Explosief aangetroffen in woning Anthonie Fokkerst GRIP 1 - Zwijndrecht 3-9-2009

Auteur Topic: Explosief aangetroffen in woning Anthonie Fokkerst GRIP 1 - Zwijndrecht 3-9-2009  (gelezen 4659 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Dat weet ik zeker... niet nog zo een brander.... hihihihi :-[


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
p2kflex
21:38:48 03-09-09GROUP-1Prio 2 TS401 ter plaatse gaan ANTHONIE FOKKERSTRAAT 162 ZWIJNDRECHT
1403003BRW Zuid Holland Zuid (Lichtkrant GMC)
1405370BRW Zwijndrecht (Staflid van Dienst)
1405385BRW Zwijndrecht (Blusploeg B)
1405387BRW Zwijndrecht (Blusploeg A)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Zojuist even wezen kijken, alles weervrijgegeven.
Wat het precies is geweest ?? Morgen in de media waarschijnlijk.


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Drie huizen Zwijndrecht ontruimd wegens bom

ZWIJNDRECHT -  De politie heeft donderdagmiddag aan de Anthony Fokkerstraat in Zwijndrecht drie huizen ontruimd omdat in de kelder van een appartementencomplex een explosief is aangetroffen.


De bewoners konden enkele uren hun woningen niet in. Het Explosieven Opsporingscommando (EOC) wist in die periode het explosief uit de kelder te verwijderen. Rond negen uur 's avonds werden de woningen weer vrijgegeven en konden de bewoners huiswaarts keren.

Bron De Telegraaf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4752419/__Explosieven_schrikken_Z-Holland_op__.html

do 03 sep 2009, 21:59 | lees voor
Explosieven schrikken Zuid-Holland op
Van onze correspondent

GOUDA/NAALDWIJK/ZWIJNDRECHT -  Drie gemeenten in Zuid-Holland zijn donderdagmiddag kort na elkaar opgeschrikt door incidenten met een explosieve lading.

In Gouda werd tijdens de voorbereiding voor de bouw van een supermarkt tussen het spoor en het politiebureau een vliegtuigbom gevonden. Het gaat vermoedelijk om een Engelse vijfhonderd ponder, die eind van de maand wordt geruimd. Volgens de gemeente is er geen gevaar voor de omgeving.

Het gemeentehuis aan de Stokdijkkade in Naaldwijk werd aan het eind van de middag ontruimd nadat er telefonisch bij de alarmcentrale en de gemeente twee bommeldingen waren binnengekomen. Uit voorzorg moesten ook de naastgelegen Albert Heijn en de Kamer van Koophandel hun deuren sluiten. Van een bom was geen sprake, zo bleek uit politieonderzoek. De afzettingen zijn rond kwart over zes opgegeven.

In de Anthonie Fokkerstraat in Zwijndrecht stuitte de politie gistermiddag op explosieve stoffen die in een kelderbox waren opgeslagen. De omgeving was urenlang afgesloten in verband met het onderzoek van de Explosieven Opruimingsdienst. Het materiaal is gisteravond laat op een afgelegen terrein in Zwijndrecht tot ontploffing gebracht. De politie heeft gisteravond een man aangehouden in verband met de explosieve vondst.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Einde inzet! Eindelijk...

Er zijn, zoals inmiddels wel bekend, daadwerkelijk explosieve stoffen gevonden. Het waren allemaal zelf-knutsel explosieven met kruitlading, pijpbommen enz. Over de hoeveelheid kan ik niet heel veel zeggen, maar ik weet wel dat het in een koffer ter grootte van een tomaten-krat werd vervoerd. Het is dus niet het geval dat de kelderbox een dependance van Al Qaida is.

Deze lading is rond 10 uur 's avonds in Zwijndrecht door de EOD tot ontploffing gebracht op de oude gemeentewerf. Ik stond erbij: als die boem in de flat was afgegaan, stond er nu een flat minder in Zwijndrecht! Wat een klap...

Er is inmiddels 1 persoon aangehouden, mij is onbekend wat zijn relatie precies is in deze zaak.

De 401 werd ter plaatse gestuurd omdat de 402 op de gemeentewerf werd opgesteld ter beveiliging van de explosie. Uiteindelijk is de 401 ingezet om een stuk of 20 deuren in de flat open te breken ivm. de gas-voorziening. Deze was direct bij aankomst van de brandweer afgesloten, en alle woningen van het blok moesten gecontroleerd worden of er geen gaskranen open stonden. Iedere bewoner van de flat heeft inmiddels een brief van de gemeente ontvangen met uitleg van de situatie.

Betreffende het duikers-mysterie wat ik eerder aanhaalde: dit was een losstaande zaak. De duikers van Dordrecht waren tijdelijk buiten dienst, daarom moest in Zwijndrecht even gechecked worden hoeveel duikers er nog gereed waren. Betreffende het AT-inzet de dag voor deze bom-melding: die zaak schreeuwt nog van stilte... Onbekend is dus of hier een verband tussen is.

Uiteindelijk is de afwikkeling van de bom-dreiging zonder incidenten verlopen. Volgensmij heb ik alle punten zo ongeveer wel aangehaald, bij vragen... We horen het wel weer! :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Betreffende het AT-inzet de dag voor deze bom-melding: die zaak schreeuwt nog van stilte... Onbekend is dus of hier een verband tussen is.

Dat heb ik ff gemist. Heb je bijzonderheden omtrent die inzet dan?


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Heel weinig, helaas! Weet alleen dat er schoten zijn gehoord rond de Officiersvliet, dat er 1 persoon is aangehouden en dat er wel kogels zijn gevonden, maar geen wapen... Speelde rond een uurtje of 8 's avonds. Er zijn ook minimaal 4 opvallende politiewagens gezien, waaronder een hondenwagen. Omdat dit 1 straat verder is dan de Anthonie Fokkerstraat kan er natuurlijk vrij snel een link gelegd worden... Er is iets fout in die wijk, maar ik weet helaas nog niet wat! De politie houdt ook wijselijk hun mond... (Heb toch minimaal 6 agenten proberen uit te horen) ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Er is iets fout in die wijk, maar ik weet helaas nog niet wat!

Okee, bedankt voor je terugkoppeling.

We horen het wel... O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tweede verdachte aangehouden na vondst explosieven Zwijndrecht

4 september 2009

De politie in Zwijndrecht heeft donderdagavond een tweede verdachte aangehouden na de vondst van explosieven in een kelderbox in Zwijndrecht.

Tijdens een huiszoeking in de woning van de 32-jarige man vond de politie een vuurwapen met patronen, een lawinepijl en harddrugs. Eerder op de avond werd een 27-jarige Zwijndrechtenaar aangehouden. Hij wordt verdacht van het voorhanden hebben van explosieven.

In een kelderbox aan de Antonie Fokkerstraat in Zwijndrecht vond de politie donderdag explosieve stoffen. De politie ging op onderzoek na een tip.

Na de vondst zijn direct drie omliggende woningen ontruimd. Het explosieven opruimingscommando heeft de stoffen uit de kelderbox gehaald. Op een afgelegen terrein in Zwijndrecht zijn de stoffen gecontroleerd tot ontploffing gebracht. Tijdens het onderzoek van het EOC is het gas in het appartementencomplex afgesloten.

De politie gaat verder met het onderzoek in deze zaak.


Foto's: Media TV en Rob van der Woude

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FTweede%20verdachte%20aangehouden%20na%20vondst%20explosieven%20Zwijndrecht