Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Techniek/tactiek bij natuurbrandbestrijding  (gelezen 30741 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #40 Gepost op: 8 mei 2011, 20:30:12

Dit is een 4x4 van DRV, vergelijk de opbouw , de voor- en achter overbouw en de vrije bodem ruimte tussen de assen met de Unimog en MAN van Belgie, voeg daarbij het totaal gewicht en het zwaartepunt van de wagen, en doe een gok welke het makkelijkste door elk soort terrein (ook buiten de hard aangereden bospaden)zijn weg zal vinden. Kijk ook even naar de banden, zijn niet echt terrein banden, het voertuig zal zich nooit los kunnen rijden als hij vast komt te zitten omdat de banden nauwelijks een dwarsprofiel hebben.

Maar ja zoals al hierboven in een reactie stond, we blijven hollanders, janken dat de natuur verloren gaat door een brand maar we willen wel voor een prikkie op de eerste rij zitten.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #41 Gepost op: 8 mei 2011, 21:18:19
Bij de brand gisteren in Meeuwen (B) kwamen maar 2 soorten voertuigen vast te zitten, de crashtenders van het leger (wegens te zwaar) en de wagens van de Nederlanders (ik vermoed omwille van niet de juiste banden voor het terrein), toch leverden ze allemaal goed werk want de brand was 's avonds zo goed als uit.
De echte bosbrandwagens van ons (Belgische brandweer) konden overal komen en ook overal terug weggeraken.

Probleem bij de gewone TS-BT is ook dat er meestal achteraan dubbel lucht opliggen, in dat geval moet de wagen 2 keer werken, 1 keer om de voorste wielen door het terrein te krijgen en de 2de keer om de achterwielen erdoor te krijgen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #42 Gepost op: 8 mei 2011, 22:17:57

Dit is een 4x4 van DRV, vergelijk de opbouw , de voor- en achter overbouw en de vrije bodem ruimte tussen de assen met de Unimog en MAN van Belgie, voeg daarbij het totaal gewicht en het zwaartepunt van de wagen, en doe een gok welke het makkelijkste door elk soort terrein (ook buiten de hard aangereden bospaden)zijn weg zal vinden. Kijk ook even naar de banden, zijn niet echt terrein banden, het voertuig zal zich nooit los kunnen rijden als hij vast komt te zitten omdat de banden nauwelijks een dwarsprofiel hebben.

Maar ja zoals al hierboven in een reactie stond, we blijven hollanders, janken dat de natuur verloren gaat door een brand maar we willen wel voor een prikkie op de eerste rij zitten.

Dit is een gewone TS zie het roepnummer 07-3132 op de Veluwe is dit niet eens een TS-BT en deze zal alleen in uitzonderlijke gevallen als TS-BT worden ingezet.
Het probleem in Schoorl is ontstaan doordat er niet voldoende TS-BT om de eerste klap uit te delen in de buurt waren,op de Veluwe zijn ze er wel.
Dus als ik de reacties lees van ffemt19 en jou moeten we in Nederland toe naar een systeem zoals in België waarbij op elke post minimaal 1 TW-BT,1 TS voor reguliere brandbestrijding en 1 TW groot volume>8000 liter en dat omdat in NL ongeveer 80 natuurbranden p/j zijn ?
Terwijl dit op de Veluwe dit eigenlijk in 99% van dezelfde gevallen met een TS-BT word opgelost.
Het probleem is dat in het westen des lands er totaal geen aandacht is voor natuurbrandbrstrijding bij de besturen welke over budget beslissen.
Dat er voertuigen vanaf de Utrecht en verder moeten komen,en dat ze schijnbaar met prio 1 100km of meer ,wat ik niet geloof,moeten komen. Dit komt omdat natuurbrandbestrijding in het westen des lands bijna niet gekend is als specialisme waardoor west Nederland niet op dit risico is voorbereid.
De wet en regelgeving geeft aan dat een brandweerpeloton zich als kolonne mag gedragen als zij allen volledig OGS voeren daar kunnen de eenheden niets aandoen,die klacht dient bij min.BZK neergelegd worden.
Voor wat betreft de vrijwiligger vaak kunnen ze het bij de werkgever in overleg,best wel maken om 1 dag vrij te krijgen voor zo'n inzet alleen als je meerdere dagen weg blijft,zoals iemand op dit forum stelde,zal de hoofdwerkgever gaan klagen.

