Ander voertuig is niet noodzakelijkerwijs de beste optie lijkt me. Je wil extreme oververhitting tegengaan en daarnaast remkracht behouden.
Bij hoge snelheden en rijden tijdens noodhulp acties, zul je veelvuldig remmen, omdat je door verkeer zal moeten kruisen dat niet met dezelfde snelheid gaat als jij zelf. Er zal dus krachtiger en vaker geremd worden dan het verkeer dat in de normale stroom rijdt.
Met name door dit vaker remmen, wordt de bedrijfstemperatuur van de remmen hoger. Een enkele keer een volle rempoging zal niet meteen problemen opleveren.
Er zijn veelvuldige manieren om remkracht te verbeteren. Je kan variëren in het materiaal van de remschijven en remblokken (bijvoorbeeld keramisch, voor betere warmtegeleiding). Het vergroten van het remopppervlak (grotere schijven en blokken). Het verdelen van de kracht (meer zuigers per cilinder of zelfs dubbele remklauwen aan de voorzijde)
Actief koelen van de remschijven (veelgebruikt in de racerij) door bijvoorbeeld windgeleiders erlangs te gaan, open velgen te monteren etc.
Lijkt me een uitdagend project. Zou er wel voor tekenen om een proefwagen te bouwen voor het KLPD.
Volvo lijkt me een stuk makkelijker dan mijn "weekendautootje" een Lotus Esprit Turbo. Geen diesel...en "iets" meer vermogen dan 185 pk, maar wel met correcte remmen....
Groeten, Ruud