GRIP 1 Zeer grote schuur/woningbrand Tragel - Koewacht 4-9-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote schuur/woningbrand Tragel - Koewacht 4-9-2009  (gelezen 7348 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 5 september 2009, 21:10:32
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/5475059/Nablussen-in-Koewacht-duurt-zeker-nog-een-dag.ece

Nablussen in Koewacht duurt zeker nog een dag

zaterdag 05 september 2009 | 17:28
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

KOEWACHT - De brandweer heeft zeker nog een dag werk aan de grote brand die een schuur in Koewacht in de as legde.

Nog vijftien brandweermannen zijn nog bezig met het uit elkaar trekken van de resten van de schuur en het nablussen van smeulende resten.Twee tankautospuiten zijn zeker tot zondagmiddag bezig met nablussen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 5 september 2009, 21:54:13
&feature=player_embedded


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 6 september 2009, 13:47:31
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5476326/Alarmnummer-gaf-geen-gehoor.ece

Alarmnummer gaf geen gehoor

zondag 06 september 2009 | 13:16 | Laatst bijgewerkt op: zondag 06 september 2009 | 13:17
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

KOEWACHT - Het alarmnummer 112 werkte vrijdagmiddag niet toen de familie Suy uit Koewacht het belde om de brand in hun schuur te melden.
Doordat een dorpsgenoot direct ook de Belgische brandweer waarschuwde, is het woonhuis van het gezin niet in vlammen opgegaan.

Eduard Suy prijst de tegenwoordigheid van geest van de plaatselijke benzinepomphouder. "Die kent de situatie ter plekke en belde direct de brandweer in België. Hij meldde dat er een grote brand bij mijn Belgische overbuurman was en liet direct weten dat ze met meerdere tankwagens moesten komen", betoogt de gedupeerde boer.

Suy raakte vrijdagmiddag door de brand al zijn opslag- en stalruimte kwijt. De brand ontstond in de loods waar stro en hooi lag opgeslagen, maar alle andere schuren zijn aan de nieuwe loods gekoppeld en gingen ook verloren. Suy schat de schade dan ook op meer dan een miljoen euro. Van zijn 287 koeien kwamen er 24 om, iets minder dan eerder gedacht.

Het Terneuzense brandweerkorps is het hele weekeind bezig geweest met nablussen. Het aantal blusvoertuigen werd zaterdagmorgen ingekrompen van twee naar vijf. Vanaf die tijd haalden kranen brandende pakken stro en hooi uitelkaar om het vuur beter te kunnen bestrijden.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #23 Gepost op: 6 september 2009, 14:08:35


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #24 Gepost op: 6 september 2009, 15:07:17
Het aantal blusvoertuigen werd zaterdagmorgen ingekrompen van twee naar vijf.

Inkrimpen van twee naar vijf  ;)
Volgens mij is dat uitbreiden. Maar ok, ik ben maar een leek, dus ik zal het brandweertaaltje wel verkeerd begrijpen  ;)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2009, 20:09:04
p2kflex
20:06:44 09-09-09GROUP-1P 3 5638 TRAGEL 25 a KOEWACHT Nablussen
1300001BRW Zeeland (Monitorcode)
1301896BRW Terneuzen (Koewacht) (Lichtkrant)
1301897BRW Terneuzen (Koewacht) (Blusplloeg)
1303338BRW Terneuzen (Koewacht) (TS 5638)


Zelfs nu nog  :o


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2009, 20:55:25
p2kflex
20:06:44 09-09-09GROUP-1P 3 5638 TRAGEL 25 a KOEWACHT Nablussen
1300001BRW Zeeland (Monitorcode)
1301896BRW Terneuzen (Koewacht) (Lichtkrant)
1301897BRW Terneuzen (Koewacht) (Blusplloeg)
1303338BRW Terneuzen (Koewacht) (TS 5638)