Fred, ik ken je als een praktijkman... Ik nodig je graag uit om een keer een dagje te komen buurten in NHN dan praten we je een beetje bij over het verloop van deze brand en de uitdagingen waarmee onze vrouwen en mannen zijn geconfronteerd.

Jij praat over een paar hectare... een vuurfront van 600 tot 700 meter breed dat zich nog actief verplaatst is echt andere koek! Tot zeer recent laaiden regelmatig vuurhaarden weer op die soms een bedreiging van een nog niet brandend bosperceel opleverden. Op dat moment wil je zo'n peloton 4x4 voertuigen echt heel erg snel op de juiste lokatie hebben.

Ik heb een beperkt aantal niet 4x4 eenheden gezien vanuit andere regio's die prima ondersteunend werk hebben verricht (zowel logistiek als directe ondersteuning in het veld vanaf de berijdbare fietspaden).

De discussie over de wijze waarop gereden wordt over snelwegen kan heel lang gevoerd worden. Er worden echter met de begeleidende politie duidelijke afspraken gemaakt.

Als ik de reactie van Rene501 goed lees is een 1 of meerdere pelotons de 2e dag prio 1 doorgekomen i.v.m.een verzoek van NHN,omdat op dat moment nog geen brandmeester was gegeven en het vuur weer oplaaide.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #43 Gepost op: 8 mei 2011, 22:34:12
Citaat
Dus als ik de reacties lees van ffemt19 en jou moeten we in Nederland toe naar een systeem zoals in België waarbij op elke post minimaal 1 TW-BT,1 TS voor reguliere brandbestrijding en 1 TW groot volume>8000 liter en dat omdat in NL ongeveer 80 natuurbranden p/j zijn ?
Lees ik nergens! Dat heb jij er van gemaakt.
Citaat
Dit is een gewone TS zie het roepnummer 07-3132
Volgens de fabrikant is dit een TS geschikt voor natuurbrandbestrijding, en wordt dus ook als zodanig aangeschaft en door korpsen ingezet.
Citaat
Het probleem is dat in het westen des lands er totaal geen aandacht is voor natuurbrandbrstrijding bij de besturen welke over budget beslissen.
Nee niet het westen, maar de gemeente besturen, regionale commandenten en BZK.
Citaat
ongeveer 80 natuurbranden p/j zijn

Als deze 80 branden meerdere dagen branden, er grote maatschappelijke onrust is, er veel economische schade is,  er dieren omkomen, en vele hectaren bos/heide of duinen meerdere jaren zwaar beschadigd zijn vind ik het wel een overweging waard om eens te kijken of we de natuurbrandbestrijding niet eens anders moeten organiseren. Ik heb maar wat ideen geopperd en iedereen mag daar vrij op reageren. En of dat op Belgische wijze moet, of een andere opzet van de organisatie laat ik over aan mensen uit het midden en oosten. In het westen hebben wij daar geen verstand van, toch. 0098
PS Firefighter1970 kun je een foto plaatsen van de TS-BT die op de Veluwe gebruikt worden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #44 Gepost op: 8 mei 2011, 22:41:03
Voor wat betreft de natuurbrandmeldingen...ik heb in de week voor de meivakantie (vanaf begin code oranje in de meeste regio's totdat alle regio's weer terug waren bij oranje) de natuurbranden in het hele land bijgehouden. Dat waren er in één week tijd al ruim 90. Op jaarbasis zal het aantal natuurbranden dit jaar denk ik boven de 500 uitkomen. In wat 'nattere' jaren zal dat aantal wel een stuk lager liggen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #45 Gepost op: 8 mei 2011, 22:43:20
Volgens de fabrikant is dit een TS geschikt voor natuurbrandbestrijding, en wordt dus ook als zodanig aangeschaft en door korpsen ingezet.

