Einde inzet! Eindelijk...
Er zijn, zoals inmiddels wel bekend, daadwerkelijk explosieve stoffen gevonden. Het waren allemaal zelf-knutsel explosieven met kruitlading, pijpbommen enz. Over de hoeveelheid kan ik niet heel veel zeggen, maar ik weet wel dat het in een koffer ter grootte van een tomaten-krat werd vervoerd. Het is dus niet het geval dat de kelderbox een dependance van Al Qaida is.
Deze lading is rond 10 uur 's avonds in Zwijndrecht door de EOD tot ontploffing gebracht op de oude gemeentewerf. Ik stond erbij: als die boem in de flat was afgegaan, stond er nu een flat minder in Zwijndrecht! Wat een klap...
Er is inmiddels 1 persoon aangehouden, mij is onbekend wat zijn relatie precies is in deze zaak.
De 401 werd ter plaatse gestuurd omdat de 402 op de gemeentewerf werd opgesteld ter beveiliging van de explosie. Uiteindelijk is de 401 ingezet om een stuk of 20 deuren in de flat open te breken ivm. de gas-voorziening. Deze was direct bij aankomst van de brandweer afgesloten, en alle woningen van het blok moesten gecontroleerd worden of er geen gaskranen open stonden. Iedere bewoner van de flat heeft inmiddels een brief van de gemeente ontvangen met uitleg van de situatie.
Betreffende het duikers-mysterie wat ik eerder aanhaalde: dit was een losstaande zaak. De duikers van Dordrecht waren tijdelijk buiten dienst, daarom moest in Zwijndrecht even gechecked worden hoeveel duikers er nog gereed waren. Betreffende het AT-inzet de dag voor deze bom-melding: die zaak schreeuwt nog van stilte... Onbekend is dus of hier een verband tussen is.
Uiteindelijk is de afwikkeling van de bom-dreiging zonder incidenten verlopen. Volgensmij heb ik alle punten zo ongeveer wel aangehaald, bij vragen... We horen het wel weer!