Naar aanleiding van
dit topic en dan vooral het onderstaande bericht:
Ik vind dat het rommeling is rond de veiligeid bij waterevenementen.
En dat hebben we voor een groot deel aan ons zelf te danken.
Het goede voorbeeld is de vereniging GHOR Nederland, die heeft een Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen opgesteld en zoiets zouden wij ook moeten doen.
De bond zou daar leidend in dienen te zijn. En de kennis die bij diverse brigades (oa IJmuiden, Bloemendaal, Den Helder, Zwolle, Almere, Den Bosch) aanwezig is kunnen gebruiken voor een algemeen geldende handreiking veiligeid bij waterevenementen.
Als een gemeente zo'n handreiking negeert, heeft ze een groot probleem als het mis gaat, veel gemeenten zijn daar gevoelig voor en stellen eisen in de vergunning op basis van de Handreiking geneeskundige advisering publieksevenementen.
Vroeg ik me af hoe zo’n ontwikkeling zou moeten gaan en of we dit van de grond zouden kunnen krijgen?
Wat mij betreft hoeft de bond dit soort ontwikkelingen niet te trekken, maar wel te faciliteren. Ik heb bij Raymond al eerder eens aangekaart dat het zoveel zou helpen als de bond een platform zou bieden om kennis te delen. Met behulp van een intranet/wiki/documentendeelsysteem/forum zou zo’n document volgens mij heel snel tot stand kunnen komen uit alle informatie die in het land beschikbaar is. Vervolgens laat je het door een commissie (CWR?) beoordelen, door het bondsbureau opmaken, drukken en je hebt een ‘bondsdocument’.
In plaats van calimero te spelen, zouden wij juist gebruik moeten maken van de diversiteit binnen de bond. Al die losse verenigingen kunnen een nadeel zijn, maar ook een voordeel: iedereen kan wel iets en iedereen heeft wel wat bedacht waar een ander weer iets mee kan. Als de bond dit weet te verbinden, heb je een hele sterke ‘community’ waarin hele mooie dingen kunnen ontstaan.
Naar mijn idee werkt de bond, en dan vooral ook de commissies, teveel alsof er centrale sturing is, terwijl die er niet is. Een decentrale organisatie vraagt om een andere manier van planvorming en ontwikkeling: er moet meer ‘genetwerkt’ worden en meer geprobeerd worden om ‘best-practices’ te delen binnen de organisatie. Dus niet steeds ontwikkelen van bovenaf, maar van onderaf en dan algemeen verklaren.
Zou het lukken om op deze manier zo’n handreiking tot stand te laten komen?