Bron: Nieuwsblad Transport
2 september 2009
'MSC/Nirint-zaak gaat naar Duitsland'
De juridische strijd om de miljoenenschade die is ontstaan door de aanvaring tussen de MSC Nikita en de Nirint Pride wordt in Duitsland uitgevochten. Dat verwacht advocaat Richard Latten, die namens MSC optreedt. Hij heeft gisteren in het Duitse Stralsund een zaak aanhangig gemaakt, enkele uren voordat Nirint-advocaat Roelant Klaassen in Rotterdam beslag legde op de MSC Nikita. Die ligt zwaar gehavend aan de kade van het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO) op de Maasvlakte.
Een Europese richtlijn bepaalt in zo'n geval dat de eerst benaderde rechtbank de zaak mag doen, als die tenminste bevoegd is. Latten gaat er van uit dat dat het geval is: 'Wij hebben de eigenaar van het schip, MS S. Fellow, in zijn homecourt gedaagd en voldoen daarmee aan de basisregel dat de rechtbank in je woonplaats bevoegd is'. MS S. Fellow is volgens hem statutair gevestigd in Wolgast, een uur rijden vanaf Stralsund.
Latten van het Rotterdamse kantoor Smallegange, Van Dam & Van der Stelt verwacht dat de Duitse rechtbank over enkele weken bekend zal maken of zij zichzelf bevoegd acht en denkt dat de Rotterdamse rechtbank zich pas in de loop van december over de zaak zal buigen. Als de Duitse rechter zich in de tussentijd bevoegd heeft verklaard, zal hij de Rotterdamse rechter vragen de zaak aan te houden.
De vraag waar de zaak dient, is van groot belang voor het toepasselijke recht en daarmee voor de hoogte van de aansprakelijkheid voor cascoschade, die is geregeld in het Londens Beperkingsverdrag. Nederland hanteert nog de oorspronkelijke, uit 1976 daterende, versie maar Duitsland de gereviseerde versie uit 1996, die een beduidend hogere aansprakelijkheid kent. 'Het verschil bedraagt enkele miljoenen', zegt Latten.
Het besluit van MSC om te zaak in Duitsland te voeren, lijkt erop te wijzen dat de in Zwitserland gevestigde rederij er vanuit gaat dat de eigenaar van de Nirint Pride ook daadwerkelijk aansprakelijk gesteld zal worden. Klaassen heeft namens Nirint voor drie miljoen beslag gelegd op de MSC Nikita, al zal de uiteindelijke schade vermoedelijk lager uitvallen. De schade aan de Nikita is waarschijnlijk nog groter, omdat het schip in de machinekamer is geramd en er door de klap twee ruimen dermate zwaar zijn beschadigd dat ze zijn volgelopen.
Onduidelijk is nog hoe groot de ladingschade is, maar die zal zeker ook in de miljoenen lopen omdat er honderden onderdeks geladen containers volgelopen moeten zijn. De vraag welke partij schuldig is aan de scheepsramp is ook van belang voor de aansprakelijkheid voor de ladingschade.