PS Firefighter1970 kun je een foto plaatsen van de TS-BT die op de Veluwe gebruikt worden.

Het betreffende voertuig is geen natuur voertuig en zal wel zo uitrukken als het een brand in het eigen verzorgingsgebied betreft, echter zit hij niet in het bosbrandbestrijdingspeloton.

Ik wil best wat foto's plaatsen van natuurvoertuigen, maar er zijn nogal veel verschillende.

Verder ben ik wel eens benieuwd hoeveel ervaring jij hebt met natuurbranden   ;)

uit ervaring weet ik dat de TS-BT's op de veluwe wel eens een keer vastraken, maar dat gebeurd erg weinig. een goed voertuig is belangrijk maar een chauffeur die weet wat zijn auto kan is nog veel belangrijker.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #46 Gepost op: 8 mei 2011, 22:53:07
Citaat
Verder ben ik wel eens benieuwd hoeveel ervaring jij hebt met natuurbranden  

Genoeg, in mijn carriere maar niet op, de Veluwe of in Drenthe.
Mag ik jou dan vragen hoeveel verstand je hebt van brandbestrijding?
Volgens mij heeft jouw vraag niets te te doen met mijn idee om eens wat meer aandacht aan natuurbrandbestrijding te geven in Nederland.(buiten de Veluwe, daar is alles volgens mijn eigen waarnemening al sinds de grote bosbrand in 1980 bij 't Harde beter georganiseerd. Tip: lees eens de oude verslagen van deze bosbrand, toen was de brandweer op de Veluwe ook helemaal niet voorbereidt op een bosbrand))

Volgens de gegevens is dit een bosbrandbestrijdingsvoertuig. Leuk ding als de bospaden breed genoeg zijn, er grote bochten kunnen worden genomen en het voertuig behalve op bospaden etc niet de vrije natuur in hoeft.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #47 Gepost op: 9 mei 2011, 13:59:26
Ik heb al wel wat ervaring in natuurbrandbestrijding, en heb er al wel een en ander over gelezen en opgezocht.
Of gelopen weekend nog een mooie gehad (Meeuwen-Gruitrode), was zelfs op een gegeven moment top vuur bij.

Wat betreft voertuigen (blusvoertuigen BT):
Wij hebben momenteel het volgende in gebruik:

1 MB 1124AF 4x4 2400 Li water


1 Volvo 6x6 8000 Li water


2 Unimog 4x4 3000 Li water (incl Schuimsysteem




2 MAN 4x4 4000 Li water (incl schuim)



De grote 6x6 dient eigenlijk om het water tot bij de kleinere bosbrandwagens te brengen of toch zo dicht mogelijk.

Het is ook wel zo dat de bossen hier iets minder bereikbaar zijn dan de nederlandse bossen, maar ik denk dat het allemaal dezelfde kant op gaat en dat men de bossen meer als een ecologisch klimaat ziet dat zijn eigen moet onderhouden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #48 Gepost op: 9 mei 2011, 17:43:10
Voor wat betreft de natuurbrandmeldingen...ik heb in de week voor de meivakantie (vanaf begin code oranje in de meeste regio's totdat alle regio's weer terug waren bij oranje) de natuurbranden in het hele land bijgehouden. Dat waren er in één week tijd al ruim 90. Op jaarbasis zal het aantal natuurbranden dit jaar denk ik boven de 500 uitkomen. In wat 'nattere' jaren zal dat aantal wel een stuk lager liggen...
Je hebt het over meldingen,

Genoeg, in mijn carriere maar niet op, de Veluwe of in Drenthe.
Mag ik jou dan vragen hoeveel verstand je hebt van brandbestrijding?
Volgens mij heeft jouw vraag niets te te doen met mijn idee om eens wat meer aandacht aan natuurbrandbestrijding te geven in Nederland.(buiten de Veluwe, daar is alles volgens mijn eigen waarnemening al sinds de grote bosbrand in 1980 bij 't Harde beter georganiseerd. Tip: lees eens de oude verslagen van deze bosbrand, toen was de brandweer op de Veluwe ook helemaal niet voorbereidt op een bosbrand))

Volgens de gegevens is dit een bosbrandbestrijdingsvoertuig. Leuk ding als de bospaden breed genoeg zijn, er grote bochten kunnen worden genomen en het voertuig behalve op bospaden etc niet de vrije natuur in hoeft.
hierbij zitten ook veel meldingen welke loos of uiteindelijk geen natuurbrand blijken te zijn.

Toevallig ken ik dit type natuurbrandbestrijdingsvoertuig redelijk goed en heb ze meerdere malen in actie gezien,op de heide kun je haast geen beter voeruig hebben als deze,veel slagkracht terplaatse en kunnen alleen  werkend een grote klap geven,in het bos: de bospaden hoeven niet breder te zijn als voor andere typen aangezien ze net zo breed zijn over de spatborden nl: 2,5 meter zijn terreinvaardiger als een 4x4 en de draaicirkel is niet veel groter al voor veel 4x4 voertuigen.
En mocht de bocht te krap zijn dan is een boom zo omgezaagd en kun je verder.
En als een bos goed brand wil je niet eens je tussen de bomen zijn en blijf je het liefst buiten het bos,maar in ieder geval op de berijdbare paden.
Ik denk dat een aantal brandweermensen van de gemeente Bergen NH je daar best wel spannende verhalen over kunnen vertellen hoe angstaanjagend het is om door vuur te worden overvallen.
En ook een 4x4 Unimog kan zich vastrijden mede omdat gebruikers de terreinvaardigheid overschatten.
Vastrijden is meestal het gevolg van niet weten wat een auto wel en niet kan
Zie onderstaand filmpje van 24-04-2011 bij Hoog Soeren:

Grote Heidebrand Halte Assel 24-04-2011


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #49 Gepost op: 9 mei 2011, 23:29:38
Citaat
En ook een 4x4 Unimog kan zich vastrijden mede omdat gebruikers de terreinvaardigheid overschatten.
Vastrijden is meestal het gevolg van niet weten wat een auto wel en niet kan
Coorect, is dat niet een gevolg van (tekortkomingen) in opleiding en oefening.
Citaat
de spatborden nl: 2,5 meter zijn terreinvaardiger als een 4x4 en de draaicirkel is niet veel groter al voor veel 4x4 voertuigen.
En mocht de bocht te krap zijn dan is een boom zo omgezaagd en kun je verder.
Niet veel groter, is dat mm of centimeter of meter. Als ik naar de lengte kijk tov van een 4x4 kan die draaicirkel natuurlijk nooit bijna gelijk zijn. En bomen omzagen. Je komt toch om de natuur te redden? Maar uiteraard, ik heb ook al eens een boom en andere obstakels laten wegzagen.
Citaat
En als een bos goed brand wil je niet eens je tussen de bomen zijn en blijf je het liefst buiten het bos,maar in ieder geval op de berijdbare paden
De klussen die ik heb gehad waren bijna allemaal niet te bereiken van de verharde weg, en dan moet je toch honderden meters over duin/bosen ruiterpaden etc om in elk geval in de buurt van de brandhaard te komen. Je geeft zelf aan dat de eerste klap het belangrijkste is. Als je dan door de afmetingen van je voertuig tijd verliest doordat je bomen moet omzagen, op bospaden moet blijven en slangen over grote afstand moet afleggen gaat de slagkracht van een grote TSs verloren door het verlies in efficiency. Vind ik het Belgische syteem beter doordacht.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar