ontwikkeling handreiking advisering waterhulpverlening publieksevenementen

Auteur Topic: ontwikkeling handreiking advisering waterhulpverlening publieksevenementen  (gelezen 2118 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Naar aanleiding van dit topic en dan vooral het onderstaande bericht:

Ik vind dat het rommeling is rond de veiligeid bij waterevenementen.
En dat hebben we voor een groot deel aan ons zelf te danken.

Het goede voorbeeld is de vereniging GHOR Nederland, die heeft een Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen opgesteld en zoiets zouden wij ook moeten doen.

De bond zou daar leidend in dienen te zijn. En de kennis die bij diverse brigades (oa IJmuiden, Bloemendaal, Den Helder, Zwolle, Almere, Den Bosch) aanwezig is kunnen gebruiken voor een algemeen geldende handreiking veiligeid bij waterevenementen.

Als een gemeente zo'n handreiking negeert, heeft ze een groot probleem als het mis gaat, veel gemeenten zijn daar gevoelig voor en stellen eisen in de vergunning op basis van de Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen.

Vroeg ik me af hoe zo’n ontwikkeling zou moeten gaan en of we dit van de grond zouden kunnen krijgen?

Wat mij betreft hoeft de bond dit soort ontwikkelingen niet te trekken, maar wel te faciliteren. Ik heb bij Raymond al eerder eens aangekaart dat het zoveel zou helpen als de bond een platform zou bieden om kennis te delen. Met behulp van een  intranet/wiki/documentendeelsysteem/forum zou zo’n document volgens mij heel snel tot stand kunnen komen uit alle informatie die in het land beschikbaar is. Vervolgens laat je het door een commissie (CWR?) beoordelen, door het bondsbureau opmaken, drukken en je hebt een ‘bondsdocument’.

In plaats van calimero te spelen, zouden wij juist gebruik moeten maken van de diversiteit binnen de bond. Al die losse verenigingen kunnen een nadeel zijn, maar ook een voordeel: iedereen kan wel iets en iedereen heeft wel wat bedacht waar een ander weer iets mee kan. Als de bond dit weet te verbinden, heb je een hele sterke ‘community’ waarin hele mooie dingen kunnen ontstaan.

Naar mijn idee werkt de bond, en dan vooral ook de commissies, teveel alsof er centrale sturing is, terwijl die er niet is. Een decentrale organisatie vraagt om een andere manier van planvorming en ontwikkeling: er moet meer ‘genetwerkt’ worden en meer geprobeerd worden om ‘best-practices’ te delen binnen de organisatie. Dus niet steeds ontwikkelen van bovenaf, maar van onderaf en dan algemeen verklaren.

Zou het lukken om op deze manier zo’n handreiking tot stand te laten komen?

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Of het zou gaan lukken weet ik niet, maar ik vindt het iniedergeval een heel erg puik plan  8)

Ik denk dat iedereen wel wat half-uitgewerkte conceptjes heeft liggen en de ene brigade is heel ver op één gebied en de ander weer op een ander gebied (bijv. opleidingen, ARBO, uitgewerkte procedures, richtlijnen, jeugdbeleid, promotie enz. enz.). Combineer dit op landelijke en regionale schaal, en je krijg een sterke organisatie die ook nog is een stuk meer uniform wordt dan nu het geval is. :)  

Alle documenten binnen onze brigade zijn toegankelijk gemaakt voor alle leden via een centraal systeem, en dat scheelt al een heel stuk. Je hebt niet meer overal losse formuliertjes en oude versies van documenten liggen.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
Alle documenten binnen onze brigade zijn toegankelijk gemaakt voor alle leden via een centraal systeem, en dat scheelt al een heel stuk. Je hebt niet meer overal losse formuliertjes en oude versies van documenten liggen.

Wij krijgen binnenkort een nieuwe website, waar dit ook wordt ingebouwd. Een landelijke versie hiervan kan volgens mij alle reddingsbrigades helpen én ook het werk van landelijke commissies vergemakkelijken.

Rescue

• Senior gebruiker
    Een paar eisen in zo'n handreiking kunnen we zo verzinnen., Even een voorzetje zo uit me hoofd..

Preventieve maatregelen;  
  • Dranghekken die bestand zijn tegen menigten, ter voorkoming van ter water vallen, conform publieksafzettingsnormen, met valgevaar.
  • Goede Publieks doorstroming, zodat menigte mensen niet kunnen zorgen
  • Informatie pakket voor alle deelnemende schepen, schippers, en andere partijen over indicident melding, indicent response,
  • Deelnemende varende schepen hebben bekwame schippers, en aansprakelijkheidverzekering, luisteren uit op marifoon kanaal ........;
  • Deelnemende standhouders en schepen, die voedsel verkopen, of voedselveiligheid een onderdeel van hun dienst tekenen een vrijwaringscontract, en tonen aan dat voedselveiligheid conform HACCP, en keuringsdienst van waren normen zijn gegarandeerd.
  • Een taak/risico analyse voor redders, conform eisen uit de arbo-wet..;
  • Alle hulpverleningsdiensten vallen onder een centrale aansturing, die gedurende het evenement aanwezig is,  (Dus ook op de stille uren); 1 Centrale Incident Management,met aansluiting op de rest van de ketenhulpverlening..
  • Minimale bezetting moet ten allen tijde zijn gegarandeerd..
  • Voldoende Ladders voor kades hoger dan 1 meter.
  • Brancards met drijvers voor trauma-slachtoffers die te water vallen (binnen 5 minuten er plaatste)

Operations op de bewakings dagen zelf
  • Centrale briefing voor Teamleiders van betrokken response teams, walteams, oppervlakte teams, duikteams, medische zorg, etc..
  • Snelle Incident signalering, door alle eenheden, ook 112 meldingen, via centrale coordinatie,
  • Snelle Incident communicatie, zowel over besloten netten, als marifoon voor deelnemende schepen, passanten. Centrale incident response aansturing, rekening houdend met passanten.
  • Snelle oppervlakte water response team, met zwemmers, met adequate PBM, die binnen twee minuten na alarmering in het water kunnen liggen in de direct nabijheid van mogelijke drenkelingen (en dus ook tussen de aangemeerde schepen kan komen)
  • Aanvullende Duikteams binnen max 10 minuten ter plaatse en inzetbaar.

donderslag

• Forum gebruiker
Kijk eens in de Rotterdamse evenementenvergunningen.
Berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
Als je over de duivel spreekt:

In de beleidsvoorbereidende vergadering van Reddingsbrigade Nederland zijn de speerpunten uit het Meerjarenbeleidsplan 2010-2015 vertaald naar concrete doelen voor de komende jaren. En wat lees ik daar: in 2013 wil RN een nationale norm hebben voor waterevenementenbeveiliging realiseren :)

Henk

• Senior gebruiker
Als je over de duivel spreekt:

In de beleidsvoorbereidende vergadering van Reddingsbrigade Nederland zijn de speerpunten uit het Meerjarenbeleidsplan 2010-2015 vertaald naar concrete doelen voor de komende jaren. En wat lees ik daar: in 2013 wil RN een nationale norm hebben voor waterevenementenbeveiliging realiseren :)

Het is al lang bekend dat de verschillende bobo's (RN, KNRM, KWC, KLPD) hier intensief meelezen. Best nuttig zo'n forum  O0

Henk