Verbod voor KLPD V50's om harder te rijden dan 140 km/u - 02-09-2009

Auteur Topic: Verbod voor KLPD V50's om harder te rijden dan 140 km/u - 02-09-2009  (gelezen 18162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2009, 12:05:44
Gevalletje fabrieksfout.

Wanneer de remmen van een niet goed functioneren, maar de auto's wel een dermate snelheid kunnen rijden, valt bij mij onder het kopje; er moet eerst iets gebeuren voordat er maatregelen worden getroffen.

Er zijn genoeg mensen die niet weten dat de remmen van hun 185pk sterke Volvo V50 niet goed functioneren

De velgen die onder de politie V50'ers zitten zijn volgens mij ook niet ''standaard'', tik maar eens op google afbeeldingen Volvo V50.

Volvo levert volgens mij op de V50 (met dat type motor) geen dichte metalen velgen maar alleen open lichtmetaal, waarschijnlijk worden er op verzoek van het KLPD andere (minder ''sportieve'') velgen gehangen.

Dit verklaard overigens wel waarom ik de laatste weken al regelmatig de V50'ers ben tegen gekomen die gebruikt werden als gewone ''dienstauto'' en op de weg weer de V70'ers heb zien rijden ;)

Bron: flickr.com


Bron: Ukemergency.co.uk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2009, 12:32:13
De velgen die onder de politie V50'ers zitten zijn volgens mij ook niet ''standaard'', tik maar eens op google afbeeldingen Volvo V50.

Volvo levert volgens mij op de V50 (met dat type motor) geen dichte metalen velgen maar alleen open lichtmetaal, waarschijnlijk worden er op verzoek van het KLPD andere (minder ''sportieve'') velgen gehangen.





Er is met beide type velg (lichtmetaal + staal) getest, het probleem zit in het hard remmen gevolgd door direct stilstaan dan kan de warmte niet weggeleid worden.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2009, 13:17:23
Ik weet niet of het in Nederland ook gemonteerd is, maar in Engeland, waar Volvo veelvuldig wordt ingezet door hulpdiensten, bestaat er een zogenaamd police pack.

Hier zitten ook aangepaste remmen in.
Een medelid hier op het forum, met z'n Caprice 9C1 heeft zelfs koolstofremmen eronder zitten, die bij het police pack destijds zaten.
Verschil met een gewone auto is dat een uitrukvoertuig toch veelal zwaarder belast wordt dan een normaal.

In Brabant Zuid-Oost is er bij enkele Mitsubishi's bijvoorbeeld een aanpassing geweest aan de stuurkolom. De plastic pin die de hoogte van de kolom regelde is vervangen door een stalen variant.

Maar helaas in NL wordt zo'n handling package vaak niet besteld...



Groeten, Ruud


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #13 Gepost op: 2 september 2009, 13:58:48
Ja, maar wanneer je in een noodsituatie abrupt moet remmen dan?
Hoe zullen de remmen op zo'n moment reageren?

Het ligt er niet aan het gebruik van welk soort velg dan ook, het is een koelingsprobleem bij de remmen.
Dit koelingsprobleem zou zijn op te lossen door speciale aerodynamische aanpassingen (ook bekend van de formule 1) of door een ander type rem op het voertuig te bevestigen.

Het kan namelijk ook voorkomen dat de rem niet alleen zorgt voor brand, maar ook voor een ontploffende rem, waardoor er dus niet meer geremd kan worden.
Tijd om te kijken naar een ander voertuig wat dienst kan doen als politiewagen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 2 september 2009, 14:07:00
Het ligt er niet aan het gebruik van welk soort velg dan ook, het is een koelingsprobleem bij de remmen.
Dit koelingsprobleem zou zijn op te lossen door speciale aerodynamische aanpassingen (ook bekend van de formule 1) of door een ander type rem op het voertuig te bevestigen.

Een open velg (lichtmetaal) voert warmte makkelijker af dan een gesloten (stalen) velg. Dit is de reden dat er bij onze vorige dienstauto's gebruik is gemaakt van de stalen (open) velg van Opel, daar hebben we het al eens over gehad  ;)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6013.msg653333.html#msg653333

Ze zeggen wel eens dat vroeger alles beter was ..... De regio reed met een Vectra 2.2 in plaats van een Touran 1.9, het KLPD met een V70 in plaats van een V50 .... Ik zeg, er zit een kern van waarheid in  8)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 2 september 2009, 14:20:07
Ander voertuig is niet noodzakelijkerwijs de beste optie lijkt me. Je wil extreme oververhitting tegengaan en daarnaast remkracht behouden.

