is bedoeld voor binnenbrandbestrijding,(doen we dat nog?) en toch lopen we met een Gallethelm met nekflap, dikke blusjas etc bij 25 gr buitentemperatuur een heide brand te bestrijden.
Dit is als de zoveelste grote natuurbrand de afgelopen jaren, en elke keer weer zie je dat ondanks de enorm grote individuele inspanning van elke brandweerman we te laat en te traag reageren waardoor de brand sneller uitbreidt als dat wij hem kunnen bestrijden.

Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2011, 23:09:34
Ik hoor jou iets over defensie en bosbrand bestrijding zeggen. Nu zijn er op dit moment heel veel voertuigen overbodig geworden bij defensie. onder andere dit voertuig:



Als je het zou ontdoen van zijn pantser, zou je er volgens mij een prima bosbrand bestrijdingsvoertuig van kunnen maken. Kan alle terreinen aan en is overbodig geworden bij defensie. Op het moment dat we ze gaan verkopen aan het buitenland krijgen we er bijna niks voor. Dus volgens mij is dit een win win situatie...


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 6 mei 2011, 23:35:51
Citaat
Dus volgens mij is dit een win win situatie...
Snel mee gedacht maar deze voertuigen zijn wel zeer terreinvaardig maar ik denk dat het ombouwen naar een brandweervoertuig zo kostbaar zal worden dat je daar makkelijk een voertuig alsl door mij als voorbeeld aangeven voor te kopen is. Tevens is het militaire voertuig weer een bijzonderheid, zit je met onderdelen en reparatie, terwijl de Unimog gewoon Mercedes Benz onderdelen heeft en dus bij elke dealer op deplank liggen of er binnen 24 uur zijn. Wat wel zo kunnen zijn de DAF 4 tonners met 4x4 die over zijn ombouwen naar een voertuig gelijk aan de Franse wagen. Kunststof watertank module van Plastisol, twee haspels, een pomp en wat klein materiaal. Dat zou een goedkope oplossing zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #24 Gepost op: 6 mei 2011, 23:40:41
Ik bedoelde deze voertuigen, ik weet zeker dat deze beter geschikt zijn dan de huidige zgn 4x4 bos en stad blusvoertuigen, en ook met een 4000 liter water nog goed door zand, hei en bos zullen komen
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 7 mei 2011, 00:17:11

Wordt het zoiets als dit, en dan deze kleding,
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #26 Gepost op: 7 mei 2011, 13:29:45
Ik moet "Tower-ladder" bespringen over het feitje van de TS-BT.
In mijn ogen is dat een goed eerste middel maar moet dit ondersteunt worden door specifieke voertuigen.
Vergelijk het met een combi-tool voor bevrijding, het kan dienen maar is niet het van het. Je zal altijd een schaar en een spreider achter de hand moeten hebben, om de moeilijke klussen te kunnen klaren.
Dus eerste TS zou inderdaad een TS-BT kunnen en mogen zijn, maar de rest zou toch specifieke bosbrandvoertuigen moeten zijn.

Ook wat betreft kledij, heeft hij gelijk. Waarom met kledij voor binnenbrandbestrijding, aan natuurbrandbestrijding gaan doen bij hoge buiten temperaturen.
Hitte stress, oververhitting, .... zijn allemaal mogelijke gevaren die je loopt wanneer je te dik gekleed bent bij dit soort interventies.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #27 Gepost op: 8 mei 2011, 12:35:44
Ik heb een scriptie van Michel Kamphuis, commandant brandweer gemeente Ede,uit september 2004 betreffende natuurbrandbestrijding.
Hier in staat bijvoorbeeld hoe op de Veluwe berekend word hoeveel blusvoertuigen noodzakelijk zijn.

http://www.veiligheidskunde.nl/xu/document/cms/streambin.asp?requestid=3C19BD49-4AEA-4008-A199-AAE11AA844FA


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #28 Gepost op: 8 mei 2011, 13:47:10