Zelfs nu nog  :o
Smeulbrandje. 1 HD

Zal denk ik niet de laatste keer zijn hoor. Heb je de berg hooi/stroo gezien?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #27 Gepost op: 16 september 2009, 23:17:43
'Achteruit kijken kan nog niet'
door Harmen van der Werf. zaterdag 12 september 2009 | 07:57 |
Laatst bijgewerkt op: zaterdag 12 september 2009 | 10:08

Van de grote loods van Eduard Suij aan de Tragel bij Koewacht is bijna niets meer over. Slopers zijn volop bezig de laatste restanten weg te halen, een week na de brand die zijn landbouwbedrijf zwaar teisterde.  "Alles moet worden afgebroken, ook drie kleinere loodsen." Eduard lijkt het nog niet helemaal te kunnen bevatten. "We moesten weg uit het dorp en zijn hier in 1979 begonnen. We hebben alles zelf opgebouwd." Binnen vijf minuten was het eigenlijk gebeurd. "Mijn vader had 's ochtends de vrachtwagen in de loods gezet", vertelt dochter Sonja. " Waarschijnlijk is er een vonkje uit de uitlaat in het stro gaan smeulen." De grote loods lag vol met 2.740 ton stro. Sonja: "Vooraan in het midden is het vuur 's middags ontstaan. Het brandde als een fakkel. Dat verwacht je niet, met zulke stevig geperste balen stro."
Het alarmnummer 112 bellen lukte vervolgens niet. "De politie zoekt dat nog uit", weet Sonja. Via brandweervrijwilliger Ronald Martens uit Koewacht wist zij de Belgische brandweer te bereiken. "En de brandweer Koewacht was er snel bij."
De eerste zorg ging uit naar de kalveren en stieren in de loodsen. Sonja: "Die kalveren liepen steeds terug. Tien van de 34 konden we gelukkig redden." Eduard probeerde zijn vrachtauto nog uit de loods te rijden. "Maar ik moest vluchten voor het vuur."
De stieren waren inmiddels losgelaten in weilanden. "Ze zitten normaal met z'n tienen", vertelt Eduard. "Nu liepen ze allemaal bij elkaar. En dan gaan ze vechten. We wilden ze naar een collega vlakbij in België brengen. Dat mocht eerst niet van de Algemene Inspectiedienst (AID). " Tot één uur 's nachts is Eduard bezig geweest de dieren onder te brengen bij twee neven. "Ik voer ze twee keer per dag."
Zo snel mogelijk wil Eduard nieuwe loodsen laten zetten. "Ik ben goed verzekerd. Anders was ik failliet geweest." Hij hoopt binnen een maand zijn vee weer bij zich te hebben. "De gemeente is erg behulpzaam."
Pijn doet het zeker nog, bij Eduard en zijn dochter Sonja. "Voor een boer is de stal zijn huis", verwoordt Sonja beider gevoelens. "De loodsen waren zo vertrouwd. In de betonnen vloeren die wij zelf hebben gestort, stonden mijn handafdrukken nog, met de jaartallen erbij. Dat is straks allemaal weg." http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/5504195/Achteruit-kijken-kan-nog-niet.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Reactie #28 Gepost op: 1 april 2010, 19:05:26
En een nieuwe grote brand op het zelfde adres :o
Ik leer steeds meer op dit forum


112ZAANDAM

  • Fotografie, etc.
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
  • 112ZAANDAM / Lokaler kan het niet !
    • 112 Z'DAM
Reactie #29 Gepost op: 1 april 2010, 21:41:55
En een nieuwe grote brand op het zelfde adres :o
Ik zat te kijken op google en het is precies op het zelfde adres !
18:30:35 01-04-10  GROUP-1 P 1 5638 5646 5750 TRAGEL 25 KOEWACHT Binnenbrand (NB: middel-brand)

Inmiddels als: nb- grote brand
Waar de brandweer,politie of ambulance ook gaat. 112Zaandam staat altijd paraat !