Bij hoge snelheden en rijden tijdens noodhulp acties, zul je veelvuldig remmen, omdat je door verkeer zal moeten kruisen dat niet met dezelfde snelheid gaat als jij zelf. Er zal dus krachtiger en vaker geremd worden dan het verkeer dat in de normale stroom rijdt.

Met name door dit vaker remmen, wordt de bedrijfstemperatuur van de remmen hoger. Een enkele keer een volle rempoging zal niet meteen problemen opleveren.

Er zijn veelvuldige manieren om remkracht te verbeteren. Je kan variëren in het materiaal van de remschijven en remblokken (bijvoorbeeld keramisch, voor betere warmtegeleiding). Het vergroten van het remopppervlak (grotere schijven en blokken). Het verdelen van de kracht (meer zuigers per cilinder of zelfs dubbele remklauwen aan de voorzijde)

Actief koelen van de remschijven (veelgebruikt in de racerij) door bijvoorbeeld windgeleiders erlangs te gaan, open velgen te monteren etc.

Lijkt me een uitdagend project. Zou er wel voor tekenen om een proefwagen te bouwen voor het KLPD.
Volvo lijkt me een stuk makkelijker dan mijn "weekendautootje" een Lotus Esprit Turbo. Geen diesel...en "iets" meer vermogen dan 185 pk, maar wel met correcte remmen....


Groeten, Ruud


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #16 Gepost op: 2 september 2009, 14:26:57
Een open velg (lichtmetaal) voert warmte makkelijker af dan een gesloten (stalen) velg. Dit is de reden dat er bij onze vorige dienstauto's gebruik is gemaakt van de stalen (open) velg van Opel, daar hebben we het al eens over gehad  ;)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6013.msg653333.html#msg653333

Ze zeggen wel eens dat vroeger alles beter was ..... De regio reed met een Vectra 2.2 in plaats van een Touran 1.9, het KLPD met een V70 in plaats van een V50 .... Ik zeg, er zit een kern van waarheid in  8)

Inderdaad was vroeger alles beter ;) Daar ben ik gelukkig ook al achter gekomen :P Met name het onschuldige aan klein zijn, zal je nooit terug krijgen.

Uiteraard draagt het materiaal van de velgen wel mee, maar het is niet primaire probleem waar men nu tegenaan loopt.
Misschien dat het een simpele optie is, om de remmen van de V70's te gaan gebruiken op de V50 (met kleine aanpassingen natuurlijk) hoewel dit niet bepaald haalbaar zal zijn.
Volvo staat in mijn ogen bekend om de veiligheid. Maar het is niet de bedoeling dat hulpverleners extra risico's lopen tijdens het uitoefenen van hun vak. (Het biedt al de nodige risico's)

Laten we hopen dat er snel een oplossing komt voor het probleem, zonder het vermogen te moeten verliezen.
Snelle achtervolgingen zijn dan helemaal jaren 90 =(


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #17 Gepost op: 2 september 2009, 14:49:49
man, wat een onzin... de golfjes van vroeger die deden niet anders dan roken en soms ook zelfs nog nagloeien....


Politie nederland zou eens moeten investeren in een specifiek uitgeruste politieauto.... maar ja das weer veiligheid... en dat mag niets kosten natuurlijk...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 2 september 2009, 15:15:48
Als ze willen ombouwen kunnen ze binnen de Ford groep blijven....

V50 = bodemplaat + ophangingscomponenten van de Ford Focus
Voorremmen van de Focus RS erop. Eventueel fusees wisselen.
75 procent van de remkracht zit op de vooras.

Zo kan ik nog wel een paar opties aandragen, maar zal wel weer een kostenprobleem zijn...

Waar is toch de mooie tijd van de politie Porsches... Of wellicht leuker, lever mooie Lotus Exiges af. Lekker lichtgewicht, zuinig motortje. Lichtgewicht, lage CO2 uitstoot, helemaal milieu hippy fijnstof vriendelijk.
Bezemsteel wordt wel opvouwen;) (en nee, dit was niet serieus)


Groeten, Ruud


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 2 september 2009, 15:27:47
ik zeg passat 4motion of skoda superb RS.... zo zijn er nog veel meer beter politievoertuigen dan de huidige mpv's...maar die discussie is niet om hier te voeren....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....