Dank je, René maar mijn reaktie wordt uit zijn verband getrokken. Ik reageerde op brandweervoertuigen die meer dan honderd kilometer schijnbaar met Prio 1 willen rijden. Over brandweerkorpsen die met een 2x4 TS een zanpad in rijden en er door een traktor er weer uit getrokken moet worden en over de brandweer die een bedrijfspand gecontroleerd laat uitbranden maar zich uit de naad werkt voor een buitenbrand. Alhoewel dit wel een heel erg grote was ... 0098
Naar mijn mening moeten we wat doen als we natuurbrandbestrijding belangrijk vinden. Een standaard bepakte TS, ook met 4x4 is niet geschikt voor dit soort incidenten. Voertuig heeft veel te veel onnodige ballast en is niet specifiek ontworpen voor natuurbrandbestrijding.
Ik stel voor een aantal peloton´s met echte 4x4 voertuigen aan te schaffen (naar Frans voorbeeld) en deze onder te brengen bij korpsen met natuurgebied of bijvoorbeeld bij Defensie. (Personeel van defensie kan met een beperkte opleiding prima worden ingezet voor deze klus, zijn onze brandweerspecialisten toch te hoog voor opgeleidt)
Onze bluskleding is ook niet geschikt voor deze taak, is bedoeld voor binnenbrandbestrijding,(doen we dat nog?) en toch lopen we met een Gallethelm met nekflap, dikke blusjas etc bij 25 gr buitentemperatuur een heide brand te bestrijden.
Dit is als de zoveelste grote natuurbrand de afgelopen jaren, en elke keer weer zie je dat ondanks de enorm grote individuele inspanning van elke brandweerman we te laat en te traag reageren waardoor de brand sneller uitbreidt als dat wij hem kunnen bestrijden.


Ik bedoelde deze voertuigen, ik weet zeker dat deze beter geschikt zijn dan de huidige zgn 4x4 bos en stad blusvoertuigen, en ook met een 4000 liter water nog goed door zand, hei en bos zullen komen


De huidige TS-BT met mogelijkheid tot rijdend blussen,is voldoende geschikt voor de Nederlandse situatie,het probleem is dat er in het grootste deel van Nederland niet voldoende zijn.
Op de veluwe worden zelfs de paar overgebleven TW-BT vervangen door TS-BT,omdat bij natuurbrand het belangrijkste is snel veel slagkracht terplaatse te hebben.
Door de Nederlandse managment-en koopmansgeest is bedacht dat een TS-BT kostenefficiënter is als een TW-BT op de veluwe.
Je kunt beter een goed netwerk van TS-BT's in alle uitruklocatie's hebben als een paar TW-BT welke op een paar verspreid staande posten staan
En geen primaire natuurbrandbestrijding organiseren via min.v.def.aangezien deze organisatie geen 24/7 paraatstelling heeft welke binnen 15 min. na melding TP kan zijn.

Het probleem in NHN en andere gebieden in Nederland is dat er te weinig BT slagkracht is om effectief een meerontwikkelde natuurbrand in toom te houden,laat staan te bestrijden.
Dit probleem zou je kunnen tackelen door een aantal 2e Tsen op posten te vervangen door TS-BT,een efficiënte manier om meer slagkracht te verkrijgen.
Dit is effeciënter als ook nog een TW-BT op deze posten te plaatsen.

Ook zou je een aantal HA voertuigen met TWH bakken kunnen uitvoeren om watertransport te organiseren tot dat GWT beschikbaar is.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #29 Gepost op: 8 mei 2011, 16:02:18
Toch deel ik de mening van Tower-ladder nog steeds, een TS-BT is geen bosbrandwagen zoals er dat en zou moeten zijn. Het is een goede oplossing maar ze is niet optimaal.
Een TS heeft teveel materiaal bij dat je bij een bosbrand nooit nodig zal hebben, en wat dus plaats in neemt voor iets wat je wel nodig hebt, water.
Go home we got it !!!  We finish what others can't