Hulpverlening

Auteur Topic: Hulpverlening  (gelezen 4399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2004, 09:00:04
hooi

tja.... onze afdeling heeft niet te klagen over vrijwilligers. we hebben ze in alle leeftijds categorieën.

Waarbij we zorgen dat onze jongere goed doorstromen van het a naar b naar eenheids diploma. De jongeren eigen activiteiten laten doen. Hiermee bindt je jongeren als ze in de leeftijd komen waarin ze meer geïnteresseerd zijn in 5 euro per uur vakken vullen dan vrijwilligers werk.  Verder ben ik het met jullie eens dat het RK meer naar buiten moet treden, maar ik denk dat je dat ook op afd. niveau  moet doen. Elke oefening, nieuwe cursus etc etc. staat bij ons in de krant.

We hebben gewoon goed materiaal. Pas nog nieuwe portofoons gehad. We zijn makkelijk instaat grote evenementen te doen. We hebben een(PAM )busje een opvang tent en AED behandeltafels. Als er een vp meegaat of er is bij het evenement een dokter dan hebben we ook nog zuurstof.  Dus ik ben van mening dat wij best profi. overkomen.  
Ik dat we ons materiaal modern moeten houden maar dat we wel moeten beseffen dat we ehbo’ers zijn. En dat we dus eerste hulp aanbieden en niet een heel ziekenhuis.

Ik hoor graag

Max

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2004, 15:55:49
nee helaas niet ;D
de motivatie gaat helemaal weg bij de vrijwilligers,en dat heeft het rkk aanzich zelf te danken :-X

Misschien een idee om deze stelling eens op het Rode Kruis Prikbord te plaatsen en daar ook reacties te vragen?! Ik ben benieuwd.......
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2004, 15:32:04
Het Rode Kruis moet zich niet gaan promoten, maar 'gewoon' het roer omgooien. Promotie kost geld en als er verder niets veranderd zijn de mensen zo weer weg.
Verder vraag ik me af wat het geeft als je meer mag, zoals in België. Je moet eerste hulp verlenen en als het probleem ernstiger is, dan zijn daar weer anderen voor die daar voor hebben geleerd.
Uiteraard, dingen als de AED juich ik toe, maar er zijn grenzen voor eerstehulpverleners.

Christian

monique_730

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2004, 23:31:33
Hoi Christian,

Dat er grenzen voor eerste hulpverleners zijn dat staat ook voor mij vast. Ik bedoel dat voornamelijk voor artsen en verpleegkundigen heel weinig mogelijkheden zijn om ALS zorg te kunnen bieden bij evenementen om de simpele reden dat het rode kruis dat niet meer doet. Ik ben van mening dat het rode kruis daardoor zichzelf buitenspel zet.

Vooral bij de grotere (risico) evenementen waarbij deze zorg aanwezig moet zijn/gewenst is, zie je dat commerciele bedrijven dit overnemen.  Bij het RK is heel veel kennis aanwezig m.b.t. ALS zorg en dit wordt niet gebruikt en dat vind ik zonde.

groeten Monique

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2004, 23:41:58
Christian, er zijn grenzen voor alle hulpverleners.

Jammer genoeg zijn er vele situaties denkbaar waarbij de afweging gemaakt moet worden over het beruchte grijze circuit.

Hulpverleners moeten daarom zich bij alles afvragen

moet / mag ik dit nu hiermee zo doen ?

Elk woord in die vraag staat voor een afweging die bepaald of je wel of niet iets doet. door elk woord te beklemtonen onstaan de "verschillende" vragen.