Alarmering door kustwacht

Auteur Topic: Alarmering door kustwacht  (gelezen 9179 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Gepost op: 4 september 2009, 13:43:04
Vreemd dat er bij de kustwacht vaak zo veel tijd tussen de alarmeringen zit en dat de volgorde van intrekken anders is dan ik zou verwachten.

04-09-09 13:12:30 KNRM  man overboord,prio1, STATION laubu, laubi
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden
  
04-09-09 13:11:37 KNRM  ALARM INGETROKKEN, STATION soo1, soo2
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden
  
04-09-09 13:08:32 KNRM  MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION soo1, soo2
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden
  
04-09-09 13:03:45 KNRM  ZEILJACHT AAN DE GROND,PRIO1 ,STATION LAUbi
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 4 september 2009, 16:44:03
Nou ik zie hier weining vreemds aan hoor ::)

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 4 september 2009, 17:56:18
author=Docus link=topic=31933.msg667955#msg667955 date=1252064584
Vreemd dat er bij de kustwacht vaak zo veel tijd tussen de alarmeringen zit en dat de volgorde van intrekken anders is dan ik zou verwachten.

04-09-09 13:12:30 KNRM  man overboord,prio1, STATION laubu, laubi    Weer iemand over boord, maar dan bij Lauwersoog.
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden
  
04-09-09 13:11:37 KNRM  ALARM INGETROKKEN, STATION soo1, soo2 alarm in getrokken, persoon in veiligheid.
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden
  
04-09-09 13:08:32 KNRM  MAN OVERBOORD,PRIO1,STATION soo1, soo2 andere melding over een man over boord voor Schiermonnikoog, er is iemand overboord gevallen.
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden
  
04-09-09 13:03:45 KNRM  ZEILJACHT AAN DE GROND,PRIO1 ,STATION LAUbi  1e melding station Lauwersoog over een zeiljacht aan de grond
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden

Ik kan niet ontdekken waar de vertraging zit...

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2009, 14:46:03
Wel iets vreemd aan de alarmering want het kustwachtcentrum zit al jaren in Den Helder en niet in IJmuiden :o


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2009, 15:07:31
Maar het hoofdkantoor van de KNRM staat in Ijmuiden en daar hangen enkele lichtkranten in met een eigen code ;)

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2009, 15:13:41
04-09-09 13:03:45 KNRM  ZEILJACHT AAN DE GROND,PRIO1 ,STATION LAUbi  1e melding station Lauwersoog over een zeiljacht aan de grond
    1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden

De lichtkrant hangende in de kantoren van KNRM IJmuiden waar de berichten van de Kustwacht op verschijnen dus...


Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 9 april 2010, 17:40:26
De kustwacht weigert een melding die bij haar binnenkomt te prioriteren. Je zou daar je handen aan kunnen branden door een prio 2 uit te delen aan iets dat achteraf een prio 1 verdiend had, dan krijg je gezeik. Dus gewoon alles prio 1 en geen gezeik.
Henk

Dit is niet waar; er zijn veel prio 2 meldingen door de Kustwacht gedaan afgelopen jaar. O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 9 april 2010, 17:45:46
Sterker nog als ik hier bij de alarmeringen kijk is zelfs de meerderheid een prio2:

http://www.112meldingen.nl/index.php

 ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 9 april 2010, 18:39:55
Sterker nog als ik hier bij de alarmeringen kijk is zelfs de meerderheid een prio2:

http://www.112meldingen.nl/index.php

 ;)

Prio 2 en prio 1 lopen dwars door elkaar heen. Dat maakt voor de alarmering niet uit, de kustwacht laat de piepers af gaan en de KNRM komt zo snel mogelijk.

Zie boven:
 04-09-09 13:03:45 KNRM  ZEILJACHT AAN DE GROND,PRIO1 ,STATION LAUbi  1e melding station Lauwersoog over een zeiljacht aan de grond
 1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden

Zeiljacht aan de grond prio 1



Het is niet zo dat de Kustwacht gaat sorteren op die melding is iets voor de berger en die is meer iets voor de de reddingsclub.
Dat is nog gebleken toen de Kustwacht niet van plan was de brandweer Flevoland te alarmeren toen deze aangaf alleen voor levensreddend te willen varen en niet voor de touw in de schroef: daar zijn wij niet voor. Mevrouw A.N: dan zouden wij op afstand de ernst en aard van een situatie moeten gaan inschatten en dat willen we niet.

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2010, 22:50:14
Ik heb mij wel is laten informeren over de diverse prio's bij de kustwacht... dit is in feite niks meer dan om aan te geven om wat voor melding het betreft:

- Prio 1 = Levensbedreigend... (nogal een breed begrip blijkbaar...)
- Prio 2 = Niet Levensbedreigend
- Prio 3 = Overige meldingen

Maar het heeft in feite totaal geen invloed op de uitruk procedure, snelheid, 'overtredingen' (de vrijstellingen dus)... Hier is het heel simpel geen spoedeisend karakter = gewone vaarsnelheid, 'prio 2, urgent' gaat het eventueel al wat harder en indien nodig de lampjes erbij, 'prio 1, spoed' = volle bak ernaartoe. En dit is dan ter beoordeling van de schipper en/of bevelvoerder/postcommandant. Is alles onder controle wordt er even geroepen 'het gas kan eraf' of 'de prio mag eraf', weet iedereen meteen wat de bedoeling is.

Ik kan ook niet volgen waarom de KNRM vaak doorkomt naar een melding, terwijl ze al niet meer nodig zijn. Je gaat toch niet voor een pechgevalletje (hard ???) doorvaren terwijl er al een boot ter plaatse is en de situatie onder controle... Ik ben bijvoorbeeld ook wel 200m van een flink incident afgemeld, 'politie en ambu terplaatse met genoeg volk dus de rest van de boten kunnen weer op vervolg, wel graag een voertuig tp, over'. Nou dan gaan we toch weer lekker verder, na eerst een passerende schipper uitleg te hebben gegeven waarom me net zo hard langs kwamen, meteen weer wat promotie voor ons werk